Maminka.czŠkolák

ROZHOVOR: Trénujte s dětmi dech a uvolnění hrudníku, ale i pohyb a radost, říká fyzioterapeut Tomáš Rychnovský

Klára Kotábová 11.  3.  2023
Statistiky hovoří jasně: Dětem ubývá pohybu. To plus fakt, že tím pádem mají často špatnou techniku dýchání, souvisí podle fyzioterapeuta TOMÁŠE RYCHNOVSKÉHO s mnoha potížemi, a to jak fyzického, tak psychického rázu. A nejen teď, ale i do budoucna. Probrali jsme to v obsáhlém rozhovoru.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Dr. Tomáš Rychnovský, Ph.D.
Klepněte pro větší obrázek
 

Proč je vlastně třeba umět správně dýchat?

Správný dech je základním předpokladem dobře fungujícího svalstva trupu, které stabilizuje páteř. Drží ji při všech pohybech, které v páteři i pomocí končetin děláme. Páteř se díky správnému dýchání nepřetěžuje a není tolik náchylná k bolesti. A u dětí bychom se tomu měli věnovat, protože správný dech jim vždy pomůže s držením těla a s rovnou páteří.

VIDEO: Mysl a bolesti v těle spolu mnohdy souvisí. „Má to tak téměř polovina mých pacientů,“ říká fyzioterapeut

Vysvětlíte maminkám, jak je toto propojené?

Svaly, které rovnají páteř, potřebují, aby hrudník a břicho byly zajištěné, zpevněné. Od toho se odvíjí jejich propojenost na svaly mezilopatkové a krční, které rovnají střední hrudní páteř. Bez dobře zapojeného svalstva břicha se nemohou uplatnit a páteř je nahrbená. Do těchto souher patří i svaly kolem pánve a na dolní končetině, proto je potřeba se na tělo dívat komplexně.

Připomíná mi to termín, na který jsem nedávno narazila – svalová souhra.
Svalová souhra je výraz, který popisuje, že sval A je v nějakém vztahu se svalem B nebo s více svaly. To znamená třeba to, že aby se uplatnila do funkce bránice (pro správný dech a stabilitu páteře) musí se dobře zapojit svaly břišní, které fixují žebra v dolním postavení. Pak funguje dobře svalová souhra, která přispívá k prevenci bolesti krční nebo bederní páteře. Tyto svalové vztahy a spolupráce fungují pro svaly kolem každého kloubu i páteře.

VIDEO: Má dítě utéct roku? Odpovědi fyzioterapeutky vás překvapí

To, co platí pro děti, je platné i pro dospělé?

Ano, určitě. Souhry, které nám rovnají páteř a chrání jí před bolestí, jsou stejné u dětí i dospělých. Začátek je opravdu v tom, naučit se správně dýchat a učit se povolit některé partie těla. Poté spojit stabilitu trupu s funkcí končetin, o které se musíme během cviku opřít. Tím se páteř zbavuje své tuhosti a vydrží déle pohyblivá a bez bolesti.

V pokračování pro předplatitele také najdete

Mohou být děti unavené z toho, že špatně dýchají?

Jaké cviky jim uleví?

A jak jsou na tom z pohledu fyzioterapeuta oblíbené dětské sporty?

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Více informací
Témata: Zdraví, Školák, Rozhovor, Děti a sport, Bolest, Fyzioterapie, Cvičení, Pohyb, Migrény, páteř, Bolest zad, Hrudník, Tomáš Rychnovský, Sval, Dech, Fyzioterapeut, Břicho, Zdraví na Heureka.cz