Maminka.czVýživa a stravování

Rychlovky pro nejmenší

Čas tlačí a vy potřebujete rychle něco dobrého? Pak jsou tu pro vás 4 recepty na snadné, ale přesto chutné a výživné pokrmy pro mrňouse.
, Časopis Maminka
3. 7. 2013
Rychlovky pro nejmenší

Dušené telecí s kroupami

Nejprve si připravíme ječné kroupy (při vaření 2–3krát zvětší svůj objem). Uvaříme je tak, že 1 díl vypraných krup namočíme na asi 4–8 hodin do 2,5 dílu vody a pak vaříme hodinu a čtvrt až hodinu a půl na mírném ohni se špetkou soli. Můžeme přidat i lněné semínko. Maso nakrájíme na kousky a zprudka orestujeme na oleji. Lehce okořeníme paprikou.

Vložíme do pekáčku a na cibulce dusíme přibližně 20 minut. Během dušení mírně podléváme domácím vývarem. Mezitím na kostičky nakrájíme čerstvou mrkev a pórek. Maso pokryjeme vrstvou zeleniny, lehce osolíme a dusíme dalších 15 minut. Nakonec přidáme čerstvou petrželku, můžeme ozdobit také bazalkou.

Tip: Zeleninu můžeme obměnit podle oblíbených chutí našich ratolestí (např. hrášek, květák, cuketa). Ideální je používat zeleninu sezonní, lokální a co nejčerstvější. Vařené kroupy se hodí také do polévek jako zavářka.

Veselá svačinka

Obložené pečivo je svačinovým evergreenem, který nikdy nevyjde z gastronomické módy. Chutná malým dětem, stejně tak dospělým strávníkům. Velkou výhodou je obrovská variabilita, s jakou můžeme pečivo obložit.

Kromě nejrůznějších sýrů a kvalitní šunky je vhodné připravovat i domácí pomazánky (např. rybičkovou, luštěninovou, tvarohovou s bylinkami, avokádovou). Nezapomínáme na zeleninu a čerstvé bylinky. Ostatně děti se na ni snažíme navykat již odmalička.

Ideálně ji zařazujeme ke každému slanému jídlu a střídáme různé druhy a způsoby úpravy. Domácí sendviče připravujeme jak z klasického bílého pečiva pro nejmenší děti (kvůli nižšímu obsahu vlákniny), tak z pečiva grahamového či celozrnného pro odrostlejší strávníky (rafinovaná bílá pšeničná mouka obsahuje až o 80 % méně živin a o 90 % méně vlákniny než celozrnná).

Tip:Chléb bude pro děti mnohem lákavější, když ho vesele nazdobíme. Můžeme vykrojit sýr do tvaru králíčka a z nakrájených ředkviček a pažitky mu vytvořit roztomilý obličej. Tím nenásilnou formou dostaneme do dětí zeleninu.

Jogurt s čerstvým ovocem

Jako chutný a zdravý dezert nebo svačinku můžeme dětem nabídnout jogurt s čerstvým sezonním ovocem. Přestože je nejvhodnější jíst ovoce samostatně, protože tak nejlépe pročistí organismus a nekvasí ve střevech, jednou za čas neuškodí, když ho zkombinujeme s mléčnými výrobky.

Vybíráme však takové, které vznikly co nejpřirozenějším způsobem. Ideální jsou biovýrobky, které nejenže výborně chutnají, ale jsou i zdraví prospěšné.
Vyhýbáme se slazeným, přibarvovaným a aromatizovaným produktům. Můžeme si připravit také domácí jogurt. Pokud nevlastníme jogurtovač, lze vyzkoušet i tento jednoduchý recept: Litr mléka necháme přejít varem, přidáme 1 až 2 čajové lžičky medu nebo třtinového cukru a ochladíme na teplotu asi 40 °C. Přidáme 2 polévkové lžíce bílého jogurtu s živou jogurtovou kulturou, promícháme a vlijeme do sklenic se šroubovacími uzávěry, které dáme na 3–4 hodiny do peřin nebo do zakrytého hrnce s vodou, kterou udržujeme při teplotě okolo 40 °C. Hotový jogurt uchováváme v ledničce a spotřebujeme do 2–4 dnů.

Zeleninová rýže

Rýži basmati uvaříme do poloměkka. Na hluboké pánvi rozpálíme olej, přidáme rýži a zprudka ji osmažíme. Přisypeme čerstvou či mraženou zeleninu podle chuti (mrkev, hrášek, kukuřici, fazolky, brokolici apod.), osolíme a promícháme. Můžeme přidat špetku šafránu. Asi 2 minuty necháme zprudka ohřívat, na dně pánve se utvoří kůrčička. Pak k rýži přilijeme 1 dl horké vody, přikryjeme pokličkou, snížíme stupeň ohřívání na minimum a necháme vše dusit doměkka bez míchání. Na závěr můžeme rýži dochutit podle libosti.

Například přidáme olivový olej a čerstvé bylinky nebo kousek másla.
Posypeme sýrem parmazánového typu (např. lehce stravitelný Gran Moravia, který obsahuje více bílkovin a vápníku).

Tip:Místo rýže můžeme použít pohanku, jáhly, bulgur anebo špaldové kernotto. Naopak pokud nám zbyde uvařená rýže, můžeme z ní připravit jednoduché placičky. Rýži smícháme s orestovanou cibulkou, osolíme, přidáme nastrouhanou mrkev a koření podle chuti. Pro zhutnění těsta můžeme dosypat trochu celozrnné mouky. Směs propracujeme a pečeme v troubě nebo na pánvi na trošce oleje.

Mohlo by vás zajímat
To je ale podoba! Tomáš Klus konečně ukázal obě roztomilé děti
12 velkých poprvé, na která se můžete těšit. Od prvního úsměvu ke krůčkům
5 tipů, jak vyzrát na střevní chřipku. Pomůžou dieta, pitný režim i čištěný jíl
TÁŇA, 28 let: Roky jsem měla hrůzu z porodu. Úplně zbytečně!

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu