[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Jejím prvním filmem pro děti byla komedie z roku 1978 s názvem Jak vytrhnout velrybě stoličku. Když Marie do hlavní dětské role obsadila malého Tomáše Holého, netušila, že z něj jednou bude velká legenda dětské kinematografie. I když Tomáš zemřel předčasně tragickou smrtí, natočil pod vedením režisérky ještě pokračování komedie s názvem Jak dostat tatínka do polepšovny.
Pikantní perličkou z natáčení jsou prvotní pochyby herečky Jany Preissové coby maminky hlavního hrdiny. Herečka totiž byla v té době těhotná a měla strach, aby během natáčení nenastaly komplikace. Nakonec se do toho vložil její manžel Viktor Preiss, který svou ženu přesvědčil.
S novým slovíčkem, které se ve filmu ujalo, přišel Tomáš Holý. Při horolezeckém výstupu s tatínkem můžete slyšet, že se něco "zašprclo". Originální slůvko Tomáš použil mimo záběry při rozhovoru s režisérkou, tu výraz zaujal a pak ho použila i ve filmu. Na tyto filmy navázala ještě volným pokračováním v podobě Jak se krotí krokodýli.
Maminka Anna, malý Vašek a ztracený (a znovu objevený) táta Luboš a jejich dobrodružství reprízuje televize každý rok. Stejně jako režisérčiny další "pecky". Vedle rodinné komedie Dva lidi v zoo to je i legendární komedie z roku 1982 S tebou mě baví svět.
Ta byla na základě divácké ankety dokonce vyhlášena nejlepší českou veselohrou 20. století. Získala i Zvláštní cenu na mezinárodním filmovém festivalu v Gijonu v roce 1983 a v roce 2000 Zlaté jablko za nejúspěšnější dětský film století. „Nic takového jsem ani ve snu nečekala,“ nechala se slyšet autorka filmu. Hlášky z filmu jako "tatí, a prdí taky hadi?", "maminka mě utřela lopuchem, byla na něm beruška" se staly nesmrtelnými.
Marie Poledňáková natočila další divácky úspěšné filmy Líbáš jako Bůh a Líbáš jako ďábel, po nešťastném úrazu se ale stáhla do ústraní a věnovala se svému jedinému vnoučkovi.
V jednom rozhovoru o něm prozradila, jaké filmy ho baví. "Z filmů Velryba, Polepšovna a S tebou mě baví svět se staly časem stálice, pouští si je doma i děti. Můj vnuk ale není žádným fandou mých filmů, učarovaly mu ty americké: Hledá se Nemo, Doba ledová, Piráti z Karibiku a tak dále. Nezajímají ho české pohádky, české filmy ho nudí. Svět filmu se někam posunul – tvůrci používají nové postupy, aby jejich film uspěl. To, co chce divák vidět za peníze, které dá za vstupenku, je zážitek. Kdybych dnes natočila Velrybu a Polepšovnu, asi byste se divili..."