Maminka.czZdraví

Sacharidy a cukry – nepřítel, nebo cesta ke spokojenosti?

„Jíst, či nejíst“, „pít, či nepít“, „málo, nebo hodně“ a hlavně „kdy, jak a čím se stravovat“? Moudré rady na každý den, které hltáme se skrytou touhou být zdravé, krásné a vypadat svěže. Cukry a sacharidy jsou často skloňovaným tématem…
8. 8. 2011
Sacharidy a cukry – nepřítel, nebo cesta ke spokojenosti?

Úvodem je nutné říct, že sacharidy jsou pro lidský organismus nezbytné látky a patří k vyvážené stravě. Pod skupinu sacharidů spadají právě již zmiňované cukry, nazývané také sladkými sacharidy, které by měly tvořit 10 % naší stravy. Dalšími jsou polysacharidy, které označují škroby a vlákniny. Ty by měly tvořit 50–55 % naší celkové stravy. Po celém světě dnes a denně drží tisíce lidí diety, které mají snížit hmotnost a dopomoci k lepší postavě.

Odvodnění organismu

Velmi populární jsou diety s maximálním omezením právě sacharidů ve stravě, protože při nich dochází k poměrně rychlému poklesu hmotnosti. Ten je ovšem způsoben zejména ztrátou tekutin, a nikoliv tuků.

Nevěřte na mýty

Často slýcháme, že kdy nebudeme jíst po páté hodině, zhubneme. Jenže pokud tělo nemá dostatek živin, začne si vytvářet zásoby na horší časy a případné hladovění. Pravdou je, že večer už tělo nepotřebuje tolik energie a její přebytek ukládá do tuků, ale není pravdou a pravidlem, že hladovění od 17. hodiny je pro lidský organismus blahodárné. Večer jezte nejpozději 2–3 hodiny před spaním.

Cukr dodá energii

Organismus využívá glukózu jako základní sacharidovou látku v organismu. Glukóza je základním palivem pro mozek, ukládá se do zásob jako glykogen, který pak organismus používá, když potřebuje palivo pro tkáně – sacharidy a zejména cukry tedy využívá jako velmi rychlý zdroj energie.

Máme si tedy cukr odepírat nebo dopřávat? Mgr. Pavel Suchánek, nutriční odborník z pražského IKEMU, říká:„Co se týká odpírání cukru, je to otázka míry. Stále je ale určité množství cukru nutné pro každého jedince tak, aby mu fungovaly orgány, zejména pak mozek.“

První pomoc

Nedostatek sacharidů a tedy nejen cukrů ve stravě může vést k hypoglykémii, která se projevuje pocitem únavy, nevýkonnosti, a může při ní dojít i k trávicím obtížím.

V případě snížení obsahu cukru v krvi a nevolnosti může posloužit jako první pomoc sklenka slazeného nápoje či kousek čokolády.Nejedná se však o dlouhodobé řešení, kterým je především vyvážená strava ve spojení s aktivním životním stylem.

Nedostatek cukru v krvi totiž může zapříčinit řadu negativních dopadů na lidský organismus.Mezi nejčastější příznaky patří nervozita či špatná nálada, dostavit se může i nevolnost a pocit slabosti.

Témata: Těhotenství, Děti, Porod, Novorozenec, Batole, Kojenec, Školák, Předškolák, Zdraví, Pavel Suchánek, Cesta, Cukr
Mohlo by vás zajímat
Špatné počasí? Nevadí! Vezměte do ruky knihu a užívejte si domácí pohodu
Halloweenské dobroty, které ocení nejen děti
Utrpení matek perfekcionistek... Perfektní chtějí být většinou prvorozené dcery
Diastáza se objevuje hlavně po druhém porodu. Jak se zbavit rozestupu břicha ?

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu