Maminka.czZdraví

Sacharidy a cukry – nepřítel, nebo cesta ke spokojenosti?

8. 8. 2011
Sacharidy a cukry – nepřítel, nebo cesta ke spokojenosti?
„Jíst, či nejíst“, „pít, či nepít“, „málo, nebo hodně“ a hlavně „kdy, jak a čím se stravovat“? Moudré rady na každý den, které hltáme se skrytou touhou být zdravé, krásné a vypadat svěže. Cukry a sacharidy jsou často skloňovaným tématem…

Úvodem je nutné říct, že sacharidy jsou pro lidský organismus nezbytné látky a patří k vyvážené stravě. Pod skupinu sacharidů spadají právě již zmiňované cukry, nazývané také sladkými sacharidy, které by měly tvořit 10 % naší stravy. Dalšími jsou polysacharidy, které označují škroby a vlákniny. Ty by měly tvořit 50–55 % naší celkové stravy. Po celém světě dnes a denně drží tisíce lidí diety, které mají snížit hmotnost a dopomoci k lepší postavě.

Odvodnění organismu

Velmi populární jsou diety s maximálním omezením právě sacharidů ve stravě, protože při nich dochází k poměrně rychlému poklesu hmotnosti. Ten je ovšem způsoben zejména ztrátou tekutin, a nikoliv tuků.

Nevěřte na mýty

Často slýcháme, že kdy nebudeme jíst po páté hodině, zhubneme. Jenže pokud tělo nemá dostatek živin, začne si vytvářet zásoby na horší časy a případné hladovění. Pravdou je, že večer už tělo nepotřebuje tolik energie a její přebytek ukládá do tuků, ale není pravdou a pravidlem, že hladovění od 17. hodiny je pro lidský organismus blahodárné. Večer jezte nejpozději 2–3 hodiny před spaním.

Cukr dodá energii

Organismus využívá glukózu jako základní sacharidovou látku v organismu. Glukóza je základním palivem pro mozek, ukládá se do zásob jako glykogen, který pak organismus používá, když potřebuje palivo pro tkáně – sacharidy a zejména cukry tedy využívá jako velmi rychlý zdroj energie.

Máme si tedy cukr odepírat nebo dopřávat? Mgr. Pavel Suchánek, nutriční odborník z pražského IKEMU, říká:„Co se týká odpírání cukru, je to otázka míry. Stále je ale určité množství cukru nutné pro každého jedince tak, aby mu fungovaly orgány, zejména pak mozek.“

První pomoc

Nedostatek sacharidů a tedy nejen cukrů ve stravě může vést k hypoglykémii, která se projevuje pocitem únavy, nevýkonnosti, a může při ní dojít i k trávicím obtížím.

V případě snížení obsahu cukru v krvi a nevolnosti může posloužit jako první pomoc sklenka slazeného nápoje či kousek čokolády.Nejedná se však o dlouhodobé řešení, kterým je především vyvážená strava ve spojení s aktivním životním stylem.

Nedostatek cukru v krvi totiž může zapříčinit řadu negativních dopadů na lidský organismus.Mezi nejčastější příznaky patří nervozita či špatná nálada, dostavit se může i nevolnost a pocit slabosti.

Témata: Zdraví, Těhotenství, Děti, Porod, Novorozenec, Batole, Kojenec, Předškolák, Školák, Vyvážená strava, Pavel Suchánek, Cesta, Cukr, Spokojenost, Glukóza, Kousek čokolády, Sacharid

Mohlo by vás zajímat
9krát o bolestech břicha v těhotenství. Víte, co která bolest znamená?
Dcery Karla Gotta: Která zdědila tátův talent? A která se mu nejvíc podobá?
Vše o preventivní onkologické cytologii. Chodíte pravidelně?
Těhotenství jim navždy změnilo tělo. Není se za co stydět, vzkazují tyhle matky!
Zimní děti versus ty letní: Datum narození ovlivňuje zdraví i charakter
Nejsmutnější příběh! Miminko žilo jen sedmnáct minut. Z fotek až mrazí
Po narození syna se můj obdiv k Táně prohloubil, říká Vojtěch Dyk
Máte přecitlivělé dítě? Zdánlivá slabost může být výhrou
100 mimořádných fotek z porodu! Podívejte se, jak ho rodiny prožívají

Horoskopy

Panna Hurá do práce i ve středu. Sice se vám z tepla domova na jednu stranu ani moc nechce, ale v zaměstnání…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Nina, Rafaela





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu