Maminka.czTěhotenství

Stresová inkontinence v těhotenství: Kýchnu a je to venku!

Upraví se stresová inkontinence po porodu spontánně sama, nebo je nutné tělu pomoci?
6. 11. 2017

Přes polovinu nastávajících maminek trápí v posledním trimestru těhotenství tzv. stresová (zátěžová) inkontinence, nekontrolovatelný únik moči během určité fyzické aktivity.

Nastávajícím maminkám tento lehce tabuizovaný problém značně znepříjemňuje závěr těhotenství, přičemž se bohužel dotýká prakticky všech oblastí života – společenských i sportovních aktivit, cestování, sexuálního života, sociálních vztahů atd. A jaká je tedy příčina stresové inkontinence během těhotenství?

„Rizikové“ kýchání, smrkání i smích

„Slabý únik moči při kašli, kýchnutí či smíchu se objevuje u některých těhotných v posledním trimestru a také v šestinedělí. Inkontinence je způsobena obrovským tlakem zvětšené dělohy na močový měchýř,“ dočteme se například ve Velké knize o mateřství od kolektivu erudovaných českých odborníků.

Ano, hlavní příčinou je zvýšený nitrobřišní tlak. Jistou roli hraje i fakt, že se průměrná kapacita močového měchýře pohybuje okolo 410 ml, avšak v posledním trimestru těhotenství se tento objem zmenší na hodnotu okolo 270 ml!

Dále je ve hře i ochabování svalů pánevního dna během těhotenství, svůj podíl pochopitelně mají i hormonální změny probíhající v těle nastávající maminky. Těhotenskou inkontinenci lze tedy zjevně ovlivnit jen z části – do určité míry je zkrátka důsledkem změn během gravidity.

Venušiny kuličky jako prevence inkontinence. Erotických hraček se nebojte

Svaly pánevního dna chrání záda i sexuální život

„Po porodu se během šestinedělí vše zpravidla upraví. Urychlit to můžete, pokud budete cvičit cviky na posílení pánevního dna,“ uklidňují autoři Velké knihy o mateřství. Nicméně i statistiky potvrzují, že mnoho žen si na stresovou inkontinenci stěžuje i rok a více po porodu.

Tyto maminky by měly vyhledat schopného fyzioterapeuta či jiného příbuzného odborníka, který je naučí speciální cviky pro posílení svalů pánevního dna. Dobrá kondice jemného svalstva pánevního dna představuje účinnou prevenci bolesti zad, špatného držení těla (vypoulené bříško a prohnutí v oblasti bederní páteře) i potíží s otěhotněním.

Pevné pánevní dno je tedy nejen skvělou prevencí stresové inkontinence, ale třeba i částečnou zárukou kvalitněji prožitých intimních chvil – trénované svaly mají totiž kladný vliv i na prožívání orgasmu.

Které maminky jsou nejohroženější?

  • Stresová inkontinence častěji trápí maminky, které čekají svého druhého, třetího či dalšího potomka.
  • Ve větším procentu se inkontinence objevuje u maminek vícerčat.
  • Některá pozorování naznačují, že stresová inkontinence je v těhotenství o něco častější u obézních žen.

 Video: Co je to pánevní dno a jak s ním pracovat

Cvičení pánevního dna pomáhá nejen po porodu, ale může pomoci i s neplodností
Nenechte se omezovat poporodní inkontinencí
Posilování pánevního dna - pro lepší sex i prevenci inkontinence
Témata: Těhotenství, Zdraví, Porod, Šestinedělí, Pánevní dno, Bederní páteř, Sval, Účinná prevence, Sexuální život, Obézní žena, Určitá míra, Trimestr, Močový měchýř, Zvětšená děloha, Dobrá kondice, Velká kniha, Špatné držení, Poslední trimestr, Maminka, Stresová inkontinence, Hlavní příčina, Druhý potomek, Inkontinence, Speciální cvik, Velký
Mohlo by vás zajímat
Jak přežít zimní chmury? Tipy, které vás z toho dostanou
Syn má jinou barvu kůže než táta. Podezírali mě z nevěry
Oprašte tradici vánočních přání. Vyrobte si je sami, třeba z knoflíků
Chřipková sezóna v těhotenství. Jak ji zvládnout bez úhony a na co si dát pozor?

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu