Maminka.czChování a vztahy

Šaty dělají člověka. Nebo...?

Jana Benešovská 24.  5.  2010
Šaty dělají člověka. Nebo...?
Snažíme působit co nejlépe za jakékoli situace, protože víme, že okolí nás vnímá hlavně podle toho, jak vypadáme a co máme na sobě.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Oblečením vyjadřujeme svou osobnost, společenské postavení, ale i sebeúctu, momentální náladu a spoustu dalších věcí.

Pro Čechy není hygiena ani oblečení na prvním místě. Například na serveru ankety. stylove.com odpovídalo na otázku, jak často se koupete nebo sprchujete, přes tři sta lidí a jenom polovina z nich označila sedmkrát týdně. Podobné průzkumy je samozřejmě třeba brát s rezervou, ale...

Zkuste se zeptat některé české ženy, zda by ušetřené peníze investovala do dětí, domácnosti, nebo módy. Určitě vám potvrdí, že móda je u ní až na třetím místě. Na rozdíl třeba od Francouzky, která raději bude bydlet v garsonce a bude celý život bez plazmové televize, než by oželela luxusní šaty a boty a slevila ze své

parádivosti. Například průzkum zveřejněný v roce 2008 v časopise Marketing & Media uvádí, že s výrokem „šaty dělají člověka“, souhlasí v Česku 38 % lidí a každý desátý spíše nesouhlasí. I když za posledních dvacet let jsme na sobě výrazně zapracovali, pořád to ještě není ono. Veronika Pisková, personální ředitelka portálu Monster.cz, se na pracovních pohovorech dosud setkává s muži, kteří na sobě mají nevyžehlený oblek, a ženami v minisukni.

A to není všechno: výrazné šperky, barevné havajské košile, trojkombinace džíny–triko–mikina, kraťasy, sandály a v nich ponožky, žabky. Sprcha, deodorant, čisté nehty, umyté a upravené vlasy by měly být samozřejmostí, ale dost často bývá opak pravdou. Koneckonců… rozhlédněte se kolem sebe na ulici nebo v dopravních prostředcích.

Nezáleží nám na sobě?

Většina odborníků se shoduje, že problémy s hygienou a s nedbalostí v odívání mají spíš muži než ženy. „Džíny a bunda – to je uniforma, kterou dobrovolně navléká obrovská část mužské populace,“ konstatuje Jana Skarlantová z katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UK v Praze a dodává: „Zatímco v historických epochách byla společnost doslova řízena řadou společenských norem, v současnosti jsou pravidla značně volná a dávají jedinci dříve nezvyklou svobodu. Zdánlivě lze nosit všechno, kdykoli a kamkoli. Proto se často setkáváme s přehmaty, například s oděvy naprosto nevhodnými pro určitou společenskou příležitost.“

Že se česká společnost většinově neumí vymanit z nevkusu, způsobuje i pokrytectví mnohých z nás: kritizujeme lidi, kteří se nevoní a nevzhledně oblékají, ale i takové, kteří se snaží o sebe pečovat. „Podívej se na něj, na metrosexuála…“ posmíváme se – často neprávem – leckterým mužům. „Zatímco v dobách totality byla móda považována za ideologický přežitek a každý individualistický postoj byl podezřelý, dnes je to přesně naopak a na prosazení individuality klademe důraz.

Oděv je tedy jakýmsi zcela svobodným,veřejným prohlášením‘ svého nositele. Prozrazuje jeho snahu být originální nebo naopak nenápadný, prozrazuje zálibu v luxusu nebo naopak fakt, že módě člověk nepřikládá ve svém životě velký význam. Oděv se dokonce někdy stáv,proklamací‘ názorů,“ dodává odbornice. Zkrátka: je to cosi jako naše vizitka, na kterou okolí pohlédne a podle níž nás zařadí.

Důležitý je první dojem

Jedna část populace říká, že na tom, co nosíme na sobě, v žádném případě nezáleží. Důležité je to, jak se chováme a jací jsme. Tvrzení té druhé zní také jednoznačně: „Šaty dělají člověka.“ Ačkoli většina z nás by se podepsala pod větu první, v praxi se chováme podle té druhé. Můžeme tisíckrát prohlašovat, že na oblečení nezáleží, ale není to pravda. Na základě oblečení si vytváříme první dojem, který ovlivňuje naše smýšlení o ostatních a často pro nás znamená víc, než jsme ochotni si připustit. Všichni máme sklon k určité povrchnosti a škatulkování lidí a i přes veškerou toleranci si o každém, kdo nás zaujme nebo zaskočí svou vizáží, pomyslíme své. Ostatně, jak řekl spisovatel Oscar Wilde: „Jenom povrchní člověk nesoudí podle vzhledu.“

„Pokud nemáme o svém protějšku předem žádné informace, je vytvoření prvního dojmu otázkou několika vteřin. Vedle vzhledu obličeje, tvaru a velikosti postavy, případně způsobu pohybu a komunikace je oblečení velmi snadným zdrojem informací,“ říká psycholožka Michaela Peterková a dodává: „Je však nutné si uvědomit, že často nejde o zdroje spolehlivé.“ To, jak vypadáme a co máme na sobě, podle odborníků ovlivňuje první dojem až zpoloviny. Ze čtyřiceti procent ho pak tvoří způsob naší mluvy (hloubka hlasu, intonace, rychlost řeči) a jenom ze sedmi procent to, co říkáme.

Vkus se nedá naučit?

Nedbalost v oblékání a nevkus nejenže negativně ovlivňují první dojem a vysílají o nás druhým nelichotivé zprávy, ale mohou druhého člověka dokonce až urazit. Hygienické návyky i přístup každého člověka k módě výrazně ovlivňuje prostředí, ve kterém vyrůstá, a také rodiče. „Je to otázka identifikace neboli ztotožnění se, přičemž to může být v zásadě pozitivní, kdy rodiče napodobujeme, nebo negativní – to pak děláme pravý opak. S postupujícím věkem však narůstá důležitost vrstevníků a oblíbených hvězd showbyznysu jakožto modelů k napodobování, takže výsledek působení rodičů mnohdy nemusí být na potomcích vůbec rozpoznatelný,“ říká Michaela Peterková. Základem oblékání je vkus. Musíme ho mít v krvi, jak tvrdí slovenská herečka a diplomatka Magda Vášáryová, nebo se dá naučit?

Psycholožka Michaela Peterková k tomu říká: „Při určité snaze se lze pravidlům vkusného oblékání naučit, například které barvy a materiály jsou nekompatibilní. Ale je to právě ona snaha, která nám obvykle chybí. Skoro všichni lidé si o sobě myslí, že s jejich vkusem, taktem, jemnocitem a dalšími podobně senzitivními charakteristikami je vše v pořádku. Jen mizivé procento je schopno bolestné sebereflexe, v jejímž důsledku se pak pokusí o nějakou kultivaci. Ovšem ani potom to pro jedince zcela ‚nepolíbené‘ není vůbec jednoduché.“

Více se dočtete v aktuálním vydání časopisu Moje Psychologie.

Témata: Chování a vztahy, Časopis Moje psychologie, Šaty, Odívání, Oscar Wild, Havaj, Uniforma, Personální ředitel, Hloubka, Česká společnost, Oscar Wilde, Škatulkování, Člověk, Charakteristika