[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Ve Studijním centru BASIC se věnují pomoci dětem i rodičům (nejen) s učením a učí, jak zvládat školní výuku a vzdělávání v pohodě a s radostí. Jaké jsou podle specialistů z tohoto centra ty nejzákladnější chyby, kterých se rodiče, mnohdy nevědomky, dopouštějí při výchově a které mají dopad na přístup dítěte ke škole a učení?
Nemluvte s dítětem o tom, jak má být zodpovědné, ale nechte ho nést následky svých činů. Má splnit nějaký úkol. Pokud ho nesplní, ať si samo za to přebere zodpovědnost. Ať samo nese následky. Nepřipraví si pomůcky do školy – dostane poznámku. Neodnese si oblečení do prádelního koše – nebude mít vypráno. Jen tak ho naučíte zodpovědnosti. Poté bude brát zodpovědnost i za školní výsledky.
Cvičení: Vypište si, kde a za co vaše dítě přebírá zodpovědnost.
Vypište si, kde může ještě zodpovědnost přebrat.
Vybíráme výlet vhodný pro děti. O víkendu se budeme věnovat dětem. Děti jsou naše priorita a náš život se jim plně přizpůsobil. Pokud zaujímáme tento postoj, může se stát, že si naše dítě bude myslet, že je středem světa a vše se točí kolem něj. Stane se nepřizpůsobivým, nebude brát ohledy na ostatní. V budoucím životě to bude mít hodně těžké. Nastanou potíže ve škole, v kolektivu… Přístup k učení bude pasivní. „Já se to učit nebudu, tak mi to napiš nebo vysvětli…“
Cvičení: Vypište si, kde všude se dítěti přizpůsobujete.
Vypište si, kde se dítě přizpůsobuje vám.
Chyba! V této době se velmi snažíme dítě rozvíjet po všech stránkách. Kupujeme ty nejdokonalejší hračky, jen co povyroste, vozíme ho z kroužku na kroužek, vymýšlíme zábavu a akce na víkendy. Jen aby se dítě nenudilo. Neradi slyšíme od svých dětí „já se nudím"... My jsme toto přece neznali. Jako děti jsme se nenudili, protože jsme si uměli najít zábavu sami. Tím se nám rozvíjela potřebná kreativita. Vezměte si, jaká to byla zábava vymýšlet nové hry, při čtení jsme si představovali kouzelné příběhy… Nedostatek kreativity se podepisuje na schopnosti hledat řešení u problémů a řešit úkoly při učení.
Cvičení: Jak organizuji dětem volný čas?
Kde můžete dát dítěti prostor pro jeho vlastní kreativitu?
Ratolest k nám přiběhne s problémem a my ho hned ochotně běžíme řešit. Stop! Naučte dítě stavět se k problémům čelem. Buďte mu oporou, ale neřešte vše za něj. Když si dítě řeší problémy samo, získává i lepší přístup k učení a řešení úkolů.
Cvičení: Jaké problémy řeším za své dítě já?
Jaké problémy může řešit samo?
Nebojte se nechat dítě, ať se spálí. Ponechte mu možnost poučit se z vlastních chyb. Pamatujete si, jak vám rodiče říkali: nedělej toto a nedělej tamto…? Většinou jsme nad tím mávli rukou a udělali jsme si to po svém. Rodiče nás nechali a následně jsme si sami vzali ponaučení z vlastních chyb. A chybami se člověk učí. „Nenapsal jsi domácí úkol – tvoje chyba. Co s tím uděláš?“
Cvičení: Vypište si, před čím vším se snažíte dítě uchránit.
Vypište si, kde všude můžete dát dítěti prostor ohledně jeho bezpečí.
V této době jde o hodně diskutované téma – neomezovat děti pravidly. To je ale velký omyl. Děti i dospělí potřebují pravidla. Jakékoli pravidlo, které platí pro dospělé, platí i pro děti. My musíme chodit do práce, mít za sebou výsledky… Dítě chodí do školy a jeho výsledky jsou jeho znalosti. Pravidly se řídíme ve společnosti, v zaměstnání, v kolektivu lidí, ale i v silničním provozu. Pravidla, co můžeme a nemůžeme, nám dávají pocit jistoty. Když je nemáme, způsobí to nejistotu a zmatek. Správná pravidla se skládají z volnosti a omezení, které by měly být vyváženy.
Cvičení: Jaká máme doma pravidla?
Jsou tato pravidla v rovnováze?
Vaše dítě dostane vše takříkajíc až „pod nos“? Jen co ráno vstane, má připravené oblečení, na stole v kuchyni snídani a svačinka mu doputuje „sama“ do batohu. Samozřejmostí je připravená taška na trénink včetně kopaček, aby náhodou nezapomnělo. Do auta ji raději vezmete sami. A takto to pokračuje celý den. Proč by mělo dítě vyvíjet nějakou aktivitu či snahu? Motivovat takové dítě je pomalu nadlidský výkon. Velký a nepřetržitý servis způsobuje spíše demotivaci, a to i v učení.
Cvičení: Kde všude poskytuji svému dítěti servis?
Kde všude ho není potřeba poskytovat a je dobré přenechat povinnosti na dítěti?