Maminka.czZdraví

Šest tipů, jak správně a zdravě grilovat

Grilování patří mezi oblíbené letní kratochvíle. Je to dokonce jeden ze zdravějších způsobů přípravy jídel. Tedy, pokud se griluje správně. Jak na to, a jak rizika minimalizovat o tom je tento článek.
28. 5. 2016
Šest tipů, jak správně a zdravě grilovat

Nutkání na zvracení, pocit plnosti, nafouklého břicha, plynatost a průjem. To vše jsou projevy nadměrné zátěže slinivky břišní a následné nedostatečné tvorby trávicích enzymů (amylázy na trávení cukrů, lipázy na trávení tuků a proteázy na bílkoviny). Špatně upečené maso může způsobit kromě běžných trávicích obtíží i pankreatický záchvat, často vyžadující hospitalizaci.

Průzkum ukázal, že lidé, kteří pravidelně konzumují grilované, smažené nebo opečené maso, mají navíc vyšší pravděpodobnost vzniku rakoviny pankreatu, žaludku, plic a prsů. Úprava masa při vysoké teplotě totiž podporuje tvorbu rakovinotvorných látek (karcinogenů) – a ne v zanedbatelném množství. Je proto vhodné dbát na následující doporučení.   

1. Udělejte marinádu

Nešetřete červenou paprikou, pikantní marinády snižují tvorbu karcinogenů. Pomůže také přidání tymiánu, šalvěje nebo česneku. Obzvlášť silný je rozmarýn. Nezapomeňte, že děti nemají příliš rádi pikantní marinády. Myslete na to při grilování s dětmi.

2. Nepečte při vysoké teplotě

Raději obdělávejte maso déle a při nižší teplotě, nejlépe pod 163 °C. Zajistěte ale minimální teplotu pro pečení. Můžete ji kontrolovat teploměrem – vnitřní teplota masa musí být alespoň 75 °C.

3. Předvařte pokrm

Jídlo, které plánujete grilovat, dejte na jednu až dvě minuty do mikrovlnné trouby a nastavte na střední výkon. Za 2 minuty v mikrovlnce se sníží obsah karcinogenů o 90 %. Nezapomeňte vylít šťávu, ta obsahuje nejvíc nebezpečných látek.

4. Grilujte zeleninu

Zelenina je skvělou, vydatnou a hlavně zdravou variantou grilování. Když si neumíte odepřít maso, zkuste spojení masa a zeleniny a připravte si třeba kebab.

5. Připravujte krátce  

Nemá smysl marinovat přes noc. Nálev nepronikne hluboko do masa, takže chuť výrazně nezmění. Stačí pár hodin. Krátce před podáváním odstraňte z povrchu masa nadbytečnou šťávu, ta je největším zdrojem karcinogenů. 

6. Odlehčené dresinky

Místo hutných kupovaných majonézových dresinků si připravte lehké domácí z jogurtu nebo zakysané smetany. Ochutit je můžete, česnekem, bylinkami. Dobrý je také dresink s modrým sýrem. 

Pokud je pro vás chuť majonézy nenahraditelná, tak k vámi vytvořenému dresinku přidejte třeba jednu lžíci majonézy. 

Témata: Zdraví, Výživa a stravování, Web Ulékaře.cz, Tip, Opečené maso
Mohlo by vás zajímat
Kojený otesánek: Může se kojené dítě „přejídat“?
Od kdy děti potřebují kamarády? Batole se díky nim učí, předškolák je vyhledává
Proč má tak špatné známky?
Libuška Rohlíčková (dříve Vojtková) porodila holčičku

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu