[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Jedničky, dvojky, nebo něco horšího? Vysvědčení je za dveřmi a spousta z nás z něj má trochu obavy, stejně jako děti. V soukromé základní škole Mozaika v Rychnově nad Kněžnou obavy nepanují. Učí tu i Barbora Heřmanová, velmi inspirativní paní učitelka, která přesně zapadá do myšlenky celoročního projektu časopisu Maminka K tabuli půjde české školství. Co nám o škole a zdejším neobvyklém vyučování prozradila?
VIDEO: Školy musí děti mnohem víc učit digitální dovednosti
Jak byste popsala atmosféru u sebe ve třídě?
Učíme se vzájemně přijímat jedinečnosti a odlišnosti každého z nás. Pracujeme společně na respektu vůči sobě. Vzájemně si pomáháme a učíme se od sebe. Určitě je u nás ve třídě zvídavá atmosféra.
Neznámkuje se, nezkouší, nepíšou písemky. Jak je možné, že se pak děti naučí třeba vyjmenovaná slova nebo násobilku?
Děti vědí, jaké jsou dané učební výstupy a kam míří. Popisujeme své potřeby a svoji cestu učením. Od přirozenosti jsou děti zvídavé. Důležitá je motivace a vzájemné naslouchání.
Podívejte se na příklad, jak se v Mozaice hodnotí:
Můžete popsat rodiče, kteří vám svěřují své děti do péče?
Myslím si, že nyní k nám míří rodiče, kteří souzní s vizí naší školy a též s principy vzdělávacího programu Začít spolu. Někdo vyhledává právě možnost volby, podporu odpovědnosti za své učení, jiný upřednostňuje individuální přístup nebo velkou míru skupinové a kooperativní práce, další přichází s jasnou představou, proč chtějí slovní hodnocení a formativní přístup ve škole.
A jak rodiče spolupracují na výuce dítěte?
Beru rodiče jako partnery na cestě vzděláváním jejich dítěte. Ptám se na jejich očekávání, potřeby. V různých tématech s nimi spolupracujeme v roli expertů a odborníků. Propojují náš třídní svět s běžným životem. Mohou být součástí výuky jako podporovatelé a asistenti. Navštěvují naše školní kavárny a zapojují se do diskuze o tématech ve škole. Společně vyhodnocujeme a plánujeme např. na triádách (třídní schůzka učitel-žák-rodič). Spolupracujeme spolu např. při podpoře dětí v učebních výzvách, které mohou mít přesah do rodin a mimo prostředí třídy.
Obstojí děti, když se od vás vydají třeba na přijímačky na osmiletá gymnázia nebo později na střední školy?
Má osobní zkušenost je, že ti, co se rozhodli studovat na gymnáziu, úspěšně absolvovali přijímací řízení a na gymnázium nastoupili. Střední školu si každý žák vybírá podle svého zájmu, plánu, ale také svých schopností a dovedností. Běžnou součástí učení v ZŠ Mozaika je sebereflexe žáků, která přispívá k jejich rozhodování, kam dál po základní škole, a utváří jim reálný obraz o nich samotných.