Maminka.czŠkolák

Škola volá…

Zuzana Labudová 13.  8.  2016
Co by měl předškolák ovládat? Co se týče motoriky, můžete zralost budoucího prvňáčka docela lehce odhadnout sami. Jde především o souhru pohybů. Pokud je nedokonalá, dítě je jednoduše neohrabané a nešikovné už na první pohled, a to i při jednoduchých činnostech, třeba při hře na písku. Jestliže chcete koordinaci zlepšit, ideálním tréninkem je plavání a cvičení v Sokole, kde se pracuje s celým tělem a ruce často dělají něco jiného než nohy.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Důležité také je, aby dítě zvládlo koordinaci pohybů těla se zrakovými vjemy, tomu pomůžou hry s míčem. Ideální je tzv. školka, kterou jsme jako děti hrávali i my. Kromě samotného házení a chytání míče se u ní totiž trénuje paměť a soustředění.

Z pohybových dovedností by měl předškolák dokázat přeskočit lavičku nebo polštář, přejít po provaze, který je položený na zemi, skákat přes švihadlo, hodit a chytit míč a skákat na jedné noze. Velmi důležitá je jemná motorika. U ní bývá největší problém s křečovitou rukou, která ze všech sil ryje do papíru.

Obě ruce potřebují především rozcvičit a uvolnit, pak jim kromě kreslení a psaní půjde lépe i zapínání knoflíků, navlékání korálků či zavazování tkaniček. Mnoho maminek řeší problémy motoriky rezignací – jídlo dítěti nakrájejí na malé kousky, botičky pořídí se suchým zipem a korálky prostě nenavlékají. To je ale chyba.

Jemnou motoriku bude váš potomek potřebovat celý život, a čím dříve ji zvládne, tím jednodušší pro něj budou školní úkoly. To neznamená, že byste musela s dítětem denně provádět nějaká krkolomná cvičení. V podstatě postačí běžná hra, při níž jsou zapotřebí šikovné prstíky – střihání, modelování, oblékání panenek apod. Alfou a omegou úspěchu v psaní je správné držení tužky.

S nácvikem by vám měli pomoci v mateřské škole. Skvělou pomůckou jsou například trojhranné pastelky, které dítě donutí ke správnému držení. Při prvních pokusech o psaní nebo při kreslení kontrolujte také to, aby mělo dítě uvolněné zápěstí, lokty a také ramena. Předškolák by měl umět namalovat čáru, kruh a alespoň přibližný trojúhelník a čtverec.

Zahrajte si pexeso

Při nácviku čtení se dítěti bude zcela jistě hodit zraková paměť, kterou můžete skvěle natrénovat při hraní pexesa. Pokud navíc bude s písmenky, příprava bude téměř dokonalá. Podobnou službu udělá puzzle anebo zdánlivě stejné obrázky s rozdíly v detailech.

V mnoha českých školách se v poslední době učí číst takzvanou genetickou metodou, která spočívá v tom, že děti neslabikují, ale rozkládají slova na hlásky. Takový prvňáček vám pak bude od září do prosince na otázku, co si dá k snídani, odpovídat k-a-k-a-o nebo č-a-j.

Většina dětí se takto naučí číst během tří až čtyř měsíců, některé s tím ale mají problém, proto není od věci již před nástupem do školy sluchové vnímání cvičit. Ptejte se svého potomka, na které písmenko začíná tohle slovo, nebo chtějte vědět co nejvíce slov začínajících na konkrétní hlásku. Dítěti tím velmi pomůžete.

Jednoduché početní příklady zvládá většina předškoláků. Dejte však pozor na to, aby se dítě neučilo počítat nazpaměť, aby si nezkoušelo zapamatovat, že tři a dvě je pět, ale skutečně to spočítalo. Počítejte autíčka nebo kostky a příklady kombinujte – kostky přidávejte a ubírejte. Důležitá je také znalost posloupné řady, tedy toho, jak jdou čísla za sebou, aniž by dítě některé číslo vynechalo. Předškolák by měl umět vyjmenovat číslice do dvaceti.

Výborným tréninkem počítání je hra Člověče, nezlob se. Samostatnou kapitolou je řeč, s níž má dnes hodně dětí problémy. Pokud má váš potomek potíže s mnoha hláskami, určitě zajděte k logopedovi. V první třídě se už toleruje pouze neschopnost vyslovit r a ř, ostatní hlásky by měly být v pořádku.

Důležité je to i proto, že dítě bude psát to, co vysloví, takže může být špatnou výslovností zbytečně zmatené. Předškolák by měl umět říct, jak se jmenuje, kde bydlí, kolik mu je, jak se jmenuje tatínek a maminka a zda má sourozence. Rovněž by měl být schopen vlastními slovy převyprávět příběh nebo kratší pohádku.

Teď, nebo až za rok?

Nezbytnou součástí zralosti ke školní docházce je dále schopnost být sám za sebe bez rodičů. U školního dítěte se předpokládá, že se nerozpláče při první nejistotě nebo problému a že bude schopno dodržovat určená pravidla. Prvňáček by měl vědět, že dospělým se vyká, měl by sám od sebe pozdravit, poprosit a poděkovat. Důležité je také připravit dítě na to, že se bude muset obsloužit samo – od oblékání a obouvání, hlídání si svých věcí až po samostatnost na toaletě a při stravování ve školní jídelně.

Jestliže máte dítě, které se narodilo v létě, popřípadě je odmalička trochu pozadu za svými vrstevníky, budete zřejmě zvažovat odklad školní docházky. Bohužel se stále najde řada pediatrů, kteří automaticky doporučují odklad všem dětem narozeným na jaře či v létě, což se týká zejména chlapců. Odborníci ale odklad „z důvodu věku“ nedoporučují. Pokud dítě zůstane ve školce jen proto, aby si takzvaně prodloužilo dětství, může být pro něj tenhle rok opravdu ztracený. Navíc, školní docházkou dětství skutečně nekončí. Ale na druhou stranu, jestli bude mít z určitých důvodů odklad, je potřeba celý rok na odstranění těchto problémů intenzivně pracovat, aby pak nástup do školy proběhl v poklidu.

Jasnou odpověď by vám měli dát především pracovníci pedagogicko-psychologických poraden, kteří rozliší, zda je dítě skutečně nezralé, či zda má problémy, které odklad stejně nevyřeší. Ve druhém případě je dobré najít dítěti vhodnou školu, kde se mu bude moci věnovat speciální pedagog.

Výhodné je i zapsat dítě do přípravek, které pro své budoucí prvňáčky pořádá řada základních škol či pedagogicko-psychologických poraden. V každém případě se ale pokuste zdržet všech komentářů dětských neúspěchů a snažte se o co největší trpělivost. Když je dítě unavené, s cvičením přestaňte – stačí pár minut denně. A co nejvíce malého žáčka chvalte.

Vhodná pochvala dokáže dítě skvěle motivovat. Nejvíce ovšem dětští psychologové a učitelé varují před oblíbeným strašením: jen počkej, až budeš ve škole, tam tě srovnají… Škola bude vaše dítě provázet po řadu následujících let, a pokud to jen trochu půjde, mělo by mu v ní být alespoň trochu příjemně. Tak mu to nepokazte.


Témata: Děti, Časopis Maminka, Předškolák, Školák, Zrakový vjem, Správné držení, Písmenko, Zraková paměť, Hláska, Sluchové vnímání, Školní úkol, První pokus, Zavazování tkaniček, Škola, Motorika, Školní dítě, Obouvání, Zralost, Strašení, Speciální pedagog, Jemná motorika

Video