Maminka.czSociální sítě

Školy mohou dětem úplně zakázat mobily. Není to dobře, říká odbornice. Proč?

Radka Wallerová 11.  1.  2021
Školy mohou dětem úplně zakázat mobily. Není to dobře, říká odbornice. Proč?
Přestože teď do školy většina dětí nechodí, tohle je rozhodně téma, které začne být po jejich otevření hodně aktuální. Mobil jen doma nebo venku! Ve škole ani o přestávce nebo ve družině. Přesně tak si to mohou školy nastavit. Ale není to zrovna šťastný přístup, vysvětluje Kristýna Fišerová, šéfka Národní linky pro odvykání.

 Jaký je váš osobní názor na změnu školského zákona, dle kterého má vedení škol právo zakázat používat mobilní telefony nejen při vyučování, ale i během přestávek?

Osobně myslím, že plošný zákaz mobilů ve škole nic nevyřeší, povede spíše k tomu, že děti budou hledat způsoby, jak systém obejít. Přestávka by měla být místem, kdy se dítě může věnovat svým kamarádům nebo si odpočinout – musíme ale brát v potaz, že blízké vztahy v dnešní době už přece dávno nemusí žák mít ve svojí třídě.

JAK JE TO SE ZÁKAZEM PODLE ZÁKONA

Legislativní změny platí již od července 2020. Byly zavedeny v rámci novelizace školského zákona, která umožnila vedení škol implementovat tato pravidla do svých školních řádů. Zákaz se vztahuje na mobilní telefony nebo i jiná zařízení, jako jsou třeba tablety. Škola ovšem nikdy nemůže svým žákům jejich používání zakázat v případech, kdy je jejich používání podmíněno závažnými zdravotními důvody.  

Nejde o krok zpět − třeba ve světle pandemie COVID-19, která naopak ukázala, že budoucnost vzdělávání spočívá v digitalizaci?

Myslím, že jde spíše o krok ze strachu – pandemie totiž ukázala i to, jak může být náročné digitálně vzdělávat.

Jak by měla vypadat správná a vyvážená soft varianta?

Vyvážená varianta by byla taková, kdy se nemluví jen o negativech, ale i pozitivech mobilních telefonů ve školách – děti budou mimo školu přece mobilní telefony používat, proč je neučit, jak správně hledat informace nebo jaké aplikace by pro ně mohly být přínosné a edukační? Zároveň mít i čas ve výuce, kam mobily nepatří.

Jsou taková opatření běžná třeba v zahraničí? Nejde o zbytečný zásah do svobody jednotlivce?

Klepněte pro větší obrázek

I v zahraničí se přístupy liší, například v Británii je některé školy zakázaly úplně, jiné ne, jelikož není žádný plošný zákaz ze strany zákona, v USA jsou až tři čtvrtiny škol, kde jsou mobily zakázané, ve Francii je zakázané používat mobily během výuky nebo na školních akcích. Naopak v některých zemích se mobily hojně využívají i ve výuce – třeba v Dánsku, týká se to až osmdesáti procent škol.

Nejčastější obavy? Že mobily žáky vyrušují a nemohou se kvůli nim soustředit, podvádějí jejich prostřednictvím nebo jsou méně přítomní v realitě. Odborníci většinou zmiňují zejména to, že jde o velký zásah nejen pro děti, ale i rodiče, které s nimi nemohou být tím pádem v kontaktu. 

Polovina dětí zažívá šikanu na sítích! Týká se to i vašeho dítěte?

Neměly by školy naopak žáky učit, jak se vyznat v digitálním světě, tedy i to, jak zacházet s mobily, a případně jim ukázat, jak je využít? 

Nemůžeme dělat, že děti nejsou na mobilu či internetu. Dovednosti jako informační, mediální gramotnost by se měly dostat do všech předmětů. Zároveň se v nich musí umět orientovat i učitelé.

A umí to? Měli by je umět aktivně používat, komunikovat s dětmi třeba pomocí messengeru, aby se jim přiblížili?  

Nelze samozřejmě všechny učitele házet do jednoho pytle. Do škol přicházejí noví učitelé, kteří mají i rozsáhlejší on-line/IT dovednosti a v ideálních případech se v pedagogických sborech mohou od sebe učit. Podobně jako rodiče i učitelé často za dětmi zaostávají a měli by se o svět dětí i v online zajímat.

Na internetu jsou závislé už i pětileté děti. Jak poznat hrozící průšvih?

Je zde samozřejmě tenká hranice mezi tím, kdy se o sociální sítě zajímají a užívají je a kdy mohou dospělí na síti pro žáky a studenty působit spíše trapně. Učitelé by se měli držet jistých hranic, využívat internet tak, jak sami chtějí, a zároveň se snažit se o něm co nejvíce dozvědět a být samostatnými a schopnými uživateli.

Cílem pedagoga by spíše mělo být naučit děti, jak se na síti chovat a jak pečovat o svou digitální stopu, nemyslím, že třeba přesunutí komunikace na messenger by pomohlo. 

Jak na to mohou reagovat rodiče? 

Ať už je politika školy jakákoliv, doma by dítě mělo společně s rodiči nastavit jejich pravidla a podmínky.

Jak moc je vlastně nebezpečí spojené s mobily reálné – nejde spíše o přehnanou hysterii? Kde leží hranice mezi nezávadným a rizikovým?

Myslíte nebezpečí nadužívání mobilu, počítačů nebo obecně on-line světa?  Částečně souhlasím, že může jít o přehánění – dobře provedené výzkumy ukazují, že prevalence opravdu není tak vysoká.

Hranice mezi bezpečným užíváním a rizikovým užíváním je individuální – on-line svět by jednoduše neměl sloužit jako únik – nebo jinak řečeno – neměli bychom kvůli němu zanedbávat svou somatickou, duševní, sociální či spirituální stránku. Pokud tedy subjektivně cítíme, že nám čas on-line nedělá dobře nebo jej nemáme pod kontrolou, je na místě něco změnit nebo vyhledat pomoc.

5 nápadů na domácí tělocvičnu pro děti, které nemohou do školy a na kroužky

Ve třídě už ho mají všichni, mami

V kolika letech by měli rodiče začít uvažovat o tom, že pořídí svým potomkům první telefon?

Většina dětí dostane první mobil ve věku 8 až 12 let, uvažovat by nad tím rodiče měli ve chvíli, kdy je to nutné například z bezpečnostních důvodů, nikoliv úplně podle toho, že „ostatní ho mají taky“.

Doporučujete nějaké omezení? Existují aplikace, díky kterým se dá třeba nastavit, kolik času dítě může používáním telefonu strávit. Stejně tak můžete jejich prostřednictvím sledovat, co si prohlíží a k čemu jej využívá. Není to už moc velký zásah do soukromí, nebo je to ospravedlnitelné? Případně do kolika let.

Do jednoho roku věku by dítě nemělo trávit žádný čas u obrazovky, od dvou let může dítě u obrazovky (TV, PC, mobil) trávit nejvýše hodinu denně, a to s dohledem). Od pěti let by čas nad obrazovkou neměl přesáhnout dvě hodiny. Ve věku osm až osmnáct by to nemělo být více než sedm hodin včetně studia. 

U menších dětí (právě například do pěti let věku) by nikdy nemělo dojít k tomu, že jsou on-line bez dozoru, protože právě tak je může rodič pomalu učit, jak se chovat bezpečně.

Myslím, že tyto časové limity by rodiče opravdu dodržovat měli. Mluvíte o „zásahu do soukromí“, důležité ale opět je, že by to neměl být externí zákaz, který dítěti nikdo nevysvětlí. Hlavně v pubertě by všechna pravidla měla být výsledkem společné domluvy. A raději místo sledování činnosti skrz aplikace by měl rodič zjistit od potomka, co on-line dělá, tím, že se o něj bude autenticky zajímat.

Kdy je čas pořídit dítěti první mobilní telefon? A může ho používat ve škole?
Témata: Dospívání, Sociální sítě, Rodiče, Školák, Puberta, Psychika, Teenager, Preteen, Kyberšikana, Digitální svět, Velká Británie, Dánsko, Mobil, Přestávka, On-line svět, Učitel, Odbornice, Žák, Národní linka, Mobilní telefon, Internet, Děti, USA, Francie, Škola
Mohlo by vás zajímat
Na fotkách je vidí celý Londýn: Dost nerealistických očekávání, za své tělo po porodu se nestydíme!, říkají odvážné maminky
Mrázková Dita
Po porodu
To je ale bříško! Podívejte se na těhotenství s trojčaty týden po týdnu!
Kolinová Gabriela
Těhotenství