Maminka.czPeníze a kariéra

Sladký home office? Na co si dát pozor, abyste si zachovali normální režim?

Jana Potužníková 1.  12.  2016
Být doma a zároveň moct pracovat. Alespoň pár dní v týdnu… Myslím, že tohle je sen skoro každé mámy, která se má vrátit do práce. Ale ani home office není jen natřený narůžovo!

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Když jsem před devíti lety začínala na volné noze, měla jsem pocit, že mi každý musí závidět. Jsem doma, svou vlastní paní, nikdo mi do ničeho nemluví… Rychle jsem vystřízlivěla. Pracovat doma vyžaduje i přes zdánlivou volnost striktní pravidla. Která to jsou?

Normální start

Jakkoliv máte na práci doma relativně celý den, musíte si – ve svém vlastním zájmu – stanovit pracovní dobu i čas, po který budete odpovídat na e-maily. Pokud to neuděláte, budete možná moct snídat ještě v jedenáct u televize (až odvedete děti do školky či školy), ale odpoledne a v noci se z toho zblázníte (a na děti budete nervózně pokřikovat, ať vám dají ještě chvilku pokoj, i když jste jim slíbila hřiště).

Mateřská dovolená 2017 – vše, co potřebujete vědět

Nemluvě o tom, že nikdy nepracujete tak docela sama a potřebujete být v kontaktu s těmi, kteří pracují běžně v provozech, kancelářích. Proto doporučení č. 1 zní: Dodržujte začátek normální pracovní doby.

To „nejhorší“, co se vám může stát, je, že budete hotová dřív a koukne na vás trocha volného času. A ten si ponechte. Neplňte ho hned další prací. Protože i to má svůj důvod.

Hrozí rychlé přepracování, nadřízení nebo spolupracovníci či klienti dostanou brzy pocit, že jste superman a zahltí vás mnohem většími a náročnějšími úkoly, které pochopitelně mohou být výzva i posun v kariéře, ale… vy to volno jako pracující máma prostě potřebujete!

Nejen OD, ale i DO

Protože máte kancelář za rohem, v obýváku nebo třeba v podkroví, svádí to k vyřizování mailů i o půlnoci a zase časně ráno. Jediné, co hrozí, je další zahlcení mozkové kapacity a znovu je tu možnost, že všichni budou mít pocit, že vás mohou zastihnout kdykoliv, a za chvíli budete řešit práci i o víkendu v aquaparku.

Stejně jako má pracovní doba svůj začátek, měla by mít i svůj konec. I při home office. Psycholožka Gail Kinmanová z Bedforshirské univerzity dokonce zjistila, že práce z domova nezřídka z tohoto důvodu vyvolává nespavost, alkoholismus nebo sklon k přejídání.

Rodičovská dovolená 2017 - vše, co potřebujete vědět

Protože při nedodržení pravidel nás mnohem víc stresuje, zvlášť když při ní člověk nikdy nepřestává kontrolovat své pracovní e-maily ve dne v noci a prací neustále žije a hltí hlavu. Stává se otrokem práce a všechny výhody home office jdou… víte kam!

Takže stanovte si i konec pracovní doby, dodržujte čas, po který se věnujete pracovní e-mailům. A navíc se naučte používat nástěnky nebo bloky se seznamy práce, kterou ten daný den odbavíte. Tím vám odpadne prokrastinace, dezorganizace, zmatky, chaos, upracovanost… moc věcí. A to za obyčejné sepsání TO DO listu stojí.

Na gauči, nebo u stolu?

Musím se přiznat, nejraději píšu na gauči. Notebook na klíně, k tomu muzika, pohoda, klídek. Ale při uzávěrce vzorně sedím u stolu. Tam je produktivita i efektivita práce mnohem větší. Jsem tam soustředěná, protože na gauči jsme přece jen všichni zvyklí víc lenošit než podávat pracovní výkony.

V blízkosti gauče také bývá televize, a od té je ovladač nebezpečně blízko (a práce pak zase nebezpečně daleko). Takže: žádný gauč, ale pracovní stůl. A máte-li možnost, ideálně samostatná pracovna nebo aspoň kout vzdálený odpočinkovým zónám ve vašem bydlení. Je to maličkost, která v pracovní výkonnosti dělá zázraky.

Životospráva hraje prim

Zacílit musíte i na celkovou životosprávu. V kanceláři celou čokoládu jen tak nesníte, dívají se kolegyně, řešíte diety, nové džíny… ale sama doma? Více než kdykoliv jindy je třeba hlídat si ne snad sladkosti, zajídání stresu, ale kvalitní životosprávu jako takovou.

Že sedíte čas od času nebo celý týden doma vede rychle k lenošení, málo se hýbete, uzobáváte, na oběd jste líná si něco uvařit, takže to zamáznete rohlíkem… A to je právě chyba.

I z hlediska životosprávy musí být váš den normální, jako když chodíte „mezi lidi“. Protože jinak přiberete, pokazíte si zdraví a na práci koneckonců nebudete mít ani dost energie.

Když jsou doma zaměstnanci…

Přestože home office nahrává více lidem na volné noze, tzv. freelancerům nebo chcete-li OSVČ, práci z domova, alespoň několik dní v týdnu či měsíci, umožňuje i stále více zaměstnavatelů.

V současné době je to pravda jen něco kolem 15 % firem, ale to číslo stále rovnoměrně stoupá. Z mnoha důvodů. Mění se přístup managementu: ubývá potřeba mít podřízené pod kontrolou, zvedá se víra a důvěra v zaměstnance, v to, že když budou doma, budou řádně pracovat stejně, jako by seděli v kanceláři.

Vedení firem počítá a šetří náklady – protože když není zaměstnance v kanceláři, nestojí ho elektriku, vodu… A tak si stále více lidí může třeba jednou týdně vzít práci domů. Podporovat se home office rozhodl i zákoník práce, resp. jeho novela, která vejde v platnost už v dubnu 2017.

Ta totiž přímo o home office mluví – a ve prospěch zaměstnanců! Zvlášť těch, kteří pracují převážně či výhradně doma.

Nový zákon, nová pravidla

Od příštího roku nebude u převážné práce doma třeba řešit to, kdo bude platit telefon, počítač a jiné náklady, které souvisejí s prací z domova. To teď často mohlo dopadat na hlavu zaměstnance, nyní novela počítá s úhradou ze strany zaměstnavatele.

Novela přímo říká, že jakékoliv náklady na výkon práce z domova hradí zaměstnavatel, například formou paušálu, a to mimo mzdu. Peníze tedy nebudou součástí výplaty, ale půjdou nad její rámec.

Na zaměstnavateli také bude, aby se postaral o ochranu dat klientů, počítačových dat a podobně, která souvisejí s vykonávanou prací. Jak novela nicméně podotýká, toto neplatí pro zaměstnance, kteří pracují doma příležitostně – a tady se zase nabízí hodně diskutabilní otázka, co to příležitostně je. Ale třeba z té diskuse něco vytěžíte právě vy!
 

Když vám homeoffice úplně nesedí…

U home office můžete časem přijít na to, že to není ono. Že vám třeba čas od času chybí lidi kolem. Pak zkuste tzv. coworking. Jak říká Hana Krejčí z BabyOffice.cz, do jejich prostor se uchylují začínající podnikatelé, nezávislí profesionálové, ale i třeba zaměstnanci, kterým nevyhovuje práce z domova, ale o vlastní kancelář nestojí. Jaké to má výhody?

  • Platíte za pracovní místo a ne za celou kancelář, navíc jen ve dnech, kdy coworking skutečně využíváte. Stojí vás to tedy méně peněz než pronájem celé kanceláře.

  • Kromě stolu a židle máte k dispozici připojení na internet, prostory pro schůzky a pořádání vlastních akcí, práci ani klienty si tak nemusíte „tahat“ domů. V některých centrech si můžete i zřídit sídlo firmy.

  • Ve společnosti dalších „pracujících“ se lépe bojuje s prokrastinací a domácí ruchy ani ostatní členové rodiny vás neodvádí od práce.

  • Jste mezi lidmi, ale jen tak často, jak vám to vyhovuje. Můžete získat užitečné kontakty a cenné zkušenosti od ostatních coworkerů.

Máte-li malé děti a chcete pracovat, vyzkoušejte coworkingová centra s hlídáním. Nemusíte pracovat, jen když děti spí, nezůstáváte v sociální izolaci, na kterou si maminky často stěžují. A přitom za pracovní místo s hlídáním zaplatíte přibližně tolik, co za dobrou chůvu!

Návrat do práce: Jak to doma zvládnout
Témata: Děti, Časopis Maminka, Mateřská a rodičovská dovolená, Kariéra, Peníze a kariéra, Zpátky do práce, Práce na mateřské, Životospráva, Zac, Management, Office, Alkoholismus, Kvalitní život, Pracovní místo, Režim, Otrok, Nový zákon, Superman, Zach, Sám doma, Sla, OSVČ, Normál, Norma