Maminka.czTěhotenství

Spánek v těhotenství? Jak se vyspat aspoň o něco lépe

Simona Procházková 12.  2.  2021
Spánek v těhotenství? Jak se vyspat aspoň o něco lépe
Že se po porodu nejspíš nějaký čas moc nevyspí, to tuší každá nastávající maminka. Jenže co dělat, když vám není přáno dosyta si odpočinout ještě dříve, než porodíte a vypukne kolotoč kolem miminka? Co všechno může znepříjemnit spánek v těhotenství? A jde s tím něco dělat?

Těhotenství je pro organismus obrovská zátěž a hodně náročná „práce“, proto by nastávající maminka měla být v dobré fyzické i psychické kondici, aby devět měsíců převratných změn v jejím těle zvládla co nejlépe. Kvalitní spánek, čas pro odpočinek a nabrání nových sil jsou proto více než důležité. Jenže, co s tím, když se vám ho nedostává? Nepříjemné noční můry, pocení, časté nutkání na toaletu, v pozdějších fázích gravidity také potíže s dýcháním, otoky nebo bolesti zad a kloubů, to všechno dokáže kvalitní spánek komplikovat.

Stres i cukrovka…

Spánek je základní fyziologickou potřebou, bez které by organismus nemohl fungovat, a to hlavně kvůli tomu, že by se neregeneroval centrální nervový systém. Dostatečně dlouhý, nepřerušovaný spánek je základem pro psychickou i fyzickou pohodu. Nedostatek spánku může zapříčinit i vznik mnoha nemocí. Výzkumy prokázaly souvislost dlouhodobého ponocování se vznikem obezity a mnoha dalšími zdravotními problémy od infekční náchylnosti po cukrovku a celkově oslabený imunitní systém,“ varuje ajurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu.

Tyhle slavné matky rodily po čtyřicítce! Co si na tom pochvalují?

Náročný začátek

V prvních týdnech těhotenství si žena na svůj „jiný“ stav zvyká, musí se vyrovnávat s hormonální bouří, hlavou se jí navíc honí myšlenky, zda bude vše probíhat tak, jak má… Žádný div, že v tomto období nespavost nebo potíže s usínáním objevují často. „První dva měsíce byly krušné. Večer jsem byla unavená tak, že jsem sotva zvládla hygienu, jakmile jsem ale ulehla, hlava začala pracovat naplno. Přepadala mě panika a úzkostí se mi až svíralo břicho. Pořád jsem myslela na to, že jsem podle lékařů „starší“ matka a můžu potratit, jestli je to píchání v podbřišku normální, každou chvíli jsem běhala kontrolovat, jestli nekrvácím… Usínala jsem pravidelně po druhé hodině ráno. Musela jsem dokonce na tři týdny do pracovní neschopnosti, přes den jsem pak totiž usnula hned a všude,“ vzpomíná pětatřicetiletá Marcela.

„Možné příčiny nespavosti jsou způsobeny jak velkými hormonálními změnami, tak i tlakem rostoucí dělohy na okolní orgány. V prvním trimestru ženu obtěžují i časté žaludeční nevolnosti, s přibývajícími týdny převažují mechanické obtíže, způsobené rostoucím bříškem,“ uvádí MUDr. Daniel Struppl, primář kliniky GynCentrum.

Strach z porodu

Podle lékařů jsou hlavní příčinou stavů úzkosti, podrážděnosti a také nespavosti u těhotných zejména hormony ze skupiny estrogenů, jejichž hladina v průběhu gravidity strmě roste.

Zvládnu to? Co když se něco stane a děťátko bude mít následky? Jak vydržím bolest? Poznám, kdy začnu rodit? A budu dobrá máma? I když se snažíte podobné myšlenky vytěsnit nebo se jimi nestresovat, právě večer a v noci, kdy jste v klidu a sama se sebou, mohou způsobit neklid. Psychologové radí sepsat si všechny své obavy na papír a schovat do šuplíku. Uvolníte tak nahromaděné napětí. Do postele si s sebou vezměte oddychovou knížku a vypněte mozek.

12 změn v těle těhotné: Výraznější znaménka, širší boky, neustálé cesty na WC

Pálení žáhy a křeče

V případě, že máte problémy s pálením žáhy, spěte s hlavou důkladně podloženou polštáři, aby se nacházela výše než zbytek těla. Kromě toho se raději vyhněte (hlavně odpoledne a večer) smaženým a kořeněným jídlům, dobře vám neudělají ani kyselé potraviny, sycené nápoje a čokoláda.

Pocit, kdy vás uprostřed noci probere ostrá bolest v lýtku, důvěrně zná téměř každá těhotná. Křeče v nohou většinou neznamenají vážný problém, lékař vám může předepsat doplňky stravy (vitaminy skupiny B a hořčík), které uleví. Opatrně natáhněte nohu a bolavý sval jemně masírujte dlouhými pohyby, patu tlačte směrem dolů a prsty přitahujte sval vzhůru. Bolest většinou odezní.

Noční můry

Těhotenství je období bohaté na sny, zejména kvůli převratným změnám, které v organismu probíhají. Jelikož psychika pracuje i v době spánku, nejrůznější obavy (z porodu, zda bude miminko zdravé, strach z mateřství, vyrovnávání se s faktem, že dítě změní celý další život…), nevyřešené vztahy, každodenní situace a případně konflikty někdy způsobí, že sny se změní v noční můry. Mohou vyjadřovat pocity, se kterými si nedokážete poradit a zpracovat je. Podvědomí o nich ví a sen je cesta, jak je vyplavit na povrch. Pokud se občas probudíte zpocená hrůzou, zachovejte klid. Tyto obavy jsou normální a nemusíte se kvůli nim cítit provinile. Pokud vás ale budou těžké sny trápit každou noc, nestyďte se obrátit na lékaře.

Otoky v těhotenství: Kdy za ně nemůže jen vedro a proč jsou nebezpečné?

Pomoc, už se to blíží!

Byla jste zvyklá spát na břiše nebo na zádech a nyní už to nejde? V posledním trimestru se doporučuje uléhat na boku, aby tlakem dělohy na dolní dutou žílu nevznikl tzv. hypotenzní syndrom (z nízkého tlaku), který vyvolává nevolnosti a v některých případech až ztrátu vědomí. „Přibrala jsem dvacet kilo a poslední dva měsíce před porodem to bylo každý večer drama. Jakmile jsem ulehla, špatně se mi dýchalo, rozbolela mě krční páteř a hlava. Pomohl mi kojicí polštář, který považuji za zázračný vynález. Polohovatelného hada naplněného kuličkami jsem si pohodlně omotala kolem bříška nebo podél celého těla, podkládala jsem si jím záda i nohy,“ říká třicetiletá Věra.

Mami, jsem vzhůru

Dobrou zprávou je, že vaše nespavost nijak neovlivní děťátko, miminko v bříšku má totiž nastaven svůj vlastní rytmus spánku a bdění. Ale pokud se rozhodne zacvičit si uprostřed noci, probudíte se rychle i vy. Pohyby vás mohou vyrušit ze snění i několikrát za noc. Nemluvě o dělohou utlačovaném močovém měchýři, který vás pravidelně a zcela bez ohledu na denní dobu donutí pochodovat na toaletu.

Jaké jsou největší mezníky v těhotenství? Tohle byste měla vědět

Co můžete dělat?

Existují nějaké „úlevové“ metody, jak se před porodem vyspat? „Obecně platné rady typu na noc jen lehkou stravu platí pro těhotné dvojnásob. Optimální poloha vleže je na levém boku, kdy těžká děloha netlačí na dolní dutou žílu a je snadnější návrat krve z dolní poloviny těla. Zároveň je to i prevence otoků dolních končetin. Pokud se nejedná o opravdu těžkou a závažnou poruchu spánku, určitě nedoporučuji těhotným ženám, aby sahaly po lécích na spaní a podobně. Existuje ale možnost využít přírodní preparáty, například bylinné čaje (meduňka apod.). Vždy je ale potřeba poradit se se svým lékařem,“ zdůrazňuje primář  Daniel Struppl.

Choďte spát každý den ve stejnou dobu, ložnici předem dobře vyvětrejte, není vhodné spát v přetopené místnosti. Pomoci někdy může také například večerní koupel s relaxačními aroma oleji (hodí se zklidňující levandulový nebo růžový) či jemná masáž přírodními éterickými oleji, které uleví namáhaným svalům i zádům a zároveň vyladí emoce. Vždy se ale svěřte do rukou odborníka. Osvědčila se také bylinná směs (čaj) z kořene kozlíku lékařského, kterou seženete v lékárně.

TIP NA VIDEO: Jak na noční můry? Co znamenají?

Syndrom karpálního tunelu: Bolesti, křeče, brnění prstů i otoky! Co s tím?
Jak se zbavit bolestí zad v těhotenství? Víme, jaké cviky a polohy vám uleví
Nejčastější pověry o těhotenství. Těmhle pořád věříme! Proboha, proč?
Témata: Zdraví, Těhotenství, Porod, Miminko, Tipy a rady v těhotenství, První trimestr, Spánek, Nespavost, Lékař, Děloha, Kukku Ramesh, Petr Pícha, Kolotoč, Organismus
Mohlo by vás zajímat
Jaké roztomilé fotky zdobí tapety mobilů českých celebrit? Podívejte se
Formánková Simona
Slavné maminky
Doma porodila pětikilové dítě! Byli u toho manžel, syn i dcera
Wallerová Radka
Porod
Maminka roku: Čekala holčičku a věděla, že nepřežije!
Procházková Simona
Maminka roku 2020