Maminka.czTěhotenství

Sport v těhotenství? Určitě ano, ale s rozumem! Na tohle raději zapomeňte!

7. 12. 2018
Sport v těhotenství? Určitě ano, ale s rozumem! Na tohle raději zapomeňte!
Cvičit, nebo ne? A co vlastně můžete? Neublížíte miminku? Pokud dodržíte základní pravidla, nebudete přepínat síly a zvolíte správnou míru, může vám pohyb jedině prospět. Ale pozor, existují sporty a aktivity, na které budete muset na pár měsíců zapomenout! Které to jsou?

Jakýkoli pohyb je důležitý pro udržení fyzické kondice, což samozřejmě platí také v těhotenství. Proto pokud netrpíte žádnými zdravotními potížemi a vaše gravidita probíhá fyziologicky, pravidelná fyzická aktivita vám po všech stránkách prospěje a doporučí vám ji zřejmě každý lékař. „Těhotenství rozhodně není dobou, kdy bychom měly začínat s intenzivním sportováním nebo trénovat na maraton. Je ale dobré a žádoucí zůstat fyzicky aktivní v rozsahu a intenzitě, která budoucí mamince vyhovuje, a cvičením podporovat správné držení těla. Je to prevence i léčba mnoha bolestí, tělo se tím připravuje na porod a období po něm, kdy bude maminka děťátko nosit, kojit a vůbec kolem něj neustále běhat,” říká instruktorka cvičení pro těhotné Eva Kašíková z Monkey´s Gym.

Proč zbytečně riskovat?

Jaké sporty nejsou v těhotenství vhodné? Lékaři varují zejména před náročnými silovými a tlakovými sporty a jakýmikoli aktivitami, při nichž hrozí pád. Myslete na to, že tělo se připravuje na porod rozvolňováním svalů i vazů, proto není vhodné přetěžovat klouby. Vyvarujte se i tvrdých poskoků, doskoků a dopadů, které přetěžují páteř, a při strečinku (protažení) se nikdy nepokoušejte jít do maximálního rozsahu. Zkrátka je na místě používat selský rozum a vědět, jaké jsou možnosti vašeho těla.

Měla jste velká předsevzetí, jak budete během období čekání na miminko aktivní, začnete chodit plavat, přihlásíte se do kurzu pilates a budete vyrážet na dlouhé svižné procházky? Pokud se vám z jakéhokoli důvodu nechce nebo se zkrátka necítíte, netlačte na pilu a do ničeho se nenuťte. Pokud trpíte únavou a vyčerpaností, trápí vás nevolnosti nebo migrény, objeví se špinění nebo dokonce krvácení a tvrdne bříško, vsaďte raději na klidový režim, tělo si samo řekne.

Poradna: Můžu sportovat i v těhotenství?

Nezačínejte s novým sportem!

„Těhotenství je přirozené stadium života ženy a neznamená nutné omezení veškerých aktivit, které doposud vykonávala, a to i včetně cvičení. Právě naopak,“ vysvětluje odbornice ze studia Fascinace Mgr. Tereza Náplavová Semrádová, DiS., a dodává: „Většina odborníků se shoduje, že zdravá žena by se cvičení měla věnovat i v těhotenství. A to především v případě, byla-li zvyklá sportovat i před otěhotněním.“ Každé těhotenství je ale samozřejmě jiné a každá maminka má jiné genetické i tělesné dispozice, je proto doporučeno vše nejdříve zkonzultovat s gynekologem.

Budoucí maminky by rozhodně neměly začínat během těhotenství s žádným novým sportem! Pokud jste ale zdravá, není problém pokračovat v prvních měsících se cvičením, na které jste už delší dobu zvyklá. Nemůžete se rozhodnout? Váháte, zda je vybraný sport pro vás momentálně vhodný a nemůže uškodit? Tereza N. Semrádová doporučuje začít navštěvovat specializované lekce, které jsou připravené přímo pro potřeby těhotných (gravid jóga nebo pilates pro těhulky, případně těhotenský aquaaerobik). Na takové kurzy je možné docházet i v posledním trimestru.

Do posilovny můžete i v těhotenství, ale měla byste znát pravidla

Tohle si raději odpusťte!

Jasnou stopku máte v případě sjezdového lyžování a jízdě na snowboardu. Jakkoli můžete být výborná lyžařka, riziko pádu a poranění břicha je příliš velké. Hory si pro jednou zkrátka užijete jinak, například při romantických procházkách zasněženou krajinou. Stejně tak platí varování pro lední i inline bruslení, důrazně se nedoporučuje ani jízda na kole v nerovném a nezpevněném terénu a také jízda na koni (velké riziko otřesů a pádů). Pokud jde o „vnitřní“ sporty, rozhodně se vyhněte kolektivním míčovým hrám. Během volejbalu nebo košíkové se můžete snadno s kýmkoli srazit, upadnout nebo dostat úder do břicha. Vhodné nejsou ani aerobik s vysokými poskoky, step aerobik, fitbox, tae-bo (kombinace aerobiku a prvků z bojových umění), posilování s činkami nebo závažím ani kruhový trénink.

S jógou a během opatrně!

Obliba jógy stále roste, je ale vhodná i v době očekávání potomka? „Popravdě řečeno, není. Pokud žena dříve běhala a jezdila na bruslích, na lekce jógy nechodila a rozhodla se tak až s rostoucím bříškem, není to nejlepší čas začít. Všeobecné mínění, že jóga je jemné protahování a zklidňující cvičení, je pravda jen částečná. Jde o  hlubokou práci s energií, některé hodiny jsou velice dynamické, téměř všechny pozice zapojují hluboký stabilizační systém (tedy i bříško a pánevní dno), často se cvičí rotace a obrácené pozice. Vše je prospěšné, ale začít s tím až s miminkem v bříšku, není vhodné,“ zdůrazňuje Veronika Carmanová, majitelka studia Karma Yoga. Pokud už jste jógu před početím cvičila minimálně půl roku a znáte své tělo, můžete pokračovat. Postupně pravděpodobně přejdete na těhotenskou verzi. Pokud jste ale jógou nepolíbená a rozhodla jste se aspoň v těhotenství si dopřát péči a zklidnění, počkejte až po prvním trimestru. A určitě nezkoušejte cvičit sama doma.

A jak je to s běháním? Věnovat by se mu měly jen ženy, které byly zvyklé pravidelně běhat i dříve. Jen pozor na techniku, snažte se o měkký došlap, vhodnější je nezpevněný terén, ale pozor na zakopnutí o kořeny nebo kameny. Samozřejmostí by měly být kvalitní běžecké boty, které dobře tlumí nárazy. A nezapomeňte, dříve, než s bříškem vyběhnete, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem.

 

Témata: Zdraví, Těhotenství, Miminko, Pánevní dno, Sport, Jóga, Nový sport, Tělo, Obrácená pozice, Rozum, Kruhový trénink, Správná míra, Dlouhá doba, Lední bruslení, Potřeba těhotných, Budoucí maminka, Nerovný terén, Bojové umění, Měkký došlap, Veronika Carmanová, Fyzická kondice, Poslední trimestr, První trimestr, Nejlepší čas, Ošetřující lékař

Mohlo by vás zajímat
Upečte si měkké a voňavé perníčky. Dají se jíst hned po vyndání z trouby
Rozčiluje se, vzteká a odmlouvá? Takhle ho rychle zklidníte!
Na nočník v ten správný čas? Žádné násilí, pevné nervy a nesrovnávat!
Mateřská dovolená 2018 – vše, co potřebujete vědět
Manžel začal hodně pít. Vadí mi, že to odnášejí děti. Co mám dělat?
Tohle je přesné! Nejšílenější momenty, které zažíváme s dětmi na mateřské
Šikanu dcery zavinila třídní učitelka! Vyhlašovala koktu týdne a podobně
Matka kojila dceru neuvěřitelných devět let! Čekala, až se sama odstaví
Povzdech znechucené matky: Jak utéct před rodičovskou soutěživostí?

Horoskopy

Rak Sváteční volno je pro Raky povedené, protože tráví čas s rodinnou, ale také pracovně. Všichni…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Albína, Albina, Adelaida





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu