[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Virtuální asistentka je v podstatě pravou rukou podnikatelů, manažerů a firem, kteří potřebují pomoc s administrativou a dalšími úkoly. S ní se stanete paní svého času a můžete si vydělat pěkné peníze. Rozdíl je v tom, že virtuální asistentka pracuje na dálku, obvykle z domova, a se svými klienty komunikuje převážně online.
Pracovní náplň virtuální asistentky často zahrnuje:
Konkrétní náplň práce se liší podle požadavků a potřeba klienta i vaší specializace. Pokud rozumíte například účetnictví, můžete mít na starosti účetní program. Běžně si ale vystačíte i se základy, jako je tvorba tabulek a prezentací.
Dobrá virtuální asistentka by měla být organizovaná, zodpovědná a samostatná. Důležitý je time management, díky němuž dokážete efektivně plánovat čas a dodržovat termíny. Jako maminka na mateřské či žena v domácnosti byste s tím neměla mít problém.
Nezbytná je znalost práce s počítačem jak s běžnými kancelářskými programy (Word, Excel, PowerPoint, Google Docs), tak s online nástroji pro komunikaci (e-mail, Skype, Zoom) a správu projektů (Asana, Trello). Velkou výhodou je znalost cizích jazyků, zejména angličtina a němčina.
Cesta k profesi virtuální asistentky je jednoduchá. Neexistuje žádné specifické vzdělání, které byste musely mít. Důležitější jsou vaše skutečné dovednosti a zkušenosti. Pokud jste pracovaly jako asistentka v kanceláři, máte velkou výhodu. Pokud ne, nezoufejte. Existuje spousta online kurzů a školení, kde se naučíte vše potřebné.
Dlouholetá virtuální asistentka Jitka se s námi podělila o 10 tipů a triků:
“Práce v soukromém sektoru mě vyčerpávala, a tak jsem se rozhodla pro změnu. Mám ráda kontrolu nad svým časem a nemám ráda brzké vstávání. Díky praxi v administrativě jsem se rozhodla stát na vlastních nohou. První klienti přinesli úkoly nejen z administrativy, ale i z marketingu. Přestože, jsem se s marketingem setkala už jako zaměstnanec, nyní mi toto spojení dává větší smysl. Rozhodla jsem se pro rekvalifikaci a získala certifikaci specialisty marketingu. Mám pro Vás 10 tipů, jak se to může povést i vám.”
Klienty můžete hledat na specializovaných webových portálech pro freelancery či na sociálních sítích (např. LinkedIn), případně můžete využít agentury, jež se zprostředkováním práce virtuálních asistentek přímo zabývají. Nezapomeňte si vytvořit kvalitní portfolio, které bude prezentovat vaše dovednosti a zkušenosti.
Práce virtuální asistentky má mnoho výhod, jako je flexibilita, možnost výdělku z domova, vlastní tempo práce a možnost výběru klientů a projektů. Na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že se jedná o práci na IČO, takže si musíte založit živnost a hradit zdravotní a sociální pojištění.
Nějaké prostředky budete muset investovat do vzdělání, pokud chcete na trhu uspět. To neznamená, že byste musely utrácet desetitisíce. Začněte pomalu a nejprve nabízejte služby, které už umíte. Postupně se vzdělávejte a rozšiřujte své portfolio služeb, díky čemuž se stanete žádanější a budete si moci účtovat vyšší částky.
Autor: Michaela Svobodová