Maminka.czZdraví

Stravování podle ajurvédy: „Pro někoho je zdravá zelenina, pro jiného bůček“

Stravování podle ajurvédy: „Pro někoho je zdravá zelenina, pro jiného bůček“
Určitě už jste někdy zaslechli slovo ajurvéda, což lze přeložit jako umění dlouhověkosti. Velkou roli v ajurvédě, která zahrnuje celý životní styl, hraje výživa. Ajurvéda totiž neuznává obecně platný „zdravý“ životní styl nebo stravu, neboť říká: „Pro někoho je zdravá zelenina, pro jiného bůček.“

„Většinou podvědomě cítíme, která strava je nám blízká a dělá dobře našemu zažívání. Ovšem masírováni mediálním tlakem, dáváme si poslušně k obědu salát. A když už bůček, tak s pocitem zavrženíhodného hříšníka. Ajurvéda znamená návrat k přirozenosti – k našim potřebám, ať jsou jakékoliv,“ vysvětluje Michaela Jarolímová z Ajurvéda Guru, která provozuje konzultace, masáže, kurzy i eshop se zaměřením na ajurvédu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podle Míši je ajurvédská strava vhodná i pro nejmenší a hodí se jak pro ženy, muže, tak staré, mladé, těhotné, kojící i zotavující se.  Dodává také, že se nejedná jen o úzké spektrum potravin nebo specifickou kuchyni, například indickou, jak se mnozí často mylně domnívají. Podle ajurvédy můžeme jíst vše, co nám nabízí naše zeměpisné šířky s tím, že bychom se měli zaměřit na potraviny harmonizující náš organismus a ty dráždivé upozadit.

Stravování podle roční doby

Stravování podle ajurvédy je specifické svou individualitou. Potraviny v pojetí ajurvédy nejsou obecně zdravé nebo nezdravé, vždy záleží na tom, kdo se je chystá sníst. Každý totiž máme jakési vnitřní nastavení, podle kterého je dobré se stravovat. „I když máme danou typologii, která se nemění v průběhu celého života, podléhá stravování také nárokům roční doby.

Racionální výživa by vám měla i chutnat!

Je tedy poměrně veliká šance, že si během 365 dnů budete moct dopřát prakticky cokoliv. Není to ale nahodilé ládování, ale citlivý přístup k výživě ladící s rytmy přírody,“ říká Míša z Ajurvéda Guru.

Chcete –li si vyzkoušet stravování podle ajurvédy, je zapotřebí nejdříve stanovit vrozenou typologii člověka a jeho aktuální stav, což mohou být dvě značně odlišné situace, a podle toho sestavit životosprávu.“V rámci individuální životosprávy potom řešíme, kdy chodit spát a kdy vstávat, jak se hýbat, jaký typ potravin zařadit a tak podobně. Určitá doporučení ale přece jen platí obecně bez rozdílu konstituce, jako například ájurvédská rada nad zlato.

Jíst jen třikrát denně a neuzobávat mezi jídly. Pro mnohé nepředstavitelná věc, ale po krátkém vyzkoušení v praxi nakonec příjemná,“ doplňuje naše průvodkyně ajurvédou.

Pro někoho šlehačka, pro jiného zelenina

Ajurvéda je naprosto jedinečná ve svém přístupu k potravinám, nedoporučuje ani nezatracuje konkrétní typ potravin, vše podléhá totiž typologii člověka. Jsou lidé, kteří by se opravdu měli držet střídmější stravy propagované současnými výživovými poradci – zeleniny, rýže, tmavého chleba a podobně.

Dietní jídelníček v zimě: Jak si udržet figuru i v období gulášů?

Přesto jsou ale lidé, kteří pro zdraví potřebují máslo, šlehačku, těstoviny nebo maso. I tato doporučení se ale u daných typů mění v průběhu roku a patrně většina z nás to přirozeně vnímá. V zimě si s chutí dáme smetanovou omáčku, zatímco v létě sáhneme raději po zralém ovoci a zelenině. Podle ajurvédy je kastování potravin zbytečné a někdy i škodlivé.

Pokud neznáte svou typologii, je nejvhodnější, když budete jíst sezónní potraviny. Dopřávat si můžete vše, co je v danou chvíli zdravé a maximálně nabité chutí, vůní a barvami. „Už jen tímto krokem prokážete sami sobě obrovskou službu. A mějte na paměti, že méně je někdy více. Jídlo vychutnávejte, ale neplňte se až po okraj. Vaše tělo je chrám,“ vysvětluje Míša, která pod hlavičkou Ajurvéda Guru pořádá jednodenní ajurvédské kurzy, z nichž jeden z nich se zabývá například sezónní stravou.

Čtěte na další straně, jak se stravovat v různém ročním období...

Témata: Zdraví, Výživa a stravování, Zeleň, Racionální výživa, Univerzita, Citlivý přístup, Pevné zdraví, Vyzkoušení, Zelení, Vata, Dutina, Šlehačka, Typický znak, Fyzická síla, Zdravá zelenina, Jediný problém, Zelenina, Příčina problémů, Eshop, Stravování, Kořenová zelenina, Plodiny

Mohlo by vás zajímat
Mateřská dovolená 2020: Vše, co potřebujete vědět
Monika Bagárová porodila. Holčička má netradiční jméno po babičce
Nechala jsem si zpracovat placentu, ale lesana nejsem, říká Eva Burešová
Jana Bernášková: Špatně jsme odhadli syna, komunitní škola nebyla pro něj
Matka rodila na zahradě, kde si hrály děti. Porod natočila a zveřejnila
Tahle sexy plus size modelka Hilda vás pobaví. A třeba se i poznáte
To vás pobaví! Sourozenci nafotili rodičům k výročí srovnávací fotky
Kristýna Leichtová rodila doma! Mezi herečkami nebyla první
Dceru nebudeme učit ani uzbecky, ani romsky, říká Monika Bagárová

Horoskopy

Lev Procházíte obdobím absolutního úspěchu a máte pocit, že už to nemůže být lepší. Jen pozor na čas…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Drahoslava, Leticie





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné