Maminka.czVýživa a stravování

Sůl v jídelníčku dětí. Není vždy nad zlato, nadměrná konzumace škodí

Ivana Ašenbrenerová 8.  11.  2023
V slavné české pohádce byla sůl sice cennější než zlato, šperky a cokoli ostatního, ale v reálném životě bychom si měli rozmyslet, jak se solí v jídelníčku nakládáme. Zejména pak v tom dětském.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Sůl je samozřejmě důležitou složkou naší stravy, protože obsahuje chlor a sodík, které tělo potřebuje. Podle odborníků z fóra Výživa dětí je pro malé děti primární pestrá strava. Správným jídelníčkem můžeme už od útlého věku předcházet mnoha onemocněním, kterými pak trpí dospělí, jako jsou obezita, cukrovka nebo nemoci srdce a cév.

VIDEO: Jak přestat sladit ve velkém? Tady jsou 2 jednoduché triky

Kolik soli dítě potřebuje?

A potřebuje ji vůbec? Sůl obsahuje sodík, který zabraňuje ztrátám vody z těla, takže i sůl ve stravě potřebujeme. Ale je to jako s cukrem – všeho moc škodí. Češi si podle průzkumů soli dopřávají téměř třikrát více, než doporučuje Světová zdravotnická organizace, a to je 3 až 5 gramů denně pro dospělé. Češi zkonzumují 13,4 gramu soli denně, což výrazně převyšuje její konzumaci v ostatních evropských zemích. Pro děti je doporučené množství ještě nižší. „Pro děti ve věku 3 až 6 let je doporučovaný denní příjem soli do 3 gramů, pro děti 7 až 10 let do 5 gramů,“ říká Jan Václavík, přednosta Interní a kardiologické kliniky Fakultní nemocnice Ostrava a Lékařské fakulty Ostravské univerzity.

Raději nesolit vůbec

Jakmile začínáte s příkrmy, vůbec je nemusíte přisolovat, i když máte pocit, že jsou bez chuti. Odborníci z Výživy dětí doporučují nesolit i proto, že si pak děti na slanou chuť (podobně jako na sladkou) zvyknou a budou ji pak vyhledávat i v budoucnu. Je potom těžké, aby slané chuti odvykly. Dětem do jednoho roku se nedoporučuje solit vůbec, protože jejich ledviny nejsou připraveny na zátěž, kterou s sebou nese trávení soli.

Jaké potraviny (ne)kupovat?

Chcete-li dítě uchránit před budoucími problémy s tlakem, srdcem či nadváhou, omezte potraviny, které jsou na sůl bohaté. Většinu soli, kterou přijímáme, obsahují nakupované potraviny. Je to mnohem víc než sůl, kterou přidáváme do jídla při vaření. Podle internisty Jana Václavíka přijímáme až 2/3 soli právě z kupovaných potravin. „Sůl totiž obsahují téměř všechny potravinářské výrobky, často ve velkém množství. Hlavním opatřením, které bude zapotřebí, je omezení obsahu soli v pečivu, uzeninách a dalších výrobcích,“ říká přednosta Jan Václavík. Podle něj by se měly výrobky i lépe označovat a zřetelně by se měl uvádět nejen obsah soli, ale i procento, kterým se daná potravina podílí na denní doporučené dávce.

A jaké potraviny tedy batolatům i předškolákům nekupovat? Zapomeňte na uzeniny, chipsy, křupky, solené oříšky, popcorn, hranolky, ale i slané pečivo. Větší množství soli obsahují taky instantní polévky, jídla z fastfoodových občerstvení. Neznamená to, že by je nesměly děti nikdy jíst, ale v jídelníčku by měly být jen výjimečně. A pokud už něco přisolujete, stačí jen 1/3 dávky, co byste dali sobě.

Děti a detox: Je pro ně očistná kúra vhodná? Mnohdy stačí odlehčit jídelníček a vynechat sladkosti
Témata: Jídelníček, Výživa a stravování, Dětský jídelníček, Potraviny, strava, pohádka, šperky, Nadměrná konzumace, Kardiolog, Konzumace, Zlato, Sůl, Děti, Potraviny na Heureka.cz