[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Rtěnku najdete ve většině dámských kabelek. Nejen, že rty zkrášluje, ale také je chrání před ošklivými vlivy. Každé období mělo svůj favorizovaný odstín.
Líčení rtů lze vystopovat až ke Kleopatře ve starém Egyptě. Ženy k barvení rtů tehdy používaly hennu a karmín. Trochu zkrášlování si s sebou dokonce braly i do hrobu pro posmrtný život. Dámy viktoriánské éry zase líbaly kvůli obarvení rtů červený krepový papír.
Evropská moderní rtěnka vyrobená z vosků, olejů a barviv vznikla v laboratořích francouzské značky Guerlain už koncem 19. století. Naopak v Americe jsou za průkopníky barevné tyčinky považovány počátkem 20. století značky, jako je Elizabeth Arden nebo Estée Lauder.
Sytě červenou rtěnku proslavily v 50. letech filmové hvězdy tehdejší doby – Elizabeth Taylor a Marilyn Monroe. Původní filmové líčení se tak přeneslo do běžného života. Podle amerického průzkumu z roku 1951 tehdy až dvě třetiny dospívajících dívek nosily výrazně červené rty.
„Zbožňuji červenou! Je to barva života,“ vyjádřil se Christian Dior o nadčasové karmínové barvě Rouge Dior, která se stala jeho talismanem. Radil všem ženám, aby ji nosily a rozsvítily tak svoji pleť a styl. První červená rtěnka od Diora měla označení 9. Později byla známá jako 99 a dnes ji najdete pod číslem 999.
V 60. letech přichází návrat k přirozenosti, a to i v líčení. V časech hippies se začínají objevovat kromě červené i další odstíny – růžová, broskvová či velmi světlá pudrová.
Do těchto tónů se zamilovaly i krásné rty francouzské herečky Brigitte Bardot. Nenápadné (ne)líčení se dnes označuje „nude“ a na paletě barev se vždy objevují jednoduché neutrální odstíny s rafinovanými odlesky. Vyznavačky tohoto stylu líčení si je už pár let mohou pořídit v prodejnách značky Bobbi Brown. Letos se také objevily u jarního líčení značky MAC pod názvem Magnetic Nude.
K módním hitům 70. let patří divoké odstíny modré, fialové či zelené a také perleťové či třpytivé barvy. Není divu, vždyť patřily k době, kdy frčelo disko a undergroundové hudební styly. Občas na ně narazíte i dnes v limitovaných edicích, kdy jsou spojované s jistou extravagancí. Modrou rtěnkou se líčí i popové divy, třeba Lady Gaga, která k tomu bez mrknutí oka přidá i zelené obočí.
Modrá baví i americkou herečku a zpěvačku Miley Cyrus, která v poslední době vyhledává vše, co provokuje. V úplně jiném stylu se nesou 90. léta, která přinesla módu polomatných rtěnek. Velmi populárními se tehdy staly odstíny hnědé, od kterých se ale dnes již odstupuje.
Dnes se fandí spíše přirozenosti, ale dá se říct, že současná móda je tolerantní ke všem barvám. Můžete si zvolit odstín růžový, korálový, rudý, švestkový i nenápadný „nude“ a lze si vybrat opravdu z velké škály barev. „Nosí se všechny varianty od neutrálních až po výrazné rtěnky,“ potvrzuje vizážistka profesionální školy líčení make-upu Sunface Barbora Nevická. Vodítkem pro správnou volbu rtěnky by měl být odstín vaší pleti, který je buď studený, nebo teplý. Neměla byste zapomenout ani na to, přihlédnout k příležitosti, pro kterou chcete rty nalíčit.
S moderními rtěnkami 21. století můžete získat všechno, co potřebujete pro vylepšení tvaru rtů. Nenápadně vykouzlíte například iluzi plných rtů v 3D efektu. K proměně se používají také různé triky ve složení rtěnky – je přimíchán diamantový prach pro větší třpyt, kombinují se barevné odstíny v jedné tyčince (Oriflame), přidává se kolagen a retinol (Avon), kyselina hyaluronová (Dermacol) nebo speciální látky z mentolu, které chladí a povrch rtů „rozvibrují“ a díky tomu vznikne tzv. nafukovací plump efekt. Díky kosmetickým kouzlům si tak každá žena může najít rtěnku přesně pro sebe a tím nejjednodušším způsobem zvýšit svoji atraktivitu.
Jak na to jdou profíci
Napadlo vás, kde nové módní barevné trendy vznikají? Inspirace čím dál častěji přichází z významných módních přehlídek. Návrháři spolupracují se špičkovými vizážisty, jako tomu bylo i během módní události Fashion Week v New Yorku pro jaro 2012. Modelky pobíhaly po molech se rty ve smyslném korálovém odstínu. Celosvětově uznávaná vizážistka značky Clinique Jenny Menard se k tomu tehdy vyjádřila: „Tento živý, barevný tón dodá každé mladistvé tváři svěžest. Patří k němu jednoduché líčení očí a jemné zdravíčko na tváře. Jednoduchost podtrhnete sytě zbarvenými rty plnými života. Vybrala jsem zářivě korálovou barvu, protože vás překvapí víc než červená.“ Líčidla, která vznikala pod taktovkou amerických profesionálních vizážistů, můžete objevit v parfumeriích Sephora – třeba Make Up For Ever nebo Nars a v prodejnách značek MAC nebo Bobbi Brown.
Krásné i zdravé rty
Od rtěnky už nepožadujeme jen určitý odstín, ale i péči a ochranu rtů. Navíc líčení vypadá dokonale, když jsou rty hydratované a pěstěné. To dokáže rtěnka, která je krémová a po rtech snadno klouže. Klasické matné jsou sice bohaté na pigmenty, tedy neslíbatelné, ale vysušují. Upřednostňujte proto složení rtěnky s pečujícími látkami z rostlinného másla, jojoby, mangovníku, medu z akácie a antioxidanty. Dnes se často stírá rozdíl mezi rtěnkou a balzámem na rty. Takový typ rtěnky lze vidět v televizní kampani s Georgií May Jagger (dcerou zpěváka Micka Jaggera), která se stala tváří pro novou hydratační rtěnku Moisture Renew značky Rimmel a Georgia v ní hrdě ukazuje sexy mezeru mezi předními zuby.
(Článek vyšel v časopise Dieta 2/2014)