Maminka.czZdraví

Tajemství noci

, Časopis Maminka
15. 1. 2009
Tajemství noci
Nemáte během dne čas věnovat se svému zevnějšku? Využijte k tomu dobu spánku. Se správnou péčí funguje stejně jako kosmetický salon – po ránu budete jako nová!

O pozitivních vlivech spánku na ženský půvab věděly už naše babičky. Dnes však můžeme čas odpočinku zužitkovat daleko intenzivněji. S pomocí nových poznatků a kosmetických přípravků, které umožňují nejen regeneraci našich sil a celého organismu, ale také „bezpracné“ zkrášlení pokožky a vlasů.

OSM HODIN PRÁCE

Během spánku je celý náš organismus převeden do stadia celkové regenerace. A aby byl tento proces co nejúčinnější, jde většina „podřadnějších“ funkcí těla stranou: zpomalí se dýchání, trávení i tlukot srdce. Naše tělo a mysl odpočívají, fyziologické pochody však během noci pracují na plné obrátky – aby napravily vše, co se během dne pokazilo, a připravily organismus na další náročný den. „Důležité pochody začínají už při usínání, kdy dochází k vyplavení hormonu melatoninu, který má na svědomí rozšíření cév v celém organismu a zvýšení tělesné teploty. Tím dochází k většímu prokrvení všech tkání včetně kůže, což může vest ke zlepšení její regenerace,“ říká Marie Finsterlová z Centra estetické dermatologie v Čáslavi. V první fázi spánku je zvýšená také produkce růstového hormonu, který pomáhá jak při regeneraci pokožky, tak i při odbourávání tuků. Pokožka se díky němu lépe prokrvuje a zásobuje kyslíkem, buňky se dělí rychleji. „Od 30. roku života ale dochází k přirozenému poklesu produkce tohoto hormonu, což se dnes považuje za jednu z hlavních příčin stárnutí celého organismu.

Na kůži se to projevuje jejím zeslabováním a sníženou schopností regenerace,“ konstatuje specialistka. A právě v takovém případě je nasnadě pomoc moderních kosmetických přípravků, které buňky v jejich úsilí trochu „popoženou“. Ve prospěch krémů hraje i fakt, že všechny obličejové svaly se při spánku zcela uvolní, účinné látky se tak lépe vstřebávají, a proto mohou působit mnohem intenzivněji. Nejen dodat pleti, co potřebuje, ale také urychlit nápravné procesy.

NOČNÍ HLÍDKA

Svoji přípravu na zkrášlující spánek začněte důkladným odlíčením. Odstranit zbytky make-upu a dalších nečistot, které během dne ulpěly na obličeji, je podmínkou důkladné noční regenerace a také předpokladem snadné absorpce živin pleťového krému. Večer je rovněž vhodný čas na použití peelingu, který pokožku zbaví odumřelých buněk, a to obzvlášť v případě, že používáte přípravky na chemické bázi, po kterých je pokožka náchylná na expozici slunečního záření. „Jistá obezřetnost je nutná v případě těhotenství, kdy je pleť obvykle citlivější. Nemusí vadit jemný mechanický peeling, mikrodermabraze. Problém však může být v chemickém peelingu, kdy se již při vysokých koncentracích mohou používané látky vstřebávat do kůže,“ upozorňuje Marie Finsterlová. Po omytí pleti můžete použít masku nebo přímo noční přípravek. Jelikož schopnost revitalizace buněk stoupá mezi 21. a 23. hodinou až čtyřnásobně, prochází pleť stadiem maximální hyperaktivity.

Pokud ji nyní zásobíte vhodným krémem, postaráte se o rychlou reparaci škod, které utrpěla během dne. „Pokožka uvítá větší množství antioxidantů, jako je vitamin C, E, beta-karoten, koenzym Q10 a řada dalších látek, které v noci pomohou pleti se z účinku UV záření rychleji zregenerovat.

Z faktu, že se pleť v noci rychleji obnovuje, vyplývá i přítomnost dalších vhodných substancí právě v nočních krémech. Jedná se například o retinol, hydratační kyselinu hyaluronovou, lipohydroxykyseliny, AHA kyseliny, bělicí látky a podobně. Naopak nevhodný v nočních krémech je třeba obsah vazelíny a jiných minerálních olejů, které negativně ovlivňují přirozený rejuvenizační proces pleti,“ říká kožní lékařka. Noční krém aplikujte jemnými krouživými pohyby, kterými podpoříte prokrvení pokožky, a tím také účinek přípravku. Pleť dostane zpátky svoji spotřebovanou dávku energie a bude připravena čelit dalšímu náporu volných radikálů. Než ulehnete, ošetřete patřičně také oční okolí a delikátní pokožku rtů, která rovněž potřebuje čas pro obnovu. Na tělo naneste hydratační mléko, které bude vaši pokožku rozmazlovat až do následujícího rána.

SPECIÁLNÍ JEDNOTKA

Potřebují vaše pleť či vlasy obzvlášť intenzivní péči? Naordinujte jim procedury „pod peřinu“. Zatímco budete sladce spát, projde váš půvab důkladnou rekonstrukcí.

RUCE: Zábal rukou a chodidel je přes noc promění v sametově hebké. Stačí silnější vrstva oblíbeného krému, bavlněné rukavice a ponožky a 8 hodin kvalitního spánku.

Tip: Na trhu najdete také množství speciálních krémů na ruce či nohy určených na noc.

TĚLO: Recept na vysušenou pokožku: Ve sprše tělo vydrhněte peelingem, pak použijte tělový olej nebo hojnou vrstvu tělového másla. Klasické bavlněné pyžamo zaručí čisté ložní povlečení i posílení účinků přípravku.

BRONZOVÁ POKOŽKA:Nechcete být bledá jako stěna? Namažte se před spaním samoopalovacím přípravkem nebo tělovým mlékem, které dodává kůži jemné, zdravé opálení. Ráno budete o dva stupně bronzovější.

VLASY V KONDICI: Přes den jsou vlasy atakovány vlivy počasí, tepelnou úpravou i škodlivými vlivy prostředí. V noci je proto dostatek času pro odpočinek i dávku pečujících přípravků, které jim během spánku vrátí ztracenou hebkost a lesk.

Tip: Intenzivní péči jim zaručí novinka na trhu – speciální vlasová noční kúra, vyzkoušejte ji!


ABY SE VÁM HEZKY SPALO

Účinky kosmetiky se kvalitním spánkem zvyšují, naopak to ale neplatí. Bez ohledu na to, jak drahý je váš krém, čas odpočinku nahradit nedokáže. Odborníci doporučují minimálně sedm hodin, do krásy se ale vyspíte až po 8–9 hodinách. V každém případě však platí, že důležitější než kvantita spánku je jeho kvalita. K té si přitom lze snadno dopomoci.

* Šálek na dobrou noc: Bylinkový odvar z mučenky nebo dobromysli příznivě působí na nervový systém a léčí nespavost. Nasypte asi 5 g sušené rostliny do hrnečku, přelijte horkou vodou a nechte 10 minut louhovat. Odvar můžete dochutit lžičkou medu, pijte ho teplý.

* Uspávací vůně: Sladké sny po celou noc vám zaručí síla aromaterapie. Vůně levandule má relaxační účinky, ylang-ylang zmírňuje nervové napětí a nespavost. Zkuste sprej na polštář nebo kapku oleje do aromalampy.

* Uvolňující terapie: Horká lázeň sníží svalové napětí a tím, jak tělo po koupeli postupně chladne, navodí pocit ospalosti. Účinek ješte posílíte relaxační koupelovou pěnou nebo 6–10 kapkami levandulového esenciálního oleje, který nejdříve rozmíchejte v 100 ml sladké smetany a směs pak přidejte do lázně.

* Pozor na nápoje: Kávě a alkoholu navečer raději odolejte. Pár skleniček červeného vína vám sice navodí pocit ospalosti, jakmile však klesne hladina alkoholu a cukru v krvi, váš spánek bude přerušovaný a plný neklidu. V případě kávy, ale i čaje, vám v klidném snění zabrání kofein, který tělo opustí až po osmi hodinách.

* ...a na pokrmy: Tmavá čokoláda obsahuje povzbuzující kofein, ostrá a přeslazená jídla zvyšují teplotu těla, která rovněž brání klidnému usnutí. Jít spát s plným žaludkem také není dobré, tělo totiž bude trávit a do spaní se mu chtít moc nebude.

PROBUĎTE SE DO KRÁSY

Přece jen vám „vnější vlivy“ nedopřály kvalitní odpočinek? Stačí pár šikovných triků a budete rázem vypadat jako po 8 hodinách spánku.

Prozářená pleť: Ručník namočený do studené vody přiložte krátce na obličej – zchladí, osvěží a zbaví pleť oteklosti. Poté použijte pleťový krém s rozjasňujícím účinkem. Během líčení použijte rozjasňující make-up a světlou tvářenku nebo lehký poprašek bronzujícího pudru.

Jasný pohled: Otoků vás zbaví plátky salátové okurky nebo vylouhované pytlíky čaje. Kruhy pod očima zamaskujete korektorem, bělmo očí podpoříte bílou kajalovou tužkou nanesenou do vnitřní strany spodního víčka. Oční stíny volte ve světlých pastelových barvách.

Dokonalý účes: Mdlé vlasy bez života zachrání tradiční stažení do copu nebo zajímavá čelenka, v případě kadeří, které nemáte čas umýt, skvěle poslouží suchý šampon. Zbaví vlasy mastnoty a navíc je hezky provoní.

Předplatné časopisu Maminka
Témata: Zdraví, Časopis Maminka, Tajemství, Čelenka, Kvalitní odpočinek, Noc, Šikovný trik, Minerální olej, Náročný den, Namočený ručník, Tmavá čokoláda, Zdravé opálení

Mohlo by vás zajímat
Marta Jandová: Dcera chodí do státní školy, na úkoly jsme připraveni
Přiznání matek! Nejtrapnější zážitky z porodnice. Tohle nás nenapadlo!
Otázky kolem přebalování: Jak často měnit plenku? Utírat, nebo umývat?
Záhada jménem syndrom ruka-noha-ústa. Pozor na záměnu
Přiznání: Nenávidím mateřství. Dceru miluji, ale být matkou mě štve!
Nejčastější mateřské hříchy: Tímhle brzdíte vývoj dítěte a možná to nevíte
Těhotenství jim navždy změnilo tělo. Není se za co stydět, vzkazují tyhle matky!
Babička upřednostňuje jedno vnouče. Podle vědců za to mohou i geny
Zimní děti versus ty letní: Datum narození ovlivňuje zdraví i charakter

Horoskopy

Váhy Je pravda, že jste v práci tak trochu nedoceněni, ale nikterak tragicky to neprožíváte. Tento přístup…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Cecilie, Cecílie, Cindy





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu