Maminka.czZdraví

Tajemství pohybu

Monika Kosová 4.  11.  2009
Tajemství pohybu
Sportovat neznamená jen se úmorně potit s cílem shodit přebytečná kila. Hýbat bychom se měli především pro zdraví a samotnou radost, kterou nám cvičení přinese. Krásné tělo bude odměnou za to, že jste vytrvali. Pokud ještě nemáte svůj oblíbený sport, zkuste si vybrat z našich tipů.

Kalanetika

Tato sportovní aktivita vznikla původně jako zdravotní cvičení vycházející z baletu. Jeho zakladatelkou je Barbara Callan (odtud název kalanetika), která se narodila s asymetrickým postavením kyčlí a skoliózou. Její stav se výrazně zlepšil, když začala jako školačka chodit na balet. V dospělosti se jí obtíže znovu objevily, a tak se rozhodla k baletu vrátit. Náročné cviky si však upravila a stal se zázrak. Zdravotní stav Barbary se začal rychle zlepšovat a brzy měla lepší kondici než v mládí. Tak se v osmdesátých letech zrodila kalanetika. Je založena na pomalých statických polohách, které se mnohokrát pomalu a plynule opakují. Cviky jsou koncipovány tak, že v jednom okamžiku stahujete a zároveň protahujete svaly dané partie. Kalanetika je zaměřena na celkové posílení a protažení, pomáhá napravit svalové dysbalance a naučí vás správnému držení těla. Hodina se skládá z úvodního strečinku, poté následuje formování postavy a na závěr se uvolníte.

Komu je cvičení určeno: Kalanetiku může cvičit kdokoli bez rozdílu věku, pohlaví nebo fyzické zdatnosti. Pro budoucí maminky je vhodnější speciální kalanetika pro těhotné. Díky tomu, že kalanetika neobsahuje cviky s poskoky ani náročné sestavy, mohou ji cvičit po konzultaci s lékařem i senioři nebo osoby s bolavými klouby nebo zády.

Co potřebujete: Stačí pohodlné oblečení, speciální obuv ani pomůcky nejsou nutné.

Aquabiking

Pokud jste si oblíbili spinning a máte rádi plavání, určitě vás nadchne tento zbrusu nový sport z rodiny aquafitness. Speciální kolo, které má na kotouči lopatky zvyšující odpor vody, je umístěné v bazénu a bude při tomto sportu vaším věrným společníkem. Aquabiking je příjemné kondiční cvičení, ale svůj význam má i jako cílená rehabilitace. Díky tomu, že voda tlumí otřesy, je jízda na vodním kole šetrná ke kloubům, svalům i vazům. Při pravidelné cyklistice v bazénu hravě zformujete problematické partie, odpočinete si a zbavíte se stresu. Navíc posílíte cévní systém a zredukujete celulitidu. Díky tomu, že budete šlapat proti odporu vody, se podstatně zvýší intenzita vašeho cvičení.

To znamená, že následné spalování je až čtyřikrát rychlejší, než kdybyste zabírali do pedálů na souši. Zhubnete tedy podstatně rychleji. Kromě nohou a zadečku procvičíte i ruce, hrudník a břicho. Hodina se totiž neskládá jen ze šlapání, ale i ze speciálních posilovacích cviků pro horní část těla.

Komu je cvičení určeno: Na aquabiking se může vypravit opravdu každý. Vzhledem k tomu, že cvičíte ve vodě, která nadnáší, bude tento sport příjemný také pro osoby s nadváhou. Po konzultaci s lékařem jej mohou provozovat i těhotné ženy. Nemusíte se bát, aquabiking je vhodný i pro neplavce (ve vodě jste ponořeni maximálně po hrudník).

Co potřebujete:Pohodlné, ideálně jednodílné plavky, neoprenové boty nebo ponožky a pokrývku hlavy (stačí šátek), aby vám vlasy při fyzickém výkonu nepřekážely.

Krav Maga

Na světě bohužel není bezpečno a kriminalita v ulicích je na denním pořádku. Seznamte se proto se systémem Krav Maga (z hebrejštiny volně přeloženo „boj zblízka“), který je považován za nejefektivnější sebeobranný a taktický systém na světě. Začal se vyvíjet po druhé světové válce v Izraeli a od té doby ho převzaly policejní a armádní složky po celém světě. Své příznivce si našel i mezi civilisty, především proto, že je snadno zapamatovatelný, rychle ho zvládnete a především je velmi efektivní. Hlavním cílem systému Krav Maga je naučit se ubránit proti všem druhům útoků. Díky tomu, že je založen na přirozených reflexech a intuitivních reakcích, zvládnete ho použít ve stresových situacích, aniž byste se museli dlouho rozpomínat na jednotlivé chvaty a pohyby. Naučíte se správně a rychle reagovat. Od bojových sportů se tento systém liší především tím, že je určen pro sebeobranu. Neexistují v něm žádná pravidla, důležité je vyhnout se zranění a utéct. Díky propracovanému systému tréninků se nejen naučíte bránit sami sebe a své okolí, navíc získáte sebejistotu, hezké tělo a naučíte se využívat svou sílu.

Komu je cvičení určeno: S cvičením Krav Maga může začít opravdu každý, bez ohledu na věk či pohlaví. Vzhledem k trénování výkopů je nevhodný pro těhotné ženy.

Co potřebujete: Pohodlné oblečení.

Jóga

Lidé praktikují jógu už tisíce let a její příznivce najdete po celém světě. Říká se, že s ní omládnete, a nutno říci, že něco na tom opravdu bude. Jóga totiž není jen fyzické cvičení, její podstatou je správné pomalé dýchání a harmonické protahování. Skládá se z mnoha na sebe navazujících ásan (poloh), při kterých velmi efektivně protahujete celé tělo a zároveň aktivujete každý jednotlivý sval. Jóga znamená sjednocení, díky pravidelnému praktikování získáte pevné, štíhlé a pružné tělo a především klidnou mysl. Když cvičíte jógu, učíte se také meditovat, čímž nasbíráte potřebnou vitalitu. Při jednotlivých ásanách také působíte na své vnitřní orgány, pomáháte je tak uvolňovat nebo stimulovat. Jóga je velmi jemná, nevyžaduje žádnou sílu, pracujete pouze s tím, co v dané chvíli zvládáte. Pokroky uvidíte velmi brzy a budete se také umět lépe koncentrovat. Navíc při pravidelném cvičení se výrazně zmírňují bolesti zad a krční páteře. Až se naučíte správně dýchat, zvýší se vám kapacita plic a vaše srdce bude silnější. Jóga také příznivě působí na metabolismus a činnost štítné žlázy.

Komu je cvičení určeno: Existuje mnoho stylů jógy, takže si vybere opravdu každý - záleží na tom, zda vám bude vyhovovat klidnější nebo dynamičtější. Rozšířené jsou také kurzy pro děti, maminky s dětmi nebo těhotné ženy.

Co potřebujete: Volné a pohodlné oblečení.

Jumping

Zkoušeli jste někdy skákat na trampolíně? Jestli ano, určitě vás to bavilo. A přesně na tom je založen nový cvičební systém, který si v současné době oblíbili lidé na celém světě. Představte si sál plný malých kulatých trampolínek s vysokým držákem. Přesně to na vás bude v tělocvičně čekat, pokud se rozhodnete navštívit hodinu jumpingu. Je to zábavný program, při kterém si zaskáčete opravdu do sytosti při rychlé hudbě. Trampolínka má rozměr 98-122 cm a máte ji po celou dobu cvičení sami pro sebe. Cvičitel kombinuje pomalé a rychlé skoky v různé výšce se silovými prvky a sprintem, takže velmi efektivně spalujete tuky, posílíte celé tělo a pěkně vytvarujete jednotlivé partie. Velká část hodiny je věnována také balančnímu cvičení, při kterém posílíte hluboké zádové svaly a naučíte se držet rovnováhu. Počítejte s tím, že se pořádně zapotíte a samozřejmě spálíte mnoho kalorií.

Komu je cvičení určeno: Na jumping může chodit každý, komu nevadí otřesy. Není vhodný pro těhotné a osoby trpící onemocněním kloubů.

Co potřebujete: Sportovní oblečení a pevnou obuv.

Témata: Zdraví, Časopis Maminka, Pohyb, Fyzické cvičení, Tajemství, Praktikování, Kondiční cvičení, Cévní systém, Věrný společník, Přirozený reflex, Nový sport, Neopren, Sportovní oblečení, Bolavý kloub, Bojový sport
Mohlo by vás zajímat
Sedminásobná máma, ekonomka Markéta Šichtařová: Poslednímu těhotenství jsem se nejvíc divila já sama!
Víchová Tereza
Slavné maminky
Intimněji už to nejde: Dítě se poprvé podívalo na svět přímo přes plodové obaly!
Zenklová Veronika
Porod
To je ale bříško! Podívejte se na těhotenství s trojčaty týden po týdnu!
Kolinová Gabriela
Těhotenství
Herečka Eva Josefíková je maminkou. A miminko má neobvyklé jméno
Víchová Tereza
Slavné maminky
Dojemné, syrové, lidské. Nahlédněte do největší galerie porodních fotek!
redakce
Porod
Sedm znaků, podle kterých poznáte, že z vašeho dítěte roste psychopat
Kolinová Gabriela
Péče o dítě a jeho výchova
Pět holek na krku! Jak se žije rodině s paterčaty?
Formánková Simona
Instagram
Autismus u dětí: Pozor na první příznaky již u kojenců a batolat
Machová MartinaProcházková Simona
Autismus
Neuvěřitelné "skóre"! Krásná Michaela Salák se stala po páté maminkou!
Zenklová Veronika
Slavné maminky