Maminka.czTěhotenství

Těhotná a vzteklá? Poradíme vám, jak se poprat s těhotenskými náladami

len 3.  5.  2024
Tak především: Nejste divná, těhotenský vztek skutečně existuje. Zatímco vás dokáže vytočit vidlička manželem umístěná do přihrádky s noži, vaše kamarádka se zas rozpláče při televizní reklamě. Obojí je znakem náladovosti, která v tomto období pronásleduje spoustu žen.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Co si budeme namlouvat, ono tvářit se mírumilovně, když se cítíte unavená, oteklá a bolavá, je vrchol přetvářky, na kterou vám teď prostě nezbývá energie. Sinusoida nálad tak může být v těhotenství zahuštěnější a její vlny mohou dosahovat vyšších vrcholů i hlubších propadů. 

Vyjádření emocí, kterému dáváme nálepky vztek nebo hněv, k zdravému emočnímu životu patří, i když se v naší kultuře vzteklá madona s bříškem jeví tak nějak nepatřičně. Vzteku navíc zdatně sekundují strach, úzkost, smutek a frustrace.

VIDEO: Jako v akváriu, myšlenky na sebevraždu: Poporodní depresi zažila dvakrát

Co nálady vyvolává?

Záchvat vzteku samozřejmě souvisí se všemi těmi těhotenskými změnami a nepohodlím, kterými procházíte. Ale spouštěčem může být i něco, co vás prostě štve nebo frustruje, bez ohledu na váš stav. A protože vaše tolerance je zrovna o dost nižší, je jen krůček k tomu, abyste „vyjela“. A většinou to odnesou lidi, kteří jsou vám nejblíže. Typicky se takovým hromosvodem stává partner.

Tak trochu se to podobá PMS, nechvalně to známým stavům před menstruací. Viníkem jsou totiž také hormony, zejména estrogen a progesteron, jejichž hladiny se zvyšují, aby podpořily vaši placentu a dělohu, ve které roste dítě. Statisticky, pokud jste před početím trpěla premenstruačním syndromem, máte vyšší pravděpodobnost, že během těhotenství zažijete intenzivní změny nálady.

U mnoha těhotných tato náladovost vzplane v prvním trimestru (kolem 6 až 10 týdnů těhotenství). Ve druhém trimestru se výkyvy zmírní a znovu se objeví, když se blíží termín porodu.

Může se to stát i vám. Co dělat, když program „Šťastná matka“ vyhlásí error?

Co dělat s těhotenským vztekem?

Extrémní hněv během těhotenství se může při zpětném pohledu zdát iracionální, ale takové výkyvy nálady jsou běžné a v mnoha případech je lze zvládnout změnami životního stylu nebo terapií.

  • Dejte sebe na první místo. Najděte si čas na péči o sebe, ať už půjde o čtení zajímavé románu, teplou vanu, nebo to, že si dopřejete manikúru a masáž rukou.
  • Pohněte kostrou. Přiměřeně, samozřejmě. Protože už trocha cvičení prokazatelně zvedá náladu. Sledujte u toho, jak se cítíte. Jednak abyste to nepřehnala a taky abyste zaznamenala, jak vám to pomáhá. Příště tak budete mít silnější důvod, proč zase se svou (těhotnou) kostrou pohnout.
  • Svěřte se. Soucitné ucho od partnera, rodiny nebo přátel často pomůže zmírnit těhotenskou náladovost. Pokud je vám to blízké, můžete zkusit i on-line skupiny maminek.
  • Požádejte o pomoc. Dejte svým blízkým vědět, co mohou udělat (nebo přestat dělat), aby vám pomohli zvládat stres.
  • Buďte všímavá ke svým pocitům. Co konkrétně vás rozčiluje? Jak intenzivní jsou vaše pocity? V některých případech totiž mohou vést až k perinatální depresi (viz níže box Kdy jde o špatnou náladu, a kdy už o depresi?
  • Zkuste si vést deník. A jednou z prvních věcí, které s ním „proberete“, bude nalezení jiného (kreativního) způsobu, jak vyjádřit své pocity. 
  • Víc spěte. Hodina se zavřenými víčky vám může pomoct k většímu klidu. Ztište telefon, uvelebte se, vychutnejte si dobrou knihu nebo hudbu a pak zkuste zabrat.
  • Vyhledejte odborníka.  Pokud se vám zdá, že se vaše pocity vymykají kontrole nebo jste více než jen smutná, obraťte se na gynekologa, praktika, psychologa či psychiatra. Společně můžete probrat strategie, terapie, nebo dokonce i léky, které vám pomůžou. Péčí o své psychické zdraví pomůžete i svému dítěti!

Kdy jde o špatnou náladu, a kdy už o depresi?

Těhotenský vztek a další změny nálad jsou poměrně běžné a mohou se objevit kdykoli během těhotenství. Pokud některé z následujících příznaků přetrvávají déle než dva týdny, může se jednat o perinatální depresi. Nemusejí se ovšem objevit všechny, zároveň mohou být různé intenzity. Bez pomoci však mají tendenci se prohlubovat.

Převažující pocity smutku, pokleslá nálada, která se během dne výrazně nemění, málo energie a snížená aktivita, zvýšená únavnost, apatie, zhoršená schopnost radovat se, ztráta zájmu o aktivity, které dříve byly vnímány jako příjemné, snížené sebevědomí a sebedůvěra, pocity viny i z drobných událostí, až pocity bezcennosti, myšlenky na sebevraždu, citelné zpomalení v pohybu, mimice, gestikulaci i v myšlení (pocit, jako by svět byl „za mlhou“), agitovanost, neklid, nepokoj, podrážděnost, problémy se spánkem (nespavost a časné ranní probouzení, nebo naopak nadměrná spavost, ale bez pocitu odpočinutí), změna chuti k jídlu, ztráta libida, změny nálady výrazněji neovlivnitelné vnějšími událostmi.

Zdroj: perinatal.cz

Pokud myslíte na to, že byste si mohla ublížit, je důležité o svých pocitech někomu říct. Obraťte se na svého partnera, rodinného příslušníka, kamarádku, lékaře nebo zavolejte na jednu z krizových linek, které fungují celorepublikově a nonstop:

  • Pražská linka důvěry: 222 580 697
  • Linka první psychické pomoci: 116 123

ROZHOVOR

Těhotenství může být jako horská dráha

Klepněte pro větší obrázek
Lilia Khousnoutdinova
lektorka předporodní přípravy a zakladatelka NF Propolis 33
naporoduzalezi.cz

„Plníte jedno z nejkrásnějších a zároveň nejnáročnějších poslání vůbec, tělo i psychika dostávají neskutečně zabrat,“ připomíná ženám lektorka předporodní přípravy LILIA KHOUSNOUTDINOVA s tím, že v ideálním případě by vám měl být partner oporou.

Je třeba náladovost v některých částech gravidity pravděpodobnější?

Celé těhotenství je období výrazných hormonálních změn, v různých fázích se ovšem můžou objevovat různá témata. Nejklidnější bývá většinou druhý trimestr, první a třetí trimestr mají svoje specifika: Zpočátku bývá žena hodně unavená nebo trpí nevolností. Naopak ke konci těhotenství, kdy je bříško těžší, může být na obtíž, často společně i s obavami z porodu. Pro mnoho žen je z hlediska náladovosti náročné nejen těhotenství, ale i šestinedělí. Potažmo i měsíce po porodu bývají intenzivní horskou dráhou. Ale samozřejmě každá žena je jedinečná.

Jak vykomunikovat těhotenskou náladovost s partnerem? Protože říct mu „sorry, za to můžou hormony“ asi stačit nebude. Navíc nejde jen o pár špatných dnů.

Myslím si, že je důležité, aby si muž uvědomoval, jak velký úkol žena v tu chvíli plní. Její tělo i psychika dostávají neskutečně zabrat a v zásadě se dá říct, že se jedná o jedno sice z nejkrásnějších, ale taky nejnáročnějších poslání, která kdy může vykonat. Proto by bylo správné a přirozené, aby muž svou ženu v tu chvíli naprosto plnohodnotně podporoval, hýčkal a ochraňoval. Jde také o to, že čím se žena cítí bezpečněji, zahrnuta láskou a pocitem, že se může na partnera spolehnout, tím lépe projde těhotenstvím s případnou náladovostí, 9 měsíců bude snášet snadněji. Naopak nemístné poznámky a hádky mohou ženu v tomto velmi citlivém období snadno vykolejit.

Říká se, že když žena zažívá během těhotenství stres, miminko je plačtivé. Myslíte, že na tom něco je?

Existuje řada výzkumů, které naznačují, že pokud je žena během těhotenství v nadměrném stresu (extrémní situace, jako je domácí násilí, rozvod, odhalení nevěry…), skutečně se to může propisovat do pravděpodobnosti různých náchylností u dítěte. Zároveň je to velmi tenký led a je nutno neustále zdůrazňovat, že když v těhotenství proběhl například rozvod nebo žena odešla od násilného manžela, není to něco, co nutně „musí“ dítě negativně poznamenat na celý život. Já osobně jsem toho názoru, že vše jde „domazlit“. Tedy je nutno brát v potaz, že dítě, které zažilo velmi stresující prenatální vývoj, bude potřebovat pozornost navíc.

Hrozí vám poporodní deprese? Otestujte se!
Témata: Těhotenství, Těhotenství týden po týdnu, Od těhotenství k porodu, Tipy a rady v těhotenství, Deprese, Reklama, Nezapomínejte na sebe, Její tělo, Zdraví žen, vztek, PMS, Manžel, Kamarádka, Vidlička, Náladovost, Pocit