Maminka.czBatole

Ten řízek ti nedám

, Časopis Maminka
23. 7. 2010
Ten řízek ti nedám
Vy se možná stravujete jako vegetariáni a cítíte se skvěle. Myslíte si ale, že váš potomek na tom bude stejně? Nabídnete mu maso pro zdravý růst, nebo zastáváte názor, že malé děti si jím jen zanášejí organismus?

Určitě máte ve svém okolí věčnou dietářku nebo přesvědčenou vyznavačku určitého životního stylu, která uplatňuje své stravovací návyky i u svého malého potomka. Děti jsou totiž jako malé opičky, a co dělají dospělí, to také rády opakují. Týká se to nejen sprostých slov, ale i způsobu stravování.

Masíčko je fuj?

Vegetariánský způsob výživy znamená vynechání některých živočišných produktů z jídelníčku. Často se nejedná pouze o způsob stravování, ale jde o spojení s určitou životní filozofií - buď východního typu, nebo se jedná o lidi smýšlející ekologicky, kteří mají určité etické přesvědčení.

Problémem ale je, že se s jejich životním přístupem neshodují lékaři. Ti takový způsob stravování pro děti a vyvíjející se organismus považují za naprosto nevhodný. Vegetariáni se dále dělí na vegany, laktovegetariány a laktoovovegetariány. Pro dospělého jedince může podobně zaměřená dieta mít pozitivní vliv na snížení cholesterolu, úpravu nadměrné hmotnosti apod.

Pro děti může mít ale nedostatek bílkovin fatální důsledky. Organismus v období prudkého růstu potřebuje bílkoviny a energii v nich obsaženou, stejně jako sacharidy, esenciální aminokyseliny a přiměřené množství tuků.

To vše dostává z nemasité stravy, ale bílkoviny jsou nezbytně nutné pro buněčnou výstavbu, krevní obnovu a mozkovou činnost. Jakékoli jednostranné diety proto mohou vývoj nezralého organismu ohrozit.

* Dětské tělo může nepatřičně zareagovat na snížení energie a bílkovin v objemu přijímaných potravin. Děti mají omezenou kapacitu žaludku, takže nedokážou sníst větší množství suplujících luštěnin a salátů jako dospělí.

* Organismus dítěte potřebuje plnohodnotné živočišné bílkoviny, ve kterých jsou obsaženy nezbytně nutné esenciální aminokyseliny. Ty jsou nutné pro vývoj v kojeneckém období. Důležité jsou samozřejmě i u předškoláků nebo adolescentů.

* Z rostlinné stravy se hůře vstřebávají vitaminy, takže je jí potřeba sníst mnohem víc, což objem dětského žaludku nedovoluje.

* Chudokrevnost - respektive nedostatek vitaminu B, který je obsažený převážně v mase a mléce.

* Maso je taktéž nabité železem. Projevem jeho nedostatku je snížená obranyschopnost organismu a chudokrevnost (úbytek červených krvinek nebo ztráta hemoglobinu).

* Pokud ze stravy své ratolesti vynecháte také maso rybí, může mu chybět vitamin D. Jeho nedostatek způsobuje křivici a celkově slabé kosti.

Kostičky chřadnou

V době, kdy dětské tělíčko prudce roste, především v období kojeneckém a batolecím, můžou se nedostatky ve výživě projevit růstovým zaostáváním. Děti mohou být chudokrevné, náchylné k sezonním virovým onemocněním, se kterými si jejich oslabený organismus nebude schopný poradit.

Pokud budete chtít, aby se i přesto vaše dítě stravovalo podle etických pravidel, která vyznává vaše rodina, zvažte, jestli nejvhodnější formou z výše uvedeného není alespoň laktoovovegetariánství.

V tom případě mohou jíst děti alespoň vejce a mléčné výrobky, což může napomoci s doplňováním tolik potřebných živin.

Tip: Nesnažte se servírovat vybranou stravu sama, své rozhodnutí konzultujte s odborníky na výživu. Nechte si poradit, jestli je pro vaše dítě v určitém věku vhodné měnit způsob stravování. Na vegetariánství ve vaší rodině taktéž upozorněte pediatra, který by měl kontrolovat hladinu železa v krvi apod. Snažte se svou ratolest zásobit potravinovými doplňky, aby měla dostatek všech potřebných živin.

Průvodce „vege“ kuchyní:

* Vegetariánská strava musí obsahovat vyvážený poměr luštěnin a cereálií, sóji a tofu, aby namíchaný koktejl přesně dodával organismu potřebné živiny.

* Železo se snáze vstřebává, pokud je jeho příjem podpořen vitaminem C.

* Kojenci-vegetariáni a jejich maminky by denně měli vypít alespoň půl litru mléka.

* Zeleninu nezapíjejte mlékem, vitaminy z ní se pak špatně vstřebávají.

* Existuje i mléčná sójová výživa pro případ, že by matka odmítala mléko živočišného původu. Takové sójové kojenecké mléko bývá obohacováno o potřebné vitaminy a minerály.

Více se dočtete v aktuálním vydání časopisu Maminka.

Témata: Děti, Časopis Maminka, Batole, Výživa a stravování, Dětské tělíčko, Dětské tělo, Oslabený organismus, Vegetariánská strava

Mohlo by vás zajímat
Kdo pohlídá moje dítě? Na co dávat pozor, když hledáte chůvu!
Snědl neznámé bobule, léky, čistidla?  Víme, co dělat při otravě
Vyšla nová Maminka! Velký rozhovor s Lejlou Abbasovou a dárek navrch
Žárlím na vlastního manžela. Děti ho mají radši než mě!

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu