Maminka.czŠkolák

Tipy pro malé nejedlíky + 8 zásad stravování

Vanda RočkováČasopis Maminka 11.  9.  2011
Tipy pro malé nejedlíky + 8 zásad stravování
Na vrcholu žebříčku nejoblíbenějších dětských jídel se umisťuje řízek a pizza. Měli bychom jim ale dopřát něco zdravějšího a výživnějšího. Přinášíme pár tipů, jak na malé labužníky.

< první="" díl="">

Tipy pro nejedlíky

Nejí zeleninu? Zkuste připravit zeleninovou polévku nebo na trošce oleje pečené zeleninové placičky. Chutný je i salát z čerstvé zeleniny s přídavkem bílého jogurtu, zakysané smetany nebo sýra cottage.

Nejí ovoce?Na trošce másla krátce opečte banán nebo zkuste lehce podusit čerstvé ovoce s trochou pudinku. Ideální je míchaný ovocný salát z čerstvého ovoce s ořechy, můžete ho zakápnout i trochou biomedu a citronové šťávy.

Vyžaduje sladkosti? Alternativou mohou být bonbony vyrobené jen z glukózového sirupu a ovocné šťávy, ale ani kousek hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa s ořechy nebo pomerančovou kůrou není špatný.


Dobrá vs. špatná

ANO

  • Pečivo obložené šunkou (s vysokým podílem masa a sníženým množstvím soli a konzervačních látek), tvrdým sýrem nebo pomazánkou (luštěninová, tvarohová, rybičková atd.)
  • Jogurt (nejlépe bílý s obsahem tuku okolo 3 %), tvaroh
  • Ovocná přesnídávka s piškoty, ovocná rýže
  • Zelenina a ovoce (zeleninový nebo ovocný salát, cottage se zeleninou)
  • Sušené ovoce, domácí müsli, oříšky
  • Občas něco sladkého (doma připravený koláč, cereální tyčinka)

NE

  • Pečivo namazané taveným sýrem, obložené trvanlivým salámem nebo levnou šunkou s nízkým podílem masa
  • Párek v rohlíku
  • Obložený chlebíček s majonézovým salátem
  • Hamburger, smaženka, smažený sýr v housce
  • Bageta se smaženými nugetami a majonézovým dresinkem
  • Sladké pečivo (koblihy, croissanty, koláčky, trvanlivé čajové pečivo)
  • Čokoládové tyčinky, sušenky, oplatky, bonbony
  • Slané brambůrky, krekry nebo tyčinky

Důležité zásady

1. Stravovat se pravidelně vícekrát denně, ale v menších porcích.

2. Omezit sladkosti, slazené mléčné produkty včetně mražených krémů, zmrzlin, limonád a doslazených ovocných nektarů.

3. Šetřit solí - nadbytek může vést k poškození ledvin a ohrožení výkonnosti mozku.

4. Vyhýbat se některým uzeninám a kynutému tukovému těstu (slanému i sladkému), stejně jako bílému pečivu (u starších dětí).

5. Snížit v potravinách příjem obsažených živočišných tuků (nahradit je rybami a drůbežím masem) a omezit použití tuků pro tepelnou přípravu pokrmů.

6. Zvýšit konzumaci ovoce, zeleniny a správně upravených luštěnin.

7. Dodržovat pitný režim, ideální je čistá voda (například s trochou citronové šťávy) a neslazené nápoje.

8. Omezovat konzumaci potravin obsahujících syntetická (umělá) barviva, konzervanty a umělá sladidla.

Témata: Děti, Časopis Maminka, Školák, Výživa a stravování, Smažený sýr, Tavený sýr, Nízký podíl, NEJ, Bageta, Tip, Párek, Ovocná přesnídávka, Sladké pečivo, Stravování, Domácí müsli
Mohlo by vás zajímat
Pět holek na krku! Jak se žije rodině s paterčaty?
Formánková Simona
Instagram
Dojemné, syrové, lidské. Nahlédněte do největší galerie porodních fotek!
redakce
Porod
Herečka Eva Josefíková je maminkou. A miminko má neobvyklé jméno
Víchová Tereza
Slavné maminky
VIDEO: Tohle těhotenství bylo největší překvapení mého života, říká herečka Petra Hřebíčková
Víchová Tereza
Slavné maminky
Svěží jarní recepty, které nám pomohou doplnit ztracenou energii
Hladíková Helena
Zdraví
Sedm znaků, podle kterých poznáte, že z vašeho dítěte roste psychopat
Kolinová Gabriela
Péče o dítě a jeho výchova
Maminka roku: Maminka Jarka přišla o dva syny, přesto svůj boj o dítě nevzdala
Formánková Simona
Maminka roku 2021
Intimněji už to nejde: Dítě se poprvé podívalo na svět přímo přes plodové obaly!
Zenklová Veronika
Porod
Sedmé dítě jen tak do počtu? Ekonomka Markéta Šichtařová trhá rekordy!
Zenklová Veronika
Slavné maminky