Maminka.czŠkolák

Tipy pro malé nejedlíky + 8 zásad stravování

, Časopis Maminka
11. 9. 2011
Tipy pro malé nejedlíky + 8 zásad stravování
Na vrcholu žebříčku nejoblíbenějších dětských jídel se umisťuje řízek a pizza. Měli bychom jim ale dopřát něco zdravějšího a výživnějšího. Přinášíme pár tipů, jak na malé labužníky.

<<< První díl článku

Tipy pro nejedlíky

Nejí zeleninu? Zkuste připravit zeleninovou polévku nebo na trošce oleje pečené zeleninové placičky. Chutný je i salát z čerstvé zeleniny s přídavkem bílého jogurtu, zakysané smetany nebo sýra cottage.

Nejí ovoce?Na trošce másla krátce opečte banán nebo zkuste lehce podusit čerstvé ovoce s trochou pudinku. Ideální je míchaný ovocný salát z čerstvého ovoce s ořechy, můžete ho zakápnout i trochou biomedu a citronové šťávy.

Vyžaduje sladkosti? Alternativou mohou být bonbony vyrobené jen z glukózového sirupu a ovocné šťávy, ale ani kousek hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa s ořechy nebo pomerančovou kůrou není špatný.


Dobrá vs. špatná

ANO

  • Pečivo obložené šunkou (s vysokým podílem masa a sníženým množstvím soli a konzervačních látek), tvrdým sýrem nebo pomazánkou (luštěninová, tvarohová, rybičková atd.)
  • Jogurt (nejlépe bílý s obsahem tuku okolo 3 %), tvaroh
  • Ovocná přesnídávka s piškoty, ovocná rýže
  • Zelenina a ovoce (zeleninový nebo ovocný salát, cottage se zeleninou)
  • Sušené ovoce, domácí müsli, oříšky
  • Občas něco sladkého (doma připravený koláč, cereální tyčinka)

NE

  • Pečivo namazané taveným sýrem, obložené trvanlivým salámem nebo levnou šunkou s nízkým podílem masa
  • Párek v rohlíku
  • Obložený chlebíček s majonézovým salátem
  • Hamburger, smaženka, smažený sýr v housce
  • Bageta se smaženými nugetami a majonézovým dresinkem
  • Sladké pečivo (koblihy, croissanty, koláčky, trvanlivé čajové pečivo)
  • Čokoládové tyčinky, sušenky, oplatky, bonbony
  • Slané brambůrky, krekry nebo tyčinky

Důležité zásady

1. Stravovat se pravidelně vícekrát denně, ale v menších porcích.

2. Omezit sladkosti, slazené mléčné produkty včetně mražených krémů, zmrzlin, limonád a doslazených ovocných nektarů.

3. Šetřit solí - nadbytek může vést k poškození ledvin a ohrožení výkonnosti mozku.

4. Vyhýbat se některým uzeninám a kynutému tukovému těstu (slanému i sladkému), stejně jako bílému pečivu (u starších dětí).

5. Snížit v potravinách příjem obsažených živočišných tuků (nahradit je rybami a drůbežím masem) a omezit použití tuků pro tepelnou přípravu pokrmů.

6. Zvýšit konzumaci ovoce, zeleniny a správně upravených luštěnin.

7. Dodržovat pitný režim, ideální je čistá voda (například s trochou citronové šťávy) a neslazené nápoje.

8. Omezovat konzumaci potravin obsahujících syntetická (umělá) barviva, konzervanty a umělá sladidla.

Speciál časopisu Maminka Back to school
Témata: Děti, Časopis Maminka, Školák, Výživa a stravování, Ovocná přesnídávka, Domácí müsli, Smažený sýr, Tavený sýr, Párek, Bageta, Nízký podíl, Stravování, Tip, Sladké pečivo

Mohlo by vás zajímat
Co by měli všichni milující rodiče naučit své děti? Nejen mýt ruce a čistit zuby!
Lékařka mi řekla, že dcera je autistka. Ona ale špatně slyšela!
Záhada jménem syndrom ruka-noha-ústa. Pozor na záměnu
Nechci být otrokem dětí. Dva potomci stačí, říká Agáta Prachařová
Příliš plná plenka i připoutání lezce do kočárku! To vše škodí vývoji. Co ještě?
Z těhotenství jsem nadšená nebyla. Promiň, synu, říká Aneta Krejčíková
Víte, kolik má vypít kojenec, batole a školák? Pozor na minerálky a džusy
Mají to těžší ženy, nebo muži? Marie Doležalová má jasno!
Těhotenství je zásah do sebevědomí, říká tenistka Andrea Sestini Hlaváčková

Horoskopy

Váhy Pokračujete v krasojízdě pracovního úspěchu. Nadřízený vám zadává další a další náročné úkoly, kterou…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Sandra, Polyxena, Sanda





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu