Maminka.czzmrzlina

Točená, kopečková nebo raději nanuk? Vezměte děti na zmrzlinu. Podle čeho vybrat tu kvalitní?

Simona Procházková 13.  8.  2023
K horkým letním dnům neodmyslitelně patří osvěžení v podobě dobré zmrzliny. Kterou mají vaše ratolesti nejraději a jak často si tuto ledovou dobrotu dopřávají? Oblíbená letní pochoutka má mnoho podob. Poradíme, jak se ve zmrzlinách vyznat a jak poznáte tu opravdu kvalitní.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Každý rodič ví, jak těžké je odolat a nedopřát dětem během léta pořádnou porci oblíbené zmrzliny. Nemusíte mít přehnané výčitky, pokud totiž vyberete správně, věřte, že mlsat se dá i zdravě. Stačí jen znát pár šikovných tipů a pravidel.

Kde se vzala zmrzlina?

Přestože historie zmrzliny sahá až do starověké Číny, do Evropy se dostala až v 17. století, a to díky francouzskému králi Karlu II., na jehož dvoře se stala vyhledávanou módní pochoutkou. Zmrzlina tak, jak ji známe dnes, se začala masově vyrábět během 19. století. Zpočátku byly příchutě velmi jednoduché a závisely na sezonnosti surovin, dnes s rozvojem potravinářství a gastronomie najdete na trhu pestrý výběr nejrůznějších příchutí, včetně těch hodně netradičních. Jak se v široké nabídce v obchodech zorientovat? A po které zmrzlině sáhnout, chcete-li sladké, ale zároveň i zdravé osvěžení?

VIDEO: Margit Slimáková: Která zmrzlina je nejmenší "výživové" zlo?

Jogurt nebo tvaroh místo smetany

Základní složky tradiční zmrzliny tvoří mléko, smetana (nikoli rostlinné tuky!), cukr a přírodní složky, jako jsou ovoce, čokoláda nebo ořechy. Díky tomu ale obsahuje zejména hodně tuků a sacharidů a má vysokou energetickou hodnotu. To sice hned neznamená, že byste ji z jídelníčku měli striktně vyřadit, je ale dobré sledovat její nutriční hodnoty a hlídat velikost snědené porce. Podle odborníků na výživu je proto vhodnější sáhnout, a to obzvláště v případě dětí, po tvarohové či jogurtové zmrzlině. Ta obsahuje méně tuku, cukru a disponuje zároveň dostatkem kvalitních bílkovin, které tělo v určitém poměru potřebuje.

Všímejte si složení

U zmrzliny sledujte zejména kvalitu tuků, které jsou v ní obsaženy. Pro příklad: stogramová porce smetanové zmrzliny v sobě ukrývá přibližně 10 až 20 gramů tuků, 15 až 25 gramů sacharidů a přibližně pět gramů bílkovin. Obecně by množství přidaného cukru nemělo přesáhnout hodnotu 20 gramů na 100 gramů výrobku. Důležité je ale všímat si i nasycených tuků, transmastných kyselin, saturovaných mastných kyselin a soli, které by ve výrobcích mělo být obsaženo jen minimální množství.

Obloukem se pak vyhýbejte také umělým sladidlům, barvivům nebo jiným chemickým přísadám, které bohužel výrobci často i do zmrzlin kvůli vylepšení chuti a vzhledu přidávají. U balených zmrzlin a nanuků se určitě vyplatí číst informace o složení na obalu.

Vsaďte na přírodní ingredience

Kvalitní zmrzlina by měla být jemná, hladká, krémovitá, bez hrudek, větších krystalů a vzduchových bublin. V případě, že chcete sáhnout po zdravější verzi zmrzliny nebo nanuku, existuje jednoduché řešení. Poohlédněte se po zmrzlině z tvarohu, jogurtu, mascarpone nebo zakysané smetany, skvělou variantou jsou též ovocné sorbety. Tyto zmrzliny jsou mnohem víc osvěžující než hutné smetanové nanuky – navíc obalené v čokoládové (v horším případě tukové) polevě.

Zajímejte se, co všechno konkrétní zmrzlina obsahuje, rozhodně pozor na ty, které jsou doslova nacpané „éčky“, obsahují umělá barviva, ochucovadla a konzervanty nebo palmový tuk. Vanilková zmrzlina by měla obsahovat zrníčka pravé vanilky, jahodová čerstvé jahody, čokoládová pak kvalitní vysokoprocentní čokoládu, pistáciová by měla být vyrobena z pistáciových ořechů a nikoli ze zeleného „ovoněného“ barviva (mimochodem, proto má nešizená pistáciová "zmrzka" přirozeně tmavou, zelenohnědou barvu z ořechů, nezáří brčálově zeleně, jak to někdy vidíme).

Kolik sladkostí je u dětí v pořádku a kolik už je moc? Ptáme se obezitoložky, gastroenterologa a nutriční terapeutky

Proč si doma vyrobit vlastní zmrzlinu?

Víte přesně, z čeho je vyrobena.

Mražené produkty v obchodech mohou být dochucovány méně kvalitními sladidly a mohou obsahovat vysoké množství umělých přísad. Rozhodnete-li se pro domácí variantu, pak přesně víte, jaké suroviny zmrzlina obsahuje. A samozřejmě platí, že kvalitnější ingredience se výrazně projeví na výsledné chuti.

Je skutečně čerstvá.

Pokud se rozhodnete vyrobit si vlastní domácí zmrzlinu, budete mít jistotu, že každá její část je čerstvá. Víte přesně, kdy byla zmrzlina vyrobena, a klidně ji můžete ochutnat hned poté, co ji vytvoříte. Zároveň můžete zužitkovat sezonní ovoce. Mezi utržením ze stromu a vynikající zmrzlinou vás tak může dělit jen pár hodin.

Vyzkoušíte netradiční kombinace.

Nevyberete si v obchodě žádnou z nabízených příchutí? S domácím zmrzlinovačem můžete popustit uzdu své fantazii. Dáváte přednost chutím z dětství, nebo chcete vyzkoušet exotickou kombinaci? Nastala vaše chvíle. Třeba objevíte nové spojení, které se jednou stane klasikou.

Upravíte si recept podle chuti.

Svou domácí zmrzlinu můžete vyladit už během výroby. Máte raději sladší tóny? Zvyšte poměr sladidel. Hledáte zmrzlinu, po které nebudete přibírat? Použijte nízkotučnou variantu mléka. Chcete zvýšit nutriční hodnotu? Přidejte superpotraviny jako avokádo nebo chia semínka.

Užijete si společné chvíle.

Do přípravy zmrzliny můžete zapojit celou rodinu, a užít si tak spoustu zábavy. Navíc se vaše děti naučí, co všechno je třeba připravit, než si mohou zmrzlinu vychutnat. Každý si může vybrat svou příchuť a můžete uspořádat rodinnou soutěž o to, čí varianta bude nakonec tou nejlepší. Na společné odpoledne pak budete vzpomínat ještě dlouho a budete na sebe pyšní, že jste zvládli vytvořit něco lahodného.

Zdroj: Sage

Témata: Zdraví, Děti, Výživa a stravování, Dovolená s dětmi, Cukr, léto, zmrzlina, Pláž, Letní den, Tuk, Nanuk, Pochoutka, Ořechy, Osvěžení, Sage, Čína, Obchod, Evropa, Margit Slimáková, Zdraví na Heureka.cz