[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Stojíte u pískoviště a počítáte do tří? Vyhrožujete polepšovnou nebo u vás u stolu zní často: „Co by za to děti v Africe daly…“ To jsou věty, které rodiče na celém světě často používají, přitom jsou zbytečné, jak napsal deník Bild. Dítě jim nerozumí a neví, co znamenají. Naučte se jejich smysl vyjádřit jinými slovy.
Situace:Už pětkrát jste řekli, že chcete jít, ale dítě v pískovišti najednou dělá, že je hluché.
Špatně: Nejpozději u slova tři, se většina rodičů v duchu diví, proč dítě neposlechlo už při slově jedna. Očividně u dítěte nemáte autoritu, zvolili jste špatnou taktiku.
Lepší řešení:Neodvolávejte dítě od zábavy tak najednou. Když si hraje, je v jiném světě. Raději ho na plánovaný odchod upozorněte předem. A řekněte, proč odcházíte („Za chvíli přijde tatínek a budeme večeřet“).
Situace:Vaše dítě dostane v koupelně každý den záchvat zuřivosti a je slyšet až u sousedů.
Špatně:„Lidi“, dítě si pod tím nic nepředstaví! A řev neutichá.
Lepší řešení: Sousedi vědí, co se děje. Lepší taktikou je řev ignorovat. Čím méně se vás řev bude dotýkat, tím dříve dítě tohle každoranní drama přestane bavit.
Situace:Váš syn chce kvůli zvláštnímu sportovnímu přenosu zůstat déle vzhůru a argumentuje tím, že ostatní také můžou. A už se slyšíte, jak tohle říkáte.
Špatně:Dítě chcete sice přimět ke kritickému myšlení, ale spíše dosáhnete opaku.
Lepší řešení:Řekněte jasně a zřetelně „Ne, to nepřichází v úvahu!“ Někdy je to účinnější.
Situace:Udělali jste podle vás chutný mrkvový salát, ale vaše „ignorantské“ dítě se nad ním ošívá a chce samotné těstoviny.
Špatně:Jen málo dětí si dokáže představit, co je to Afrika a nevidí žádnou souvislost mezi hladomorem v zemích 3. světa a vaším „blbým“ mrkvovým salátem.
Lepší řešení: Týden nechte dítě stláskat co chce. Ostatní členové rodiny ať jedí úplně normálně. Za pár dní ho taky začne zajímat, co máte na talíři vy.
Situace:Dítě neustále dělá nějakou činnost, se kterou nesouhlasíte.
Špatně:Co „se“ dělá a nedělá je dítěti jedno. Kdo je to „se“?
Lepší řešení:Dítěti zdůvodněte, proč nechcete, aby to dělalo. A pokaždé, když ho při té činnosti přistihnete, ho pošlete něco udělat. Třeba si umýt ruce.
Situace:Dítě se cachtá v brouzdališti a vy se mu schováte. Dítě si pak myslí, že jste odešli.
Špatně:Dítě si nesmí myslet, že jste ho opustili, pak totiž může jít kamkoliv a s kýmkoliv!
Lepší řešení:Změňte odchod v bojovku. Zakřičte „Hoří!“ a vaše auto prohlaste za hasičský vůz – a koukejte, hned jste pryč.
Situace:Chcete, aby se dítě obléklo do pyžama, ale ono si klidně dál hraje.
Špatně:Tohle je už hádka „kdo s koho“. A vy teď nechcete ustoupit.
Lepší řešení:Domluvte se: „Teď si můžeš deset minut hrát, ale pak si oblečeš pyžamo.“ Situaci jste zvládli, ale pamatujte. Po této domluvě neexistuje žádné další prodloužení.
Situace: Dítě už zase pozvalo Honzu, toho raubíře, se kterým posledně rozbili okno. A přitom Tonda, to je tak hodný kluk.
Špatně:Po této větě pro dítě bude Honza ještě atraktivnější.
Lepší řešení:Zakazovat kamarády to nic nepřinese, dítě se musí samo naučit, kteří kamarádi jsou pro něj dobří.
Situace:Vrtí se u jídla, zlobí, odmlouvají, když jste jim to zakázali, chodí na nebezpečnou houpačku a absolutně nereagují na vaše výtky.
Špatně: Kdo vyhrožuje polepšovnou, měl by hned přestat. Dítě si z toho totiž jen vezme: Aha! Maminka mě chce dát pryč a je jedno, jak se chovám.
Lepší řešení:Své pocity neskrývejte. Opravdu se na tebe zlobím! Je to lepší než to dusit v sobě.
Situace:Ukliď si pokoj! Umyj si ruce! Udělej si úkoly! Nešlap do toho záhonku! Neptej se pořád! Necumlej si pořád ten palec, budeš hloupý…
Lepší řešení: Nenechte se tím rozházet. Vaši energii budete potřebovat na důležitější věci.