Maminka.czDětský jídelníček

Tolik cukru na tak malé bříško? Zkuste to jinak a začněte u snídaní

, Časopis Maminka
9. 5. 2018
Tolik cukru na tak malé bříško? Zkuste to jinak a začněte u snídaní | istockphoto.com
Sem tam nějaká ta dobrůtka a je z toho přes dvacet kilo cukru ročně. Strašné číslo, nemyslíte? A bohužel reálné – tolik totiž průměrně spořádá čtyřleté dítě. Dá se s tím něco udělat? Šetrně, tak, abychom mlsky dětem neodpírali? Rozhodně!

Cukr na nás číhá opravdu na každém kroku a často se umí moc dobře maskovat. Tyhle mimikry přitom není úplně snadné odhalit. Nepočítá se totiž jen cukr, kterým si osladíte čaj, ale i veškerý přidaný, který je nenápadně skrytý i v potravinách, ve kterých byste to rozhodně nečekali.

A v těch, ve kterých se to očekávat dá, vás možná překvapí jeho množství – třeba jedna plechovka nealkoholického nápoje může obsahovat i 40 gramů, což je pro lepší představu deset čajových lžiček. Jen si představte, jak si je pomalu sypete do krku. Není vám z toho špatně?

Řeč je samozřejmě o tzv. rafinovaném cukru. A právě ten by měl být v celkovém energetickém příjmu zastoupen maximálně 10 procenty. „Co se týká množství, obecně platí, že jednoduchých cukrů by měl člověk konzumovat co nejméně a dodávat energii by si měl v podobě polysacharidů.

Jak zacházet s cukry. Víte, kolik sacharidů potřebuje vaše dítě?

Ty si tělo pak samo rozštěpí na jednoduché cukry, z nichž získává energii, již zakomponuje do všech energetických procesů, které v organismu probíhají,“ podotýká MUDr. Alexandra Moravcová z Kliniky dětského a dorostového lékařství VFN v Praze s tím, že celozrnné potraviny jsou doporučovány lékaři dětem až od šesti let.

„Ne všechny je dobře snášejí, nemusí mít ještě dostatečně vyvinutou schopnost je zpracovat v trávicím traktu. Dělají pak neplechu v podobě bolestí bříška,“ dodává.

Snadné řešení slazení podle PharmDr. Margit Slimákové, specialistky na zdravotní prevenci a výživu (www.margit.cz)

  • Pijte především neslazené čaje a obyčejnou vodu.
  • Omezte nakupování jakýchkoliv sladkostí (polotovarů), takto hned významně snížíte množství konzumovaných sladidel.
  • Při vaření a pečení doma omezujte množství sladidel v receptech.
  • Vyhýbejte se umělým sladidlům.
  • Pokud budete dodržovat výše uvedená pravidla, zůstaňte v klidu. I sladká chuť je přirozená a její uspokojování v přiměřených mírách je v pořádku.

Cukr jako motor…

Děti sladké zbožňují, znamená pro ně potěšení v podobě téměř čisté energie, kterou pro svůj vývoj bezesporu potřebují. Stejně tak ale i dostatek bílkovin, vitaminů a minerálů – a ty jim jednoduchý cukr prostě neposkytne. Nacpe-li se prcek čokoládovou tyčinkou, nezbyde mu už v bříšku místo na jogurt nebo zeleninu, nemá potřebu tahle pro něj „nudná jídla“ jíst. Ohrožuje to ale do budoucna jeho zdraví, a to dost podstatně.

„Přílišné množství přidaného cukru může vyvolat i metabolický syndrom, skupinu rizikových faktorů, které výrazně zvyšují riziko onemocnění srdce, cukrovky 2. typu nebo mrtvice,“ podotýká Robert Lustig, pediatr a endokrinolog na Californské univerzitě v San Franciscu (Parents 6/2016, s. 34).

Ve své studii se zaměřil na děti od dvanácti let a konstatoval, že ty, které zkonzumují 80 gramů přidaného cukru denně, jsou devětkrát více ohroženy právě metabolickým syndromem než ty, jejichž příjem se pohybuje kolem 30 gramů za den. „Náš výzkum dokazuje, že metabolický syndrom úzce souvisí s množstvím přidaného cukru, bez ohledu na to, jaké mají děti BMI,“ dodává.

Metabolický syndrom je onemocnění postihující kolem 30 procent evropské a severoamerické populace. Jedná se o závažnou chorobu, která podporuje a urychluje aterosklerózu (kornatění cév) a může vyústit v srdečně-cévní (kardiovaskulární) problémy, mimo jiné v srdeční infarkt (infarkt myokardu) či cévní mozkovou příhodu.

Cukr jako nenápadný škodič

Výzkumy posledních let ukazují naprosto alarmující výsledky. Děti, a to už často i ty v batolecím věku, spořádají ještě před obědem maximální doporučenou dávku přidaného cukru hned na několik dní dopředu. Světová zdravotnická organizace proto v roce 2014 doporučila omezit přidaný cukr v potravinách na polovinu.

Co se týče maximálních doporučených dávek, měly by být pod hranicí 10 procent z celkového příjmu energie. Děti mladší dvou let by přitom neměly dostávat žádný přidaný cukr, děti od druhého roku ne více než šest čajových lžiček denně, tedy přibližně 25 gramů – což je pro představu pouhá necelá čokoládová tyčinka nebo ochucený jogurt plus šálek kakaa k snídani. A šmitec, máme vyčerpáno.

Proč děti nesmí cukr? A proč je neuplácet sladkostmi

Zapomeňte na pitíčka

Největším zlem v podobě přidaného cukru jsou v dnešní době dětská pitíčka. Tváří se roztomile, zákeřně lákají na veselé a barevné obrázky a navozují pocit, že v tomhle designu přece nemůžou být pro děti tak škodlivá. Jsou.

Tahle malá lahvička totiž přesahuje doporučené denní maximum i několikrát. Dalším problém slazených nápojů je v tom, že krom cukru obsahují i přidané potravinářské kyseliny, a jsou tedy nejenom sladké, ale i kyselé.

Mléčné dětské zoubky jsou tak vystaveny obrovskému náporu hned několika negativních vlivů a velice snadno se kazí. „Vhodným nápojem je voda, slabý ovocný čaj nebo ředěná ovocná šťáva. Pitný režim lze doplnit i zakysanými mléčnými nápoji, jako je třeba kefír,“ radí nutriční terapeutka Šárka Jakešová.

Stanovte si malé cíle

Abychom vás ale jen neděsili, tohle všechno můžete změnit nenásilně a postupně tak, aniž by vaše ratolest o svá drobná potěšení úplně přišla. S druhým extrémem, zcela je zakazovat, totiž docílíte jediného: mnohem větší touhy po sladkém, kterou si bude dítě kompenzovat v době, kdy už nad ním nebudete mít bezprostřední kontrolu. Chce to jen více přemýšlet nad jeho (potažmo i vaším) jídelníčkem.

Čtěte také: Co byste dětem k jídlu vážně dávat neměli a proč?

Sednout si a říct: Tak, a teď budeme jíst zdravěji, okamžitě omezujeme sladkosti, lednici narveme zeleninou a ničeho, co vidělo cukr byť z rychlíku, se už nedotkneme – to není dobré řešení. Vás i vaše dítě bude rozhodně méně stresovat, když začnete se změnou hodně zvolna. Malé cíle, které si stanovíte hezky postupně, se totiž plní mnohem lépe (a nemusí jít nutně ani o jídlo). Připraveni? Pojďme na to, mise „Cukr: omezit“ začíná...

Témata: Časopis Maminka, Jídelníček, Výživa a stravování, Dětský jídelníček, Pitný režim, Srdeční infarkt, Čtyřleté dítě, Nealkoholický nápoj, Košík, Malé bříško, Obyčejná voda, Syndrom, Malý kousek, Dětské lékařství, Jogurt, Snadné řešení, Trávicí trakt, Slazený nápoj, Praha, Nápoj, Dobré řešení, Evropská populace, Rafinovaný cukr, Margit Slimáková, Vhodný nápoj

Mohlo by vás zajímat
Děti, které po narození vypadají jako naštvaní staříci! Nebo filmové hvězdy
Tohle rozhodně musíte zažít před příchodem (prvního) dítěte
Bolest zad v těhotenství? Tyhle rady vám konečně pomohou!
Dojemný příběh: Týraný pes se bojí všech kromě malého chlapce

Horoskopy

Beran Každopádně byste se dnes měli vyhnout takovým situacím, u kterých není jisté, jestli u důležitého…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Jaromír, Jaromíra, Mercedes



Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu