[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Pedagogické pracovníky na prvním stupni základních škol tvoří asi z 97 % ženy (o předškolních zařízeních ani nemluvě). Mnoho vedoucích zájmových kroužků, včetně sportovních, bývají v této věkové kategorii také ženy. Muži, mužské vzory jsou z tohoto pohledu zkrátka dlouhodobě značně nedostatkovým zbožím. Přitom naši synové pozitivní mužské vzory tolik potřebují, čím jsou starší, tím jsou pro ně mužské vzory důležitější – alespoň to tvrdí mnozí psychologové. Například populární australský psycholog a autor několika populárních publikací o výchově dětí, Steve Biddulph, v teorii 3 fází proměny chlapce v muže zajímavě popisuje postupně narůstající důležitost otce a dalších mužských vzorů v chlapcově duševním vývoji.
Steve Biddulp tvrdí, že první fáze pozvolné a z počátku velmi jemné a nenápadné proměny chlapce v muže trvá od narození do 6 let. Takřka každé miminko, batole a dokonce i předškolák lne v tomto období přirozeně více k matce, než k otci. Je to naprosto normální a v přírodě běžné. „Cílem tohoto věku je poskytnout chlapci hodně lásky a pocit bezpečí a zprostředkovat mu zkušenost, že život je laskavý a příjemný.“ tvrdí psycholog.
Na základní škole tráví dítě obvykle 9 let, a právě zhruba 8 – 9 let trvá druhé období, kdy lze u většiny kluků pozorovat stále větší „příklon“ k otci. Malé muže to naprosto přirozeně táhne k tátovi, do mužského světa, touží s ním trávit čas a podnikat různorodé věci a aktivity.
„Účelem této fáze je rozvíjet chlapcovy schopnosti a dovednosti, ale zároveň i přívětivost a hravost, aby se stal vyrovnanou osobností. Je to věk, kdy chlapec začíná být spokojený s tím, že je mužem…“. Popisuje proměnu psycholog.
Poslední přirozenou fází přeměny (která samozřejmě v dalších letech nekončí – muž zraje a vnitřně roste, tedy v ideálním případě) je věk dospívání a „hluboké puberty“. Zhruba tedy od 14 let do dospělosti. Tehdy jsou pro jeho životní cestu a zrání velmi důležité další mužské vzory.
Pokud mají rodiče v tomto směru ještě jakoukoliv moc a vliv, je užitečné budou-li svého mladého muže směrovat k vzorům, které si toto označení skutečně zaslouží. Mladí muži se prý v tomto období více než kdy jindy učí zodpovědnosti, sbírají zkušenosti a objevují vlastní sebeúctu.
Samozřejmě nic z uvedeného není doktrínou a něčím neměnným! sám autor myšlenky, psycholog Biddulph, tvrdí: „Nejlepší je, když se během celého dětství a dospívání angažují oba rodiče. Uvedené fáze spíše naznačují změnu důrazu, tedy to, že otec se dostává do popředí od šesti do třinácti, a od čtrnácti nabývají na důležitosti další mužské vzory.“.