[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Děti milují stavění, rády se šťourají v hlíně, kreslí, zpívají a učí se básničky. Zkoumají svět, hrají si a zároveň se učí. Kreativita, tedy tvorba něčeho dosud nového, a s tím spojené hledání postupů, je důležitou součástí výchovy. Vlastně tím, co si s dětmi namalujete nebo vytvoříte dnes, ovlivňujete i jejich dalekou budoucnost! Protože kreativita v životě podporuje originalitu, rozvíjí osobnost a zvyšuje sebevědomí.
Talent je sice vrozený dar, nicméně působení okolí na něj může mít značný vliv. Talent se dá u dětí rozpoznat celkem brzo a dá se říct, že čím dříve, tím lépe. Může se týkat pohybového nadání pro tanec či sport, umělecké sféry (hudební, výtvarné, literárně-dramatické), praktických či sociálních dovedností, ale také třeba schopnosti učit se snadno cizí jazyky či se orientovat v matematice či vědě.
Talentů může mít jedno dítě i několik. Všechny mají obvykle jedno společné – nedá se to zadržet. Jako by „cosi“ volalo: „Maluj! Tancuj! Sportuj! Zkoušej zvuky na čemkoli, co ti přijde pod ruku!“ A my rodiče jsme tu i od toho, abychom dítěti pomohli jeho talent(y) rozvíjet.
Ze všech talentů se nejdříve projevuje zřejmě hudební. Takovému dítěti se samozřejmě líbí hudba, zpěv a hra na hudební nástroje, ale nápadně rychle si dokáže osvojit rytmus a rozeznat zvuky různých hudebních nástrojů. Hudebně nadané děti bývají velmi citlivé na zvuky a mají to, čemu se říká hudební sluch. Pokud se ovšem u vašeho potomka takové nadání neprojevuje, ještě to neznamená, že se nemůže věnovat hudbě a mít z ní i užitek. Naopak!
Možná spíš než malého Mozarta zvažujete, zda doma nemáte malého Leonarda. Poznáte to tak, že výtvarně nadané děti kreslí prostě jinak – mají totiž jiný pohled na svět. Vnímají ho především z hlediska různých tvarů a povrchových vlastností materiálů. Mají celkově lepší vizuální paměť a všímají si detailů. O výtvarném nadání se mluví spíš ve středním školním věku, kdy vidíte, že dítě zvládá skvěle perspektivu, postoj, tvar, kompozici… Předškoláci tohle většinou ještě neumějí – i když čest výjimkám. Co je však vlastní většině dětí v předškolním věku, je fantazie a zejména pak tolik důležitá originalita! A to je to, oč v celé kreativitě běží.
10 tipů, jak podpořit kreativitu u dítěte.
Kde dělají rodiče nejčastěji chyby?
Dá se kreativita "dotrénovat" i v dospělosti?
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Už mám předplatné. Přihlásit se