Maminka.czK tabuli půjde české školství

Učitelů si nyní vážíme mnohem víc, prozradil průzkum. Co se změnilo?

Simona Procházková 28.  6.  2021
Povolání učitele je obecně, alespoň podle různých profesních žebříčků, vnímáno jako prestižní. Zkušenosti mladých kantorů jsou ale spíše opačné. Stále se potýkají s předsudky, nedůvěrou a chybí jim podpora v dalším vzdělávání. Jak proměnil poslední rok a situace spojená s pandemií a distanční výukou vnímání profese učitele? Výsledky průzkumu vás možná překvapí.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Přiznejme si, že my, rodiče školou povinných dětí, na učitele často tak trochu nevraživě pohlížíme, polemizujeme s jejich metodami a přístupem, stěžujeme si, že jsou takoví nebo makoví. A mnohdy jsme přesvědčeni, že víme přeci mnohem lépe, jak by měli pracovat. Musím prozradit, že mě dost pobavil vtip, který koloval loni, v prvních měsících distanční výuky, fenoménu dosud zcela nepoznaného, na sociálních sítích a zněl: „A někteří rodiče právě zjišťují, že učitel není ten hlavní problém.“ Myslím, že to mluví za vše. A když se časopis Maminka celoročně věnuje projektu K tabuli půjde české školství, neznamená to, že chceme učitele a systém kritizovat. Jen přispět k tomu, že se mnohde budou dělat změny. A že jsou potřebné všude, ukazují i následující řádky.

VIDEO: Jaké jsou základní poruchy učení? 

Prestiž učitelů v pandemii vzrostla

Průzkum mezinárodní organizace JA Europe, realizovaný na přelomu loňského a letošního roku, ukázal, že až 67 procent evropských učitelů pracovalo během protiepidemických opatření ve stresu a třetina se cítila být ve velké izolaci. „Na učitele byl během pandemie vyvíjen enormní tlak. Po uzavření škol chyběly školní materiály zpracované v digitální podobě a zprvu zmizela i jakákoli interakce učitel-žák. To je pro pedagogy velmi frustrující, jelikož obvykle mají přirozenou touhu děti co nejvíc naučit, vidět jejich reakce na probíranou látku a výuku jim přizpůsobit. Jsou zvyklí na neustálý sociální kontakt, ať s kolegy, nebo se studenty. Když se vše najednou ztratí, přichází prázdnota, ale také nové nápady a metody, jak výuku inovovat,“ poukázal Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech, která se věnuje vzdělávání českých dětí a rozvoji učitelů.

Nové nápady a impulsy

Téměř 90 procent kantorů bylo přesvědčeno, že uzavření škol negativně ovlivňuje výkony žáků. Většina volala po možnostech dalšího seberozvoje, převážně v oblastech IT dovedností. Více než třetina z nich v pandemii spatřovala příležitost k novým výzvám a metodám výuky. „Snažili jsme se upravit naše programy tak, aby učitelům co nejrychleji ulehčily situaci. Výsledkem byly také pracovní listy pro studenty zdarma, vytvořené speciálně na míru on-line výuce. Zájem škol o výukové materiály ‚na dálku‘ se meziročně zvedl o 170 procent a zapojilo se přes 36 tisíc dětí,“ popsal Martin Smrž.

Škola budoucnosti? Bez známek, písemek a zbytečného stresu dětí i rodičů

Nedůvěra rodičů demotivuje

Podle šetření Centra pro výzkum veřejného mínění se učitelé na vysoké či základní škole stabilně umisťují v první pětce žebříčků prestiže povolání. Hned za lékaři, vědci a zdravotními sestrami. S tím však kolidují výsledky studie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ta odhalila, že až třetina mladých pedagogů uvažuje o změně školy nebo úplném opuštění oboru do jednoho roku od začátku výkonu povolání, a to především kvůli pocitům nedocenění. Mimo podprůměrných platů je demotivuje nízká úroveň pomoci při začlenění do praxe a problematická komunikace s rodiči. „Stále se naleznou lidé, kteří si myslí, že učitelé učí, protože nic jiného neumí, anebo že mají v létě dva měsíce prázdnin. Díky pandemii ale pozice učitele v očích veřejnosti posílila. Učitelské povolání denně rezonovalo médii, mnozí rodiče reálně zakusili práci učitele při domácí on-line výuce a o to víc si ji cení,“ uvádí Martin Smrž.

Učitelé (se) chtějí učit co nejlépe

Osobní vedení dětem distanční výuka nenahradila. Mnozí učitelé si svoji úlohu uvědomují a chtějí se dál vzdělávat pomocí různých programů. „Velmi oceňují podporu nejen během pandemie, ale dlouhodobě i odborná školení, jejichž popularita strmě stoupá. Kromě školení k našim výukovým programům jsou oblíbeny odborné webináře a školení, které jsou zaměřeny na klíčová témata z praxe. Dále máme pozitivní ohlasy na zjednodušení výuky formou zpracovaných materiálů na daná témata. Někteří učitelé naše školení absolvují i opakovaně. Bohužel se v některých případech setkáváme s aktivním pedagogem, který je ‚brzděn‘ ze strany vedení školy, což je škoda. Celkově se ale školy rychle otevírají novým formátům výuky. Loni jsme zaznamenali meziroční nárůst zájmu o naše programy o 25 procent, letos už sledujeme navýšení o neuvěřitelných 330 procent,“ uzavírá Martin Smrž.

Zájem o prázdninové doučovací kempy je obrovský. Přihlásili jste děti?
Co by se naše školy měly naučit od finských? Změnu vybojovali rodiče spolu s učiteli
Ona si na mě zasedla, mami! Co s tím, když dítě tvrdí, že ho učitelka nesnáší?
Témata: Děti, Školák, Rodiče, Školství, Základní škola, Školy, Vzdělání, K tabuli půjde české školství, zdravotní sestra, učitel, Distanční výuka, pandemie, pracovní listy, Kantor, Šetření, Martin Smrž, Povolání, Enormní tlak, Výuka, Nedůvěra, Škola, Průzkum, Digi, Vaz