Maminka.czPředškolák

Ukliď si to!

Rozčilují vás každý večer rozházené hračky v dětském pokojíčku? Neumí vaše dítko pořádně pozdravit a poděkovat? Pak byste s tím měli začít něco dělat, než bude pozdě.
, Časopis Maminka
15. 2. 2010
Ukliď si to!

Naše pětiletá dcerka po sobě nechce vůbec uklízet - hračky oblečení, no prostě nic. Natož pak aby mi pomohla v domácnosti s drobnostmi, jako je třeba luxování nebo zametání, či úklid nádobí,“ vypráví Markéta Valíčková (33) z východních Čech. Povinnosti jsou snad pro každého z nás nepříjemné, jak říká dětská psycholožka Tereza Beníšková. „Asociuje se tím, že se něco musí, že je to nutné, že to není to, co bychom právě chtěli dělat. Proto ve snaze udělat svému dítěti co nejhezčí dětství se někteří rodiče brání dát mu nějaké povinnosti.

To však není vhodné,“ radí psycholožka. Ať chceme nebo ne, povinnosti k životu patří a to, že budete své předškoláky povinnostem učit, se vám vyplatí i do budoucna. Je to totiž jeden z nejlepších způsobů, jak vést děti k zodpovědnosti za vlastní konání. „Povinnosti dávají dokonce životu také jistý řád a díky tomu, co musíme, si pak dokážeme lépe vychutnávat ty činnosti, které děláme jen a čistě pro vlastní radost,“ dodává Tereza Beníšková.

Po malých dávkách

Ptáte se, co všechno by tedy už vaše čtyřleté či pětileté děti měly dělat a s čím by vám mohly už pomáhat i dříve? Nutné je začít pomalu a vše po dítěti vyžadovat po malých dávkách, ale od samého počátku, to alespoň tvrdí speciální pedagožka Denisa Červinková ze základní školy v Praze 4. Při jakékoli společné práci je fajn si vše dobře naplánovat a také vědět, co chcete a proč. Chcete mít v dětech skvělé pomocníky? Pak mějte na paměti následující:

* Udělejte si na děti vždycky čas. Nečekejte, že uposlechnou váš příkaz na první pokus a stoprocentně. Než se jim pravidelný rytmus a povinnosti dostanou pod kůži, bude to nějakou dobu trvat, takže si připravte nejen čas, ale také pevné nervy.

* Slevte z nároků- nemůžete přece chtít po tříletém capartovi, aby vám uvařil celou večeři. Nečekejte perfektní výsledek. Mějte na paměti, že důležitá a chvályhodná je snaha. Pokud vaše tříletá dcera uklidí tři kostičky z padesáti, i tak se snažila a vy byste neměla být naštvaná, že to nebylo více.

* Buďte trpělivá - děti povzbuzujte, i když se jim ne vše podaří, chvalte!
A hlavně moc nekritizujte, oceňte snahu, nikoli dokonalost. Děti se především snaží napodobovat a udělat radost. Jestliže ale zjistí, že je to k ničemu a jejich snaha se míjí účinkem, příště nedocílíte ani toho, aby po sobě uklidili jednoho jediného plyšáka. Proč taky, když místo pochvaly dostaly vynadáno, že toho není více?

* Dávejte najevo zájem - děti to ocení. Při pomáhání si s dětmi povídejte, vysvětlujte jim, chvalte je. Úklidová čtvrthodinka se klidně může stát částí dne, na kterou se budete oba těšit. Sice s povinnostmi, ale bude jen vaše, kdy se sobě navzájem stoprocentně věnujete.

* Buďte důslední- vysvětlete dětem, že některé věci prostě nebaví ani vás, ale nikdo jiný je za vás neudělá. Tím je naučíte, že i méně populární práce se udělat musí. V budoucnu se děti snáze vyrovnají například s každodenním docházením do školy, nebo i jinými povinnostmi, které si na ně budoucnost teprve chystá.

* Jděte příkladem - předvádějte, ukazujte, i to je nezbytné. Mějte neustále na paměti, že jestliže vyžadujete sterilně čistý dětský pokoj a samam máte nepořádek v kuchyni a neustále rozložené žehlení v obýváku, bude váš potomek požadavky z vaší strany brát jako šikanu. Proč on uklízet musí, když vy si svoje hračky necháváte rozhrabané klidně do dalšího dne?

Od nejmenších po větší

Každý věk má to „svoje“ a při stanovování povinností na to dbejte. A co všechno malé děti tedy zvládnou? „S povinnostmi je to jako s rituály - když se budou dělat pravidelně, nejlépe denně, děti si na ně zvyknou a budou jim připadat samozřejmé. A s čím začít?

* Děti do 2 let: Už v tomto věku dokáže dítě napodobovat maminku a běhat za ní s lopatkou a smetáčkem. Nechte dítě, aby zkusilo zamést, pochvalte ho a pak to dokončete podle svých představ. Už dvouleté dítě by se mělo učit, že hračky se po hraní samy neuklidí. Ze začátku je to hra, můžete soutěžit, kdo dřív sebere všechny rozházené plyšáky. Ale postupně by se měla stávat ze hry krátká, nenáročná, ale skutečná povinnost. Nevyžadujte po dítěti pořádek průběžně, ale vyhraďte pro něj určitou část dne (nejčastěji to bývá večer). V této době se ale úklidu věnujte s plným nasazením, netelefonujte během něj, ani si nevykládejte s manželem. Ukažte dítěti, proč je úklid důležitý a spíš si s ním povídejte o hračkách, které právě likvidujete. Co jste s nimi hezkého zažili? A budete si s nimi hrát zase zítra? Nechte své dítě, ať samo zkusí plánovat a povídat o tom, co by chtělo prožívat a zažívat.

* Děti ve věku 3 let:V tomto věku děti touží všechno udělat samy. Pohyby už jsou koordinovanější, ale stále ještě nedokonalé. Klidně už ale může držet v ruce kartáček a pokusit se samo vyčistit si zuby. S tím souvisí i to, že kartáček na zuby patří do stojánku nebo do hrníčku, který je k tomu určen. Osobní péče je další z věcí, které by dítě mělo dělat samo. K tělesné hygieně patří péče o vlasy (může si vzít hřeben a učesat se) a používání toalety.

Dítě by v tomto věku mělo také vědět, že po použití WC se myjí ruce, stejně tak před jídlem a po něm. Vy musíte jen kontrolovat. Samostatné stolování je další věcí, kterou by mělo zvládnout, stejně tak samostatně se obléknout, nazout si boty apod. Když dítě vypije čaj nebo sní jogurt, mělo by odnést hrnek do dřezu a kelímek hodit do koše. A že papírek od bonbonku nepatří na ubrus, to by už tříleté dítě mělo znát.

Vylilo dítě na stůl trochu polévky? Naučte ho, že i to po sobě musí uklidit - ukažte mu, kde najde hadřík, a předveďte mu, jak s ním nakládat. Dejte mu najevo, že na něj v určitých směrech již plně spoléháte, že ho považujete za skoro velkého člověka, se kterým se dá vyjednávat. Nesvěřujte mu náročné úkoly, ale drobnosti už může zvládnout s přehledem a za chviličku. Vy mějte připravenou odměnu. Pusu, básničku, pomazlení... Nic nestojí a velice motivuje.

* Děti do 4 let:Neuklidily si po sobě? Zkuste se dohodnout - až si to posbíráš, půjdeme na hřiště. Udělejte z uklízení zábavu, hru, třeba se vsaďte, kdo dokáže rychleji sebrat figurky z lega a dát je do krabice. Můžete zkusit cokoli. V této době je práce v domácnosti pro děti stále ještě legrace a hra, která jim pomáhá zařadit se do světa velkých a přijímat různé role. Před jídlem nechte potomka prostřít, po jídle zase pomoci se sklízením ze stolu. Čtyřleté dítě zvládne i utírání prachu ve svém pokojíčku, ustlat si (neobratně) svou postel a zalévat třeba květiny. Jsou to možná drobnosti, ale i ty znamenají hodně. Malé děti chtějí hodně pomáhat, tak je neodhánějte, aby si šly hrát, ale nechte je, aby to zkusily s vaší pomocí.
Když je nenecháte nic zkusit, těžko pak vysvětlíte školákovi či puberťákovi, že by měl doma také s něčím pomoci. Začněte u dětí rovněž trénovat zdvořilost - se schopností umět pozdravit, o něco požádat se nikdo nenarodí, musí se to naučit. Jděte příkladem a buďte trpěliví. Nemyslete si ale, že se výsledky dostaví hned. Přece jen máte za partnera malé dítě, které se občas zasekne, a často zapomene. Nevymýšlejte v takových případech exemplární tresty, nezakazujte Večerníček. Spíš se snažte na nedostatky upozornit a vysvětlit potomkovi, proč od něj očekáváte lepší výsledek.

* Předškoláci:Jak dítě roste, vaše očekávání se mění, a tím i reakce na jeho šikovnost či nešikovnost. Začínáte být kritičtější a přestáváte vidět snahu a zájem, se kterou děti k činnosti dospělých přistupují. Práce doma se stává povinností, nutností, kterou vyžadujete za pomoci pravidel a kontroly. A co už zvládne dítě v tomto věku? Dovede vyluxovat předsíň nebo drobky, které zůstaly na podlaze či v koberci, pověsit prádlo na sušák v předsíni a poskládat ponožky, stejně jako se před koupelí večer svléknout a dát oblečení do koše se špinavým prádlem.

Může pomoci v kuchyni s vařením (třeba opatrně škrábat brambory) nebo dávat špinavé nádobí do myčky. Rozbilo hrneček? Nevadí, pochvalte snahu a ukažte mu, jak se to dělá. A věřili byste, že takové neoblíbené párování a uklízení ponožek má vliv nejen na rozvoj zrakové pozornosti, ale i na schopnost soustředit se a udržet pozornost, vytvářet si systém a naučit se klidně a trpělivě pracovat? Dítě by mělo v tomto věku znát své jméno, adresu, stejně tak i telefonní číslo. I když vám možná tchyně tvrdí, že byste po svém dítěti tolik povinností vyžadovat neměla, můžete jí odpovědět, že to děláte pro jeho dobro a psychosomatický rozvoj. Pozor: V tomto věku je nebezpečné smlouvání. Tomu se za každou cenu vyhněte a vysvětlete rovnou, že s povinnostmi se nekupčí. Nedělejte zbytečně činnosti, které děti v daném věku mohou a mají umět. Nejste ani odpadkový koš ani uklízečka, která bude dělat to, co ostatní zvládnou sami.

Témata: Děti, Časopis Maminka, Předškolák, Špinavé nádobí, Samostatné stolování
Mohlo by vás zajímat
Seznamte se s holčičkou, která od narození diktuje módní trendy na Instagramu
Nenechte očkovat dvě vakcíny najednou. Znáte pravidla bezpečného očkování?
Deset rizikových skupin žen, kterým hrozí předčasný porod. Nepatříte mezi ně?
5 čajů, které mohou pít i ti nejmenší

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu