[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Stalo se vám někdy, že jste si přečetli inzerát na zaměstnání, který sliboval ohromné peníze za práci, již by zvládl každý? A důvěřujete takovým nabídkám? Asi se najde pár nešťastníků, kteří na tento inzerát odpověděli a pak toho litovali, ale soudný člověk dojde k názoru, že taková nabídka je cosi jako sci-fi. Kdyby taková práce existovala, průměrná mzda by poskočila o pár cifer výše. Pojďme si tedy říct, jak poznat seriózní pracovní nabídku.
Určitě byste se měli z daného inzerátu dozvědět co nejvíce informací nejen o práci a o požadavcích na kandidáta, ale i o firmě samotné. Čím se zabývá, jak dlouho je na trhu, proč hledá nového pracovníka – podle toho se rozhodujete, zda na inzerát odpovědět. To platí pro lidi, kteří si hledají práci podle firmy, jejího jména, obecného povědomí, firemní kultury či podle předmětu podnikání. Všechna tato fakta by měla být obsažena hned v úvodu inzerátu.
Na první pohled zaujme v inzerátu název pozice, který je zvýrazněn. V poslední době je módní nazývat i běžné pozice anglickým názvem. Třeba Facility Manager zní mnohem vznosněji než obyčejný správce budovy, i když bude tak jako tak chodit v montérkách. Někdy je anglických názvů tolik, že se v nich můžete začít ztrácet a nic vám neřeknou. Proto by měl inzerát obsahovat hlavně popis pracovní náplně – tedy co se od kandidáta očekává a jaké profesní či osobní požadavky by měl splňovat. Solidní společnost pak rovněž uvede, jaké výhody svým pracovníkům nabízí, neboť si vybírá nejen zaměstnavatel, ale i budoucí pracovník.
Občas můžete v inzerátech najít tuto formulaci: „Pro našeho klienta hledáme...“ Co to znamená? Že si klient najal personální společnost, aby mu udělala předvýběr adeptů, a ušetřil tak čas. Buďte opatrní na jakýkoli inzerát, který má v závěru místo adresy jen P. O. Box a kde se v popisu pracovní náplně nedozvíte žádnou konkrétní informaci. Zformulovat inzerát tak, aby v podstatě nic neříkal a mohl na něj odpovědět téměř každý, se snaží společnosti zabývající se multi-level marketingem.
Nemusí to být už jen nechvalně známý Herbalife, jedná se i o další zprostředkovatelské služby či reklamu. Finanční odměnu z této práce získáváte tak, že o produktech určité firmy informujete ostatní lidi a společnost se s vámi posléze podělí o zisk. Podmínky uvedené v inzerátech jsou splnitelné pro všechny, kteří ho čtou. Všímejte si také informace, co máte udělat pro to, abyste byli zařazeni do výběrového řízení. Zda je nutné zaslat profesní životopis pouze česky, nebo i v cizím jazyce. Inzeráty jsou většinou vytvořeny tak, že hledají ideální kandidáty. Pokud jsou některé požadavky na budoucího pracovníka skutečně nutné, je u nich uvedeno slovo „podmínkou“. Z nich většinou firma nechce či nemůže slevit.