Maminka.czZdraví

V žáru bikramjógy

25. 5. 2010
V žáru bikramjógy
Pro mě byla zpočátku synonymem nesnesitelného vedra a mučení při protahování svalů i úponů, o jejichž existenci jsem do té doby ani nevěděla.

Po devadesáti minutách ve dvaačtyřicetistupňovém horku, totálně propocená, se „smrtí v očích“ jsem si ale musela říci, že to za to stálo.

Lekce bikramjógy je dynamický program šestadvaceti po sobě se opakujících póz fyzické jógy (hathajógy) a dvou dýchacích cvičení v sále vyhřátém na 42 °C. Touto vědecky vystavěnou metodou stlačování, protahování a posilování se stimulují všechny systémy lidského těla, čímž se předchází nemocem, zraněním a zpomalují se příznaky stárnutí. Zní to báječně.

Devadesátiminutová výheň

Já jsem ale po šedesáti minutách námahy nabyla dojmu, že pokud okamžitě cvičební místnost neopustím, zemřu. Nepomohlo ani to, že jsem si sedla a poté i lehla, jak mi doporučila cvičitelka. Musela jsem ven! Měla jsem ale smůlu. Cvičitelka bikramjógy mě ven nepustila. Posadila mě na zem k mírně pootevřeným dveřím a nařídila: „Pijte!“ Připadala jsem si jako exot, když jsem s nosem přisátým u škvíry pootevřených dveří sála chladný vzduch jako bernardýn. Ale zabralo to! Dnes se tomu směju, tenkrát mi však veselo nebylo. Nutno ale dodat, že bikramjóga je opravdu přínosný způsob pohybu.

Jejím pravidelným cvičením můžete pomoci svému unavenému organismu. Pročistit lymfatický systém, posílit imunitu, získat pružnější páteř, lepší krevní oběh, probudit srdce a zklidnit svou mysl. Cvičení tohoto druhu jógy je vhodné téměř pro každého. Nezáleží na věku ani na pohlaví. Jen těhotné ženy by měly být obezřetnější. Někteří cvičitelé bikramjógy doporučují začít cvičit až od čtvrtého měsíce těhotenství.

Pokud jste ale neměly v minulosti potíže s donošením miminka, můžete cvičit i v prvním trimestru. Celkově má bikramjóga na těhotenství pozitivní účinky. V temperované místnosti se cvičí proto, aby se svaly rychleji zahřály a mohly se do hloubky protáhnout. Zabrání se tak i případnému zranění.

Výhřev je také jen o něco vyšší než teplota organismu. Potíte se, ale neztrácíte teplotu v prostoru. Může vám také pomoci zhubnout, po jedné devadesátiminutové lekci totiž spálíte až 1200 kcal. Pokud se ale chcete zlepšovat, zpevnit tělo i mysl, měli byste cvičit v průměru aspoň dvakrát nebo až třikrát týdně.

Bez vody ani ránu!

Jednou z nejdůležitějších věcí před cvičením i při provozování bikramjógy je dostatek tekutin. Než půjdete na lekci, rozhodně vypijte průběžně minimálně litr a půl vody. Jde o to, aby se vám voda dostala do organismu, nejen do žaludku. Při cvičení se pak můžete lépe vnitřně ochlazovat. S sebou si vezměte určitě další litr a půl, klidně i víc. A jestli vyrážíte poprvé, snězte před cvičením něco sladkého, glukózu budete potřebovat. Oblékněte se velmi pohodlně a vzhledem k horku i lehce. Někteří si přijdou zacvičit v plavkách, jiní v trenýrkách a tílku.

Nezapomeňte na ručník, nejlépe dva. Jeden se vám bude hodit při cvičení, druhý po sprše. Pokud se vám při lekci udělá nevolno, sedněte si chvíli na zem a počkejte, než se tělo uklidní. Z místnosti by se nemělo odcházet, naruší se tím oběh teplého vzduchu. Máte-li pocit, že to nevydržíte, zkuste „SOS bod“. To je zmiňovaná škvíra pootevřených dveří, kde si sednete a „dýchnete si“ chladného vzduchu. Pokud vydržíte celých devadesát minut v místnosti, máte vyhráno. Výdrž je totiž nejdůležitější. Nemusíte se napoprvé strhnout a snažit se umět všech šestadvacet pozic.

Zkuste se hlavně vyrovnat s vysokou teplotou. Jen tohle vám dá pořádně zabrat!
Král jógy Zakladatelem bikramjógy je Ind Bikram Choudhury. Jógu studoval od čtyř let a ve dvanácti se stal národním šampionem Indie. Dokonce mu byl udělen titul Yogi Raj neboli král jógy.

Bikramjóga vznikla spojením autorových znalostí východního učení a tříletou spoluprací s lékaři a vědci z Univerzitní nemocnice v Tokiu. Postupně vytvořil svůj systém 26 póz a dvou dýchacích cvičení ve vyhřátém prostředí. Dokázal, že jóga má schopnost regenerovat tkáně a léčit chronické nemoci. Bikram Choudhury vyučuje svou jógu už třicet let po celém světě, kde existuje více než sedm set škol bikramjógy. Všechny učitele bikramjógy si školí mistr Choudhury osobně.

Více se dočtete v aktuálním vydání časopisu My Life.

Témata: Zdraví, Případné zranění, Chladný vzduch

Mohlo by vás zajímat
Těhotenské neduhy. Za co můžou hormony a co na ně jen svádíme?
Znáte srpnovou vyrážku? Silně svědí a mohou za ní sametky!
Inspirace na nejvíc cool fotky z dovolené. Vyfotíte si taky takovou?
Také řešíte, kam s dětmi o prázdninách? Tohle se osvědčilo nám

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu