Maminka.czVánoce

Vánoční prázdniny a pohádky: Kolik času mohou děti strávit před televizí?

Jana Potužníková 27.  12.  2019
Zvykli jsme si, že televize, zvláště pak pohádky, patří ke koloritu Vánoc. Milujeme to my dospělí, natož pak děti. Ale kolik takového polehávání u telky byste právě dětem měli dovolit?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Co si pamatuju, bylo to u nás doma o Vánocích rok co rok stejné, pohádky od rána do večera. Když se dneska o svátcích usadí na gauč moje dcera, říkám si – je to sice jen jednou za rok, ale přesto: Kolik té televize by měla vidět?

A právě o tom jsem si povídala s Mgr. Ivanou Vlkovou, speciální pedagožkou se zaměřením na předškolní děti a spoluzakladatelkou společnosti CAPARD (Česká asociace pro aktivní rozvoj dětí):

Děti je milují, rodiče nesnášejí: 11 kreslených seriálů. Co nás na nich štve?  

Když budeme benevolentní a vezmeme televizi jako součást Vánoc: Kolik času u ní může strávit tříleté a kolik šestileté dítě?

Tříleté dítě u televize smysluplně nevydrží více než půl hodiny. Vzpomínám si, že moje dcera milovala třeba desetiminutové „Zpívánky“. Mělo to příběh, někdy kreslené kulisy, Langmayer jí zazpíval Teče voda proti vodě… a ona zasycená a spokojená křepčila ještě dalších deset minut. Kreslené příběhy s krátkým dějem do patnácti minut, pokud jsme navíc přítomni a slovně doprovázíme, co se tam stalo, může to být i přínosné.

Ale pohádky trvají přes hodinu! Kdyby tolik času byly u televize pořád, co by se stalo?

Předškolní děti trávící tři hodiny denně u televize mívají problém s vyjádřením myšlenek, menší slovní zásobu, hůře koncentrují pozornost, ztrácejí slovní fantazii a tím, že jen pasivně přijímají informace, nebývají tak tvůrčí jako jejich vrstevníci běhající toho času venku.

Tablet dětem? S manželem se kvůli tomu hádáme jako psi

Kolik je tedy optimální čas?

Názory neurologů a psychologů se různí, já radím hodinu denně s moderními technologiemi u předškoláků (pěti- a šestiletých dětí), dvacet minut u dětí starších tří let. A když mluvím o moderních technologiích, pak je třeba do té hodiny započítat i čas strávený na tabletu či s mobilem.

Do dvou let pak bez televize i tabletu. Pod tři roky patří dětem do rukou kostky, leporela a stavebnice. Zkoumají především svět trojrozměrný a všemi smysly, placaté obrázky je rozvíjejí synapticky minimálně.

Třeba jen fakt, že si v televizi dítě nic neohmatá, nemůže třídit, zjišťovat, co je velikost, tvar či konzistenci, znamená, že pak dochází ke zkreslení představ, které později, ve školním věku, zásadně ovlivní úroveň šikovnosti, matematických představ, prostorového vnímání, či dokonce řeči a komunikace.

Sledování televize spíše škodí, než prospívá

Nakolik „povolenou délku“ ovlivňuje fakt, co dítě sleduje?

Zase je to dáno věkem a naší fundovaností stran výběru. Tříleté dítě nechápe retrospekci, sarkasmy, násilí, různé emoce tak jako jeho předškolní sourozenec.

Takže příběhy jako Harry Potter a dobrodružné příběhy s nejistým koncem mohou vyvolat strach, obavu o hrdinu nebo se mu můžou některé bojovné pasáže zalíbit natolik, že pak mamince zlomí nos plastovým mečem.

V tomto věku nerozeznají fikci od skutečně možného děje jako dospělí. A negativní dopad nadužívání TV může vést nejen ke zhoršení zraku, ale i spánku, pozornosti a k úzkostem.

Proč číst dětem pohádky? Budou kreativnější, citově vyrovnanější a budou se lépe učit!

Je důležité i to, jestli se dívá samo, nebo s někým? Protože když se dívá moje čtyřletá dcera, chce spoustu věcí v průběhu pohádky vysvětlit…

To je zásadní a o Vánocích splnitelné. Myslím, že čas společně trávený u pohádky ve sváteční čas je zcela odlišný od běžného týdne, kdy děti k televizi „odkládáme“, abychom stihli dodělat večeři nebo zavolat šéfovi.

Když se dívají mladší a starší sourozenec spolu, starší se často nudí, chce ještě tablet…

Situaci, kdy je dítě vystaveno několika vjemům najednou – tedy když se u puštěné televize dívá do tabletu nebo u ní také jí, bychom se měli vyhnout.

Nejoblíbenější vánoční pohádky. Tohle jste o nich možná nevěděli!

A co ovládání? Patří do rukou dětí?

Čas, kdy se zapne televize, je na nás. Televize by určitě neměla běžet celý den jako kulisa a ani bychom neměli dovolit, aby si ji dítě samo pustilo.

Výživoví poradci a trenéři rádi kompenzují: cukroví za pohyb… Třeba by se to podobně dalo vyřešit i u televize?

Je dobré čas u televize střídat se společným časem u dárků, které dítě dostalo, jít vyzkoušet třeba brusle, jít se po pohádce projít. Myslím, že doporučovaná hodina denně u předškolních dětí a dvacet minut až půl hodiny u mladších, to je o svátcích nesplnitelné, ale právě proto dbejte na takzvanou psychohygienu. Jděte dítě vykoupat, uložit ke spánku čtenou pohádkou, masáží zad či zpíváním koled. Nenechte jej usnout u televize ani samotné po napínavém příběhu.

Jak se dělá čert? Podívejte se, jak se tvořili pro pohádku Čertí brko!

 

Témata: Děti, Péče o dítě a jeho výchova, Retro, Vánoce, Tablet, Optimální čas, Předškolní dítě, Van, Aktivní rozvoj, Ovládání, Asociace, Ivana Vlková, Dospělí, Česká asociace, Radim, Kulisa, Šestiletá dítě, Polehávání, Vlk, Zhoršení, Dobrý čas, Výživový poradce, Zpívání, Harry Potter, Maminka, Tablety na Heureka.cz