Maminka.czTěhotenství

Vaše Adéla: Co zbaštit a co nechat být?

Výživa během těhotenství je důležitější, než si možná myslíte. Pamatujte na to, že všechno, co do sebe naládujete přejde přímo k vašemu miminku.
19. 5. 2010
Vaše Adéla: Co zbaštit a co nechat být?

Jenže těhulky leckdy neví, jaké potraviny jsou v pohodě a které ne. Jelikož jsem v prvním trimstru o stravování budoucích maminek moc nevěděla, dopustila jsem se mnoha prohřešků.

Například jsem se v mé oblíbené kavárně opakovaně futrovala nakládaným hermelínem, který je na předních místech v žebříčku zakázaných potravin. Když jsem se pak z příručky dozvěděla, že všechny zrající sýry se nedporučují, byla jsem přímo vzteky bez sebe. Vzdát se mých oblíbených camembertů, romadůrů a nivy?

No, nic jiného mi nezbývalo. Hrozí, že se v těchto pochoutkách může objevit bakterie zvaná listerie (stejně jako v majonéze, mléčných výrobcích pocházejících z nepasterovaného mléka a syrovém mase).

Musela jsem také výrazně omezit uzeniny a tučné potraviny obecně. Ne, že bych si nějak extrémě ujížděla na salámech, ale velice dobře si vybavuji stavy, kdy jsem byla schopná pro kus paprikové klobásy udělat téměř cokoliv. Mimochodem, než jsem zjistila, že jsem těhotná, slupla jsem na posezení celé dvě nožičky a k nim celou sklenici kyselých okurek. Nakonec jsem chutě naštěstí přemohla...

Na stravování v těhotenství je asi nejdůležitější pestrost. Dbejte na to opravdu zřetelně, protože miminko i vy potřebujete širokou škálu důležitých živin, které jsou tak důležité pro bezproblémový vývoj plodu. Kromě bílkovin, železa, hořčíku, zinku, vitamínu B a C a minerálů dbejte na dostatečný příjem kyseliny listové.

Je významná vedle železa pro krvetvorbu. Její nedostatek může vést až k megaloblastové anemii (chudokrevnost s přítomností nezralých červených krvinek v kostní dřeni) a navíc hraje významnou roli v prevenci vrozených vývojových vad nervové soustavy miminka. Je obsažena například v kapustě, brokolici, zeleném salátu, chřestu, špenátu, droždí, sóji, fazolích,cereáliích. Také si ji můžete koupit v tabletách.

Musím přiznat, že díky těhotenství jsem se začala o výživu více zajímat a nakonec jsem své oblíbené nezdravé pochoutky opustila navždy. A můj jídelníček je dodnes pestrý a hlavně zdravý.

Vaše Adéla


Témata: Těhotenství

Mohlo by vás zajímat
Dílnička: Vyrobte si bylinkový kornoutek do květináče
Nejlepší start pro kojení? Nebojte se miminko budit
Nesestouplá varlátka: Problém, který se nevyplácí podceňovat
Tenhle táta vytváří bláznivé fotky svých dětí. Kam na ty nápady chodí?

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu