Maminka.czTěhotenství

Vegetariánská dieta v těhotenství: jde to dohromady?

, Web Ulékaře.cz
6. 4. 2016
Vegetariánská dieta v těhotenství: jde to dohromady?
Jsou alternativní směry stravování v těhotenství hazardem? Může být vegetariánská či veganská dieta příčinou neplodnosti? Odpověď je, že spíše ne. Pravdou ale je, že volba stravy, která neobsahuje živočišné produkty a zároveň zajistí dostatek živin pro matku i plod, je pořádná věda.

Jste-li vegetariánka či veganka a chcete otěhotnět nebo už kojíte a další dítě čekáte, svého způsobu stravování se vzdávat nemusíte. Počítejte ale s tím, že skládání nového jídelníčku nebude jednoduché. Obzvláště veganky by proto měly zvážit konzultaci s výživovým poradcem. Pokud se rozhodnete, že se o svoje stravování budete starat sama, zaměřte se především na těchto šest složek:

  • bílkoviny,
  • vitamín B12,
  • železo,
  • zinek,
  • vápník,
  • vitamín D.

1. Bílkoviny

Jsou základními stavebními kameny našeho těla. Tvoří je řetězce aminokyselin a jejich dostatek je zásadní pro správný růst a vývoj buněk. Ideálním zdrojem aminokyselin jsou mléčné produkty, vejce, ryby, mořské plody, drůbež a jiné maso. Vegetariáni, kteří jedí vejce a mléčné výrobky, se nedostatku bílkovin většinou bát nemusí. Vegani by pak měli dávat pozor, aby jejich jídelníček obsahoval dostatek bílkovin rostlinného původu.

2. Vitamín B12

Vitamín B12 se nachází pouze v živočišných produktech. Veganky proto musí jíst rostlinné potraviny, které jsou o tento vitamín speciálně obohacené (například fortifikované sójové mléko). Alternativou může být užívání B12 jako doplňku stravy.

3. Železo

Železo z rostlin se v našem těle nevstřebává zdaleka tak dobře jako to, které se nachází v mase. Součástí vegetariánské diety proto musí být potraviny s vysokým obsahem železa, jako jsou:

  • fazole,
  • čočka,
  • listová zelenina.

Vstřebávání železa z rostlinných produktů lze navíc podpořit vitamínem C.

4. Zinek

Podobně jako železo se i zinek rostlinného původu hůře vstřebává. Velké množství tohoto prvku obsahují například celozrnné potraviny, mléčné či sójové produkty a luštěniny.

5. Vápník

Nejčastěji ho získáváme z mléka. Nejsou tyto výrobky součástí vaší diety?? Nahraďte je potravinami, které obsahují velké množství vápníku nebo jsou o něj obohacené. Jsou to mimo jiné:

  • sójové mléko,
  • tofu,
  • pomerančový džus,
  • mandle,
  • brokolice,
  • listy tuřínu,
  • hořčičné listy,
  • kapusta.

6. Vitamín D

O dostatek „déčka“ je potřeba starat se opět především tehdy, pokud nejíte mléčné výrobky. Najdete ho například ve fortifikovaném sójovém mléku či některých cereáliích. Kromě toho je také důležité trávit každý den alespoň chvilku venku, aby na pokožku dopadaly sluneční paprsky. Ty jsou totiž pro tvorbu vitamínu D nezbytné.

Speciál časopisu Maminka Back to school
Témata: Těhotenství, Zdraví, Děti, Kojení, Výživa a stravování, Web Ulékaře.cz, Ideální zdroj, Stavební kámen, Dieta, Výživový poradce, Srdeční onemocnění, Správný růst, Pomerančový džus, Listová zelenina, Vegetariánka

Mohlo by vás zajímat
Teď, nebo nikdy! Na poslední pokus o miminko si půjčili. A mají trojčata
100 mimořádných fotek z porodu! Podívejte se, jak ho rodiny prožívají
Jsem v tom? Jak poznáte, že jste těhotná, i bez testu
Nekupujte zbytečnosti. Máma čtyř dětí radí, co opravdu s dětmi využijete
9krát o bolestech břicha v těhotenství. Víte, co která bolest znamená?
S bývalým mužem mě usmířila jeho nová žena. Díky ní začal fungovat i jako táta
Marie Doležalová: Po porodu jsme všechny tlusté. Kašleme na ostatní
Co by měli všichni milující rodiče naučit své děti? Nejen mýt ruce a čistit zuby!
Lékařka mi řekla, že dcera je autistka. Ona ale špatně slyšela!

Horoskopy

Rak Až do dnešního dne jste si mysleli, že se vám lepí smůla na paty, ale není tomu docela tak. Ode dneška…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Bernard, Anabela, Dino





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu