Maminka.czTěhotenství

Vegetariánská dieta v těhotenství: jde to dohromady?

, Web Ulékaře.cz
6. 4. 2016
Vegetariánská dieta v těhotenství: jde to dohromady?
Jsou alternativní směry stravování v těhotenství hazardem? Může být vegetariánská či veganská dieta příčinou neplodnosti? Odpověď je, že spíše ne. Pravdou ale je, že volba stravy, která neobsahuje živočišné produkty a zároveň zajistí dostatek živin pro matku i plod, je pořádná věda.

Jste-li vegetariánka či veganka a chcete otěhotnět nebo už kojíte a další dítě čekáte, svého způsobu stravování se vzdávat nemusíte. Počítejte ale s tím, že skládání nového jídelníčku nebude jednoduché. Obzvláště veganky by proto měly zvážit konzultaci s výživovým poradcem. Pokud se rozhodnete, že se o svoje stravování budete starat sama, zaměřte se především na těchto šest složek:

  • bílkoviny,
  • vitamín B12,
  • železo,
  • zinek,
  • vápník,
  • vitamín D.

1. Bílkoviny

Jsou základními stavebními kameny našeho těla. Tvoří je řetězce aminokyselin a jejich dostatek je zásadní pro správný růst a vývoj buněk. Ideálním zdrojem aminokyselin jsou mléčné produkty, vejce, ryby, mořské plody, drůbež a jiné maso. Vegetariáni, kteří jedí vejce a mléčné výrobky, se nedostatku bílkovin většinou bát nemusí. Vegani by pak měli dávat pozor, aby jejich jídelníček obsahoval dostatek bílkovin rostlinného původu.

2. Vitamín B12

Vitamín B12 se nachází pouze v živočišných produktech. Veganky proto musí jíst rostlinné potraviny, které jsou o tento vitamín speciálně obohacené (například fortifikované sójové mléko). Alternativou může být užívání B12 jako doplňku stravy.

3. Železo

Železo z rostlin se v našem těle nevstřebává zdaleka tak dobře jako to, které se nachází v mase. Součástí vegetariánské diety proto musí být potraviny s vysokým obsahem železa, jako jsou:

  • fazole,
  • čočka,
  • listová zelenina.

Vstřebávání železa z rostlinných produktů lze navíc podpořit vitamínem C.

4. Zinek

Podobně jako železo se i zinek rostlinného původu hůře vstřebává. Velké množství tohoto prvku obsahují například celozrnné potraviny, mléčné či sójové produkty a luštěniny.

5. Vápník

Nejčastěji ho získáváme z mléka. Nejsou tyto výrobky součástí vaší diety?? Nahraďte je potravinami, které obsahují velké množství vápníku nebo jsou o něj obohacené. Jsou to mimo jiné:

  • sójové mléko,
  • tofu,
  • pomerančový džus,
  • mandle,
  • brokolice,
  • listy tuřínu,
  • hořčičné listy,
  • kapusta.

6. Vitamín D

O dostatek „déčka“ je potřeba starat se opět především tehdy, pokud nejíte mléčné výrobky. Najdete ho například ve fortifikovaném sójovém mléku či některých cereáliích. Kromě toho je také důležité trávit každý den alespoň chvilku venku, aby na pokožku dopadaly sluneční paprsky. Ty jsou totiž pro tvorbu vitamínu D nezbytné.

Témata: Těhotenství, Zdraví, Děti, Kojení, Výživa a stravování, Web Ulékaře.cz, Listová zelenina, Dieta, Srdeční onemocnění, Vegetariánka, Stavební kámen, Ideální zdroj, Výživový poradce, Správný růst, Pomerančový džus

Mohlo by vás zajímat
Jsem jediná, kdo dnes na mateřské nepracuje?! Tlaky okolí jsou velké
Opustil mě den po porodu. Vracela jsem se do prázdného bytu
Růstový spurt: období nenasytného kojence vás potká několikrát
11 symptomů, které prozradí, že jste těhotná
Jak by vypadal svět podle dětských kresbiček? Takhle! Pobavte se s námi
Jakub dceru rozmazluje, tak jsem to zakázala, říká Agáta Prachařová
Chci už konečně dítě! Ale partner má pořád důvody, proč ještě počkat
Nestudoval jsem dvacet let medicínu, abych si k vám klekal! Šup na kozu
Tohle je přesné! Nejšílenější momenty, které zažíváme s dětmi na mateřské

Horoskopy

Blíženci Našli jste si cestu ke spokojenosti. Neděle je vaším oblíbeným dnem. Setkáte se s člověkem, který vám…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Alexandra, Lola, Konrád





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu