Maminka.czImunita

Vitamin D posiluje imunitu! Pomáhá i proti koronaviru?

17. 9. 2020
Jak zůstat zdraví v době pandemie a snížit co nejvíce riziko, že onemocníte? Jednou z cest je podle odborníků právě vitamin D, který přispívá podle nových poznatků nejen k pevnějším kostem, zdravějšímu srdci, kloubům a zubům, ale může rovněž pomáhat jako prevence proti nákaze onemocněním Covid-19. Co zjistili vědci?

Pevnější zdraví, lepší fyzická kondice a funkce svalů, zdravé kosti a odolnější imunitní systém? Ano, to všechno umí vitamin D, který je důležitý pro vstřebání vápníku z potravy, případně z doplňků stravy. Není ale žádným tajemstvím, že většina z nás trpí jeho dlouhodobým nedostatkem (podle nedávné studie Státního zdravotního ústavu ho má dostatek jen třetina českých dětí). Jak ho do organismu dostat i mimo letní měsíce, kdy nám chybí v potřebné míře jeho hlavni zdroj, sluneční záření?

Žádný zázrak, výborná prevence!

Vitamin D není samozřejmě samospasitelný a před možnou nákazou nedokáže ochránit na sto procent, jako prevence funguje ale na jedničku. Pokud jste v dobré zdravotní kondici, máte menší pravděpodobnost, že onemocníte a v případě že ano, lze očekávat mírný průběh nemoci a rychlejší uzdravení. Jeho efekt není prvoplánovitě „protivirový,“ ale spočívá v tom, že účinně podporuje a posiluje přirozenou obranyschopnost organismu. Prostřednictvím tzv. cytokynů mohou totiž některé omega-3 mastné kyseliny snižovat zánětlivé procesy v těle a k jejich kontrole přispívá také vitamin D. „Dlouhodobý nedostatek vitaminu D je prokazatelně spojen s vyšší náchylností k akutním respiračním infekcím,“ říká MUDr. Jan Boženský, primář dětského oddělení Vítkovické nemocnice.

Podle nejnovějších výzkumů se pro aktivaci imunitních procesů v těle, a tedy pro lepší zvládání infekce, doporučuje mít hladinu vitaminu D 100 až 125 nmol/l. Jde o hodnotu, která se měří v laboratoři z krve. Česká populace ho má ale mnohem méně, často pod dolní hranicí optima, což je 50 nmol/l.

Vitamíny a minerály, které posilují imunitu: Které si dát právě teď?

 Odkud ho získáte? Nejen ze sluníčka!

Nejdůležitějším zdrojem vitaminu D je sluneční záření. Syntéza vitaminu D probíhá na základě pronikání paprsků UVB přes kůži. Proces jeho „výroby“ v těle nenastává okamžitě, ale až po 10 až 15 minutách pobytu na slunci. Odborníci uvádějí, že prospívá slunění alespoň dvakrát týdně po dobu 15 až 20 minut, což by mělo zajistit dostatečné množství tohoto vitaminu, a tělo tak získá až 90 % z celkového doporučeného množství přirozenou cestou.

Dodat ho můžete také výživou, bohatým zdrojem jsou tučné ryby nebo rybí olej, mléčné výrobky, zejména sýry a máslo, vejce, vepřové sádlo, slanina, také ale zelený hrášek, fazolové lusky nebo žampiony.

Kapky, kapsle nebo želé?

Jelikož slunečního svitu se nám v našich klimatických podmínkách, zejména v podzimním a zimním období, nedostává potřebná „dávka,“ doporučují lékaři a lékárníci dodávat do těla vitamin D pomocí doplňků stravy. Jak je vybrat? Rozlišujeme dva základní typy vitaminu D – D2 (ergokalciferol) a D3 (cholekalciferol). D3 je zhruba čtyřikrát účinnější než D2. K dispozici jsou kapky, tabletky, tobolky, gumoví medvídci a další formy, často i v kombinaci s dalšími vitaminy. Určitě je dobré vybrat takový přípravek, který je bez umělých barviv, různých stabilizátorů a dalších přidaných látek.

„Lze předpokládat, že úpravou hladiny vitaminu D v těle můžeme působit preventivně i léčebně na široké spektrum onemocnění. Jedná se o dobře dostupný a dlouhodobě vyzkoušený vitamin, který by při běžném dávkování bez nežádoucích účinků měl být organismu doplňkově dodáván,“ tvrdí primářka Eva Daňková z pražského Centra prevence a léčby alergií a poruch imunity.

Posílení imunity kvůli koronaviru: Vitamín C, zinek, omega kyseliny. Co jíst?

Projevy nedostatku vitaminu D:

*nechutenství nebo zažívací obtíže

*únava, pocit vyčerpání

*vysoký krevní tlak

*chronické krvácení dásní

*bolest svalů a kloubů až svalová ochablost

*podrážděnost, časté výkyvy nálad

*nevysvětlitelné hubnutí

Speciál o koronaviru

Koronavirus se objevil poprvé na začátku prosince 2019 v  čínském městě  Wu-chan. Onemocnění, které tento koronavirus způsobuje, dostalo označení COVID-19.  Koronaviry vyvolávají nemoci od běžného nachlazení po syndrom akutního těžkého onemocnění dýchacích cest. Onemocnění se přenáší vzduchem  kapénkovou infekcí a nejčastěji zasahuje sliznice horních a dolních dýchacích cest a spojivky. Inkubační doba je 7 - 14 dní. Mezi příznaky koronaviru patří zvýšená teplota, dušnost, kašel, únava a bolesti svalů.

Uzavření škol|Nárok na ošetřovné|Testování na koronavirus|Léčba koronaviru|Rouška bez šití
 
Témata: Zdraví, Koronavirus, Imunita, Nemoc, Vitamín C, Onemocnění, Proces, Tělo, Nákaza, Státní zdravotní ústav, Vitamín a, Prevence, Organismus, Covid, Kloub, Vitamín d, Jan Boženský

Mohlo by vás zajímat
Bez cenzury a hlavně vtipně: Život s malými dětmi přesně takový, jaký je
Veronika Arichteva má syna Luka Christa. Dvě nohy, dvě ruce a boží nos!
20 věcí, na které se ptejte dětí, když přijdou ze školy. Jedině takhle se něco dozvíte
Takhle to dopadne, když se o děti starají tatínci
Katy Perry a Orlando Bloom mají holčičku. Oznámili to hodně originálně!
Matky influencerky. Které vládnou sociálním sítím? Znáte je všechny?
Jak zmírnit dětské záchvaty vzteku? Tohle nám zabírá
Maminka roku: Stále hledám možnosti, jak holčičky posunout vpřed, říká Hana Hráčková
Od početí k porodu. Fascinující snímky zrození, jak ho viděl známý fotograf

Horoskopy

Blíženci Vaše kondice je výborná, a proto byste se měli zaměřit na sportovní vyžití. Nemusíte se ničit někde v…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Tadeáš, Arsen, Klaudius





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné