Maminka.czZdraví

Vitamíny a minerály, které posilují imunitu: Které si dát právě teď?

7. 4. 2020
Vitamíny a minerály, které posilují imunitu: Které si dát právě teď?
Je jich 12 jako apoštolů a dva z nich se v současnosti zdají jako velmi důležití pomocníci. Odborníci nyní doporučují dbát na příjem vitamínu C a D.

Samozřejmě, že obranyschopnost neposílíme pouze pomocí zvýšeného přísunu vitamínů a minerálů, ale kupříkladu také péčí o zdravou střevní flóru (kvašená zelenina, zakysané výrobky), otužováním, sportováním, pobytem v přírodě, rozumným opalováním a v neposlední řadě i pozitivním pohledem na život. Svou roli pak pravděpodobně hraje i dědičnost, kojení, stravovací návyky a řada dalších faktorů. „Hlavní spouštěče imunitního oslabení jsou chyby ve stravování a dlouhodobé psychické a fyzické zatížení,“ podotýká v jedné ze svých publikací německý lékař a odborník na výživu Jörg Zittlau. A dále dodává: „Náš imunitní systém je v úzkém kontaktu s psychikou. Posiluje jej naděje, radost ze života, klid, spokojenost a naproti tomu jej oslabuje smutek, strach, neklid, zoufalost a beznaděj.“

A které vitamíny, minerály a některé další látky mohou vyrovnanou mysl a zdravý životní styl podpořit? Které jsou pro silnou obranyschopnost důležité?

Jak vyléčit dítě? Pozor na zaručené rady z diskusí na internetu, varuje lékárnice

Odborníci nyní doporučují dbát na příjem vitamínu C a D

Odborníci ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) v souvislosti s onemocněním COVID-19 vyzdvihli zejména roli vitamínu D, který hraje velmi významnou roli v aktivaci protizánětlivých procesů v organismu. „Vědci dále vědí, že zlepšení hladiny vitamínu D může pomoci snížit záněty v těle. Vitamín D je přirozeně tvořen v kůži díky UV záření ze slunce, ale ne každý může takto získat veškerý vitamín D. Zdrojem v zimě jsou ryby,“ uvádí profesor Ruprich v materiálech publikovaných SZÚ. Odborníci ze SZÚ pak dále doporučují dbát na přísun Omega 3 mastných kyselin (skvělým zdrojem je rybí tuk a lněné, konopné i slunečnicové semínko a vlašské ořechy.). Podobná doporučení zaznívají i v souvislosti s vitamínem C, zatím tedy spíše ze zahraničí, například ze Spojených států a Číny. Nicméně odborníci zdůrazňují, že v rámci prevence nedoporučují dlouhodobé užívání vysokých dávek vitamínů bez přímé lékařské kontroly!

Jak léčit koronavirus doma?  Pomůže paralen nebo ibalgin?

12 imunitních pomocníků

Vitamín A a karotenoidy jsou nezbytné pro správné fungování lymfatických orgánů, ve kterých se tvoří a ukládají lymfocyty (druh bílých krvinek, podílí se na imunologické obraně organismu).
zdroje: všechny druhy ovoce a zeleniny žluto-oranžové barvy, ale i zelí, hlávkový salát, špenát a rybí tuk

Vitamín B6 je dalším důležitým vitamínem pro dobré fungovaní imunitních pochodů v organismu.
zdroje: luštěniny, pšeničné otruby, losos, sardinky, knäckebrot

Vitamín B9 (kyselina listová) je nepostradatelný pro dělení bílých i červených krvinek a tvorbu protilátek.
zdroje: listová zelenina, naklíčené fazole mungo, buráky, vlašské ořechy, sardinky, sójové boby a výrobky z nich, ovesné vločky

Vitamín C je jedním z nejznámějších a nejvlivnějších vitamínů s pozitivním účinkem na imunitu.
zdroje: papriky, kiwi, citrusy, květák, brokolice, růžičková kapusta, petržel, černý rybíz, šípky, rakytník

Vitamín D je vedle „Céčka“ jeden z nejzásadnějších „imunitních“ vitamínů, o kterém se v posledních letech v souvislosti s jeho deficitem v populaci stále více mluví.
zdroje: rybí játra (hlavně tresčí), maso tučnějších mořských ryb, rybí olej, mléko, máslo, žloutky 
Tělo si umí vitamín D též syntetizovat samo, v takovém případě potřebuje jediné: sluneční paprsky dopadající na pokožku.

Vitamín E hraje důležitou roli při tvorbě protilátek a také do určité míry chrání před tzv. volnými radikály.
zdroje: olej z pšeničných klíčků, buráky i burákové máslo, lískové oříšky, slunečnicová semena i olej

Magnezium (hořčík) je nutné pro tvorbu lymfocytů, zvláště je-li člověk pod neustálým stresem.
zdroje: mák, slunečnicová a piniová semena, ovesné vločky, zelený hrášek, tofu, kakao

Měď je naprosto nepostradatelný pomocník při vstřebáváni „imunitního“ vitamínu C.
zdroje: kakao, kešu oříšky, mák, pšeničné klíčky

Zinek je zásadní pro specifickou imunitní ochranu.
zdroje: mák, sezam, hovězí maso, zelený hrášek, buráky, bílé fazole, sýry

Tryptofan není ani vitamín, ani minerál, ale aminokyselina působící regulačně na imunitní systém.
zdroje: slunečnicová semena, sezam, buráky, kešu, luštěniny, brambory, sýry

Cystein je aminokyselina, kterou si umí lidské tělo částečně vyrábět. Cystein má specifickou úlohu při rozpouštění hlenů a uplatňuje se též jako jakýsi aktivátor T-leukocytů, bílých krvinek důležitých kupříkladu pro potírání virů.
zdroje: drůbež, quinoa, merlík, kukuřice, rýže a celozrnné výrobky

Polyfenoly, které najdeme prakticky ve všech rostlinách a mnoha bobulích jsou v posledních letech považovány za výrazné posilovače imunitního systému.
zdroje: šípky, černý rybíz, hroznové víno, borůvky, brusinky, grapefruit, brokolice, kiwi, švestky, zelený čaj

Vitaminy v těhotenství: Zeleninu, nebo tabletku?

Speciál o koronaviru

Koronavirus se objevil poprvé na začátku prosince 2019 v  čínském městě  Wu-chan. Onemocnění, které tento koronavirus způsobuje, dostalo označení COVID-19.  Koronaviry vyvolávají nemoci od běžného nachlazení po syndrom akutního těžkého onemocnění dýchacích cest. Onemocnění se přenáší vzduchem  kapénkovou infekcí a nejčastěji zasahuje sliznice horních a dolních dýchacích cest a spojivky. Inkubační doba je 7 - 14 dní. Mezi příznaky koronaviru patří zvýšená teplota, dušnost, kašel, únava a bolesti svalů.

Uzavření škol|Nárok na ošetřovné|Testování na koronavirus|Léčba koronaviru|Rouška bez šití
 
Nákupy - Maminka CZ
Témata: Zdraví, Koronavirus, Nemoc, Imunita, Semeno, Čína, Černý rybíz, Rybí tuk, Brokolice, Ovesná vločka, USA, Krvinka, Státní zdravotní ústav, Minerál, Mák, Burák, Vitamín d, Kyselina listová

Mohlo by vás zajímat
Zase špatně! Nejhorší mýty o dětských botách, kterým rodiče věří
Nástup do školky s dítětem zamává. Proč chodí domů tak unavené?
Nedávali jí šanci, nakonec má čtyřčata! Neuvěřitelné fotky před a po
Japonská maminka zachycuje život s dvojčaty a trojčaty. To prostě musíte vidět!
Markéta Konvičková má holčičku: Má svoji hlavu, už chtěla být s námi
100 věcí, které by mělo zažít každé dítě dřív, než půjde do školy. Má vaše aspoň půlku?
9krát o bolestech břicha v těhotenství. Víte, co která bolest znamená?
Módní ikoně Harper Beckham je devět. Chodí na nehty, hraje fotbal, rodiče ji líbají na rty
Strií se nezbavíš, už se nevyspíš! Tohle těhotným neříkejte, radí herečka Arichteva

Horoskopy

Rak Dnes nemáte náladu na vtípky a jen tak něco vám náladu nezvedne. Milí Raci, pokud se nezačleníte mezi…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Berta, Lina, Tekla





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné