Maminka.czTěhotenství

Vláknina je v jídelníčku těhotných naprosto nezbytná

21. 6. 2013
Vláknina je v jídelníčku těhotných naprosto nezbytná
Nezastupitelnost vlákniny v jídelníčku je v současnosti každému již notoricky známým faktem. Vláknina působí jako čistič střeva, vytváří ideální prostředí pro růst užitečných symbiotických bakterií a prodlužuje pocit sytosti. To ale není, milé maminky, všechno…

Postupující těhotenství zvyšuje riziko tvorby hemoroidů, křečových žil v místech, kde je sice nikdo neuvidí, o to víc o nich bohužel budete vědět vy. Jednou z příčin vzniku hemoroidů v době těhotenství je rostoucí „fazolka“, tedy spíše pozdější „melounek“ ve vaší děloze. Ten vyvíjí zvláště ke konci těhotenství tlak na okolní tkáně a cévy. Další přitěžující okolností jsou v tomto období častější zácpy, které situaci zhoršují. A právě v takovém okamžiku nastupuje na scénu nenápadný a často vcelku nevzhledný bojovník – vláknina. Samozřejmě, že rozbouřené hormony uklidnit nedokáže, avšak svou práci i tak odvádí spolehlivě. (Nicméně, milé maminky, neděste se, nepotká nás to všechny, velkou roli v uvedených obtížích hraje dědičnost.)

Co všechno umí?

Vlákninu najdeme v potravinách rostlinného původu, živočišné produkty vlákninu neobsahují (nedodá-li ji tam člověk). Vláknina se v našem trávicím traktu nerozkládá, naopak, nabaluje na sebe „zplodiny“ a čistí tak střevo od škodlivých látek a urychluje střevní peristaltiku. Jelikož vláknina váže vodu, zvětšuje během průchodu zažívacím traktem svůj objem – bobtná a navozuje tak pocit sytosti.

Skvělé je, že zároveň napomáhá pozvolnějšímu uvolňování glukózy do krve a je doslova živnou půdou, „úrodným zahradnickým substrátem“, pro tzv. přátelské symbiotické bakterie – označované jako probiotika. Tyto bakteriální kmeny pomáhají ve střevě vytvářet ochrannou bariéru proti nežádoucím patogenům (virům, bakteriím, kvasinkám) – mají tedy přímý vliv na imunitu! Vlákninové zásluhy jsou nepřeberné, výše uvedený výčet je jen základní, avšak i ten bohatě postačí k tomu, abychom si uvědomili, jak moc může konzumace vlákniny přispívat k správnému fungování zažívání během těhotenství.

Nepřežeňte to!

Podobně jako je možné se předávkovat vitamíny a minerály, lze se předávkovat i vlákninou. Nadměrná konzumace na sebe v krátkodobém horizontu upozorní nepříjemným nadýmáním a střevními kolikami. V dlouhodobém horizontu nás nadbytek vlákniny může systematicky připravovat o některé minerály, dlouhodobě přijímané velké dávky totiž zhoršují absorpci některých důležitých látek.

Pokud však vlákninu získáváte výhradně z potravy, je riziko předávkování nízké. Konzumujete-li ale vlákninu navíc, např. ve formě potravinových doplňků, je nutné se striktně držet údajů na příbalovém letáku, a mít na paměti skutečnost, že velké dávky vlákniny snižují účinnost některých léků! (Proto léky užívejte s dostatečným časovým odstupem.) Optimální denní dávka vlákniny se dle mnoha tuzemských i zahraničních odborníků pohybuje okolo 30 g až 35 g.

A závěr?

  1. Vláknina je pro dokonalou kondici zažívacího traktu, potažmo celého organismu, naprosto nezbytná
  1. Váže na sebe ve střevě škodlivé látky (detoxikuje) a zrychluje průchod potravy střevem – má tedy přímý vliv na prevenci zácpy a hemoroidů
  1. V těhotenství (i mimo něj) pomáhá příliš nepřibírat
  1. Pomůže přijatou energii rovnoměrněji rozložit; po bílém rohlíku s medem budeme mít hlad dříve, než po celozrnném
  1. Má své pevné místo v prevenci mnoha civilizačních onemocnění (některé typy rakoviny, dvanácterníkový vřed, cukrovka, žlučové kameny atd.)
Speciál časopisu Maminka Back to school
Témata: Těhotenství, Vlak, Přímý vliv, Civilizační onemocnění, Nadměrná konzumace, Kvasinka, Okolní tkáň, Vláknina, Dostatečný čas, Bakteriální kmen, Fazolka, Pevné místo, Časový odstup, Substrát

Mohlo by vás zajímat
Teď, nebo nikdy! Na poslední pokus o miminko si půjčili. A mají trojčata
Záhada jménem syndrom ruka-noha-ústa. Pozor na záměnu
Kojení strašně bolí! Proč mě nikdo nevaroval, diví se Nikol Moravcová
Víte, kolik má vypít kojenec, batole a školák? Pozor na minerálky a džusy
Co by měli všichni milující rodiče naučit své děti? Nejen mýt ruce a čistit zuby!
Těhotenství je zásah do sebevědomí, říká tenistka Andrea Sestini Hlaváčková
Příliš plná plenka i připoutání lezce do kočárku! To vše škodí vývoji. Co ještě?
Meghan a Harry pokřtili syna Archieho. Chyběla královna a obřad byl soukromý
Babička plašička: Po návratu od tchyně se dcera bojí všeho!

Horoskopy

Ryby Jako mávnutím kouzelného proutku jste flexibilnější a nenecháte si všechno líbit. Už vás nebaví sedět v…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Sandra, Polyxena, Sanda





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu