Maminka.czČasopis Maminka

Vydýchejte bolesti

Mirka Koníčková 23.  6.  2009
Vydýchejte bolesti
Správné dýchání během porodu je polovinou úspěchu. Každé nadechnutí vám pomůže okysličit krev a uvolnit bolest v děložních svalech. Zároveň tím dodáte kyslík děťátku.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Správné dýchání během porodu je polovinou úspěchu. Každé nadechnutí vám pomůže okysličit krev a uvolnit bolest v děložních svalech. Zároveň tím dodáte kyslík děťátku.

Záleží na tom, v jaké fázi porodu se nacházíte. Zpočátku je nejlepší dýchat přirozeně a příliš se na to nesoustřeďovat. Později, když jsou stahy intenzivnější, vám pomůže správné dýchání jako jedna z metod nefarmakologického tišení bolesti. Na počátku porodu při kontrakcích je vhodné tzv. břišní dýchání. Později, při děložním stahu, když bříško ztvrdne, je dobré dýchat rychle a povrchně -jedná se o tzv. psí dýchání. Naopak po odeznění kontrakce je potřeba dýchat zhluboka, uvolněně a spíše „do bříška“, aby miminko dostalo potřebné množství kyslíku. Může se vám stát, že vás bude brnět kolem úst a v konečcích prstů na rukou.

Není to nic závažného. Pomůže vám, když se zklidníte a uvolníte. V tzv. druhé době porodní, při tlačení, je nutné se zhluboka nadechnout. Při kontrakci vám pomůže břišní lis dítě vytlačit. Mimo stahy si raději odpočiňte a dýchejte uvolněně. Vyplatí se navštěvovat předporodní kurzy, kde se technika správného dýchání nacvičuje.

Pokud si zvolíte epidurální analgezii, významným způsobem se sníží bolesti spojené s kontrakcemi, frekvence a hloubka dýchání se upraví tak, že budete dýchat normálně. Epidurální analgezie je vhodná u žen s chronickými chorobami srdce a plic, protože změny v intenzitě a frekvenci dýchání mohou komplikovat onemocnění.

Jak na to?

Břišní dýchání

Pomůže vám uvolňovat kontrakce během první doby porodní. Lehněte si na záda s pokrčenýma nohama, chodidla opřená o podložku, mírně od sebe. Jednu dlaň si položte volně na bříško, druhou na hrudník (pro kontrolu, jestli dýcháte správně).

Pomalu se nadechujte na pět dob nosem do břicha, sledujte, jak se dlaň pomalu zvedá. Ruka, která je na hrudníku, by měla zůstat v klidu. Postupně můžete prodlužovat nádech a výdech na osm až deset dob.

Nádech i výdech má být plynulý.

Psí dýchání

Budete ho potřebovat ke konci první doby porodní. Jde o rychlé povrchní, mělké dýchání, jakoby jen do krku, ne až do plic. Toto dýchání vám pomůže netlačit ve chvíli, kdy nejsou porodní cesty ještě dokonale otevřené. Klekněte si s mírně roznoženýma nohama, hlavu opřete o předloktí. Snažte se rychle povrchně nadechovat a vydechovat. Cvičení provádějte nejdříve deset a potom patnáct a dvacet vteřin.

Zadržení dechu

Během druhé doby porodní, v době vypuzovací, je potřeba, abyste se uměla správně nadechnout do plic a zadržet dech. Když je technika správná, plíce zvětší svůj objem a zatlačí na bránici. To vám pomůže zvýšit účinnost břišního lisu. Lehněte si na záda, ruce dejte podél těla a chodidla opřete o zem. Zhluboka se nadechněte do plic a zadržte dech na deset vteřin. Pak vydechněte. Prodlužujte až na minutu.

Přidechnutí

Nadechněte se a zadržte dech. Ve chvíli, kdy už máte pocit, že s dechem nevystačíte, se znovu krátce rychle nadechněte, aniž předtím vydechnete.

Předechnutí

Znovu se nadechněte, zadržte dech, a jakmile nemůžete déle dech zadržet, zprudka vydechněte a okamžitě se nadechněte znovu. Trénujte předechnutí po třiceti a nakonec po deseti vteřinách.


Maminčin odborník MUDr. Michal Koucký Gynekologicko-porodnická klinika 1. LF UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, atestace II. stupně v oboru gynekologie-porodnictví 2005

Vyzkoušejte také...

Masáže

Pomohou vám uvolnit svalové napětí, rozptýlí a odvrátí vaši pozornost od bolesti, sníží úzkost.

Hydroanalgezie

Některým ženám uleví od porodních bolestí teplá koupel nebo sprcha, jiným naopak chladná.

Alternativní polohy při porodu

Nejvhodnější jsou polohy vzpřímené, které mohou porod urychlit tím, že pozitivně působí na sestup plodu.

Akupunktura

Působí reflektoricky a také způsobuje v těle uvolnění endogenních opioidů. Stejným způsobem funguje i akupresura a reflexologie.

Aromaterapie

Zlepšuje náladu a celkové rozpoložení při porodu, může pomáhat k celkovému uvolnění. Ne všechny vonné substance jsou však v těhotenství a při porodu zcela bezpečné.

Předporodní kurzy a doprovod partnera u porodu

Také seznámení se s prostředím porodnice a odstranění strachu z neznámého prostoru může pomoci k lepšímu zvládnutí porodních bolestí. Během předporodních kurzů si navíc nacvičíte vhodné relaxační techniky. Přítomnost partnera u porodu také může posílit váš pocit bezpečí.

Témata: Časopis Maminka, Bolest, Bolest spojené, Významný způsob, Teplá koupel, Psí dýchání, Celkové uvolnění
Mohlo by vás zajímat
Těhotenství s trojčaty týden po týdnu. Podívejte se na neskutečnou proměnu ženského těla
kog
Těhotenství
Galerie: "Pneumatiky", strie, celulitida? Známé i neznámé mámy ukázaly svá těla v plavkách a nedostatky neřeší
Mrázková Dita
Mámy v plavkách
Syna porodila, když jí bylo 57. Mít dítě v pozdějším věku je jednodušší, nemáte taková očekávání, říká Barbara
Formánková Simona
Příběhy
Dcera Angeliny Jolie a Brada Pitta Shiloh: Na fotce ji nepoznáte! Z "kluka" je šarmantní teenagerka
Mrázková Dita
Děti slavných
Kvůli nedostatku peněz si připadám mnohem víc zranitelná, říká samoživitelka Hanka. Přečtěte si její příběh
Wallerová Radka
Samoživitelky
Rodiče, těchto 7 věcí přestaňte dělat. Nejlépe hned, přejí si pediatři
Procházková Simona
Děti a nemoci
Před dětmi a po nich! Tohle jsou šokující proměny žen, které změnilo mateřství
kog
Rodina a vy
Vysočina s cibulí, ultrarychlý porod, rodičovství á la punk. Moderátorka Sandra Pospíšilová zavzpomínala na těhotenství i narození svých pokladů
Mrázková Dita
Slavné maminky
Zpěvačka Katy Perry: 20 kilo navíc, odhalená prsa a neoholené nohy neřeším. Pro naši Daisy obětujeme s Orlandem všechno na světě!
Mrázková Dita
Slavné maminky