Maminka.czVýživa a stravování

Vykutáléná čtveřice v kuchyni: Jáhly, kuskus, quinoa a bulgur

Možná je ještě neznáte, ale zcela jistě si brzy cestu do vaší kuchyně najdou. Možná už brzy převálcují obligátní rýži nebo těstoviny. Seznamte se – jáhly, kuskus, quinoa a bulgur jsou nejen skvělé přílohy k masu.
, Časopis F.O.O.D.
13. 6. 2014
Vykutáléná čtveřice v kuchyni: Jáhly, kuskus, quinoa a bulgur

Jáhly patřily odedávna do jídelníčku našich předků. Jsou to vlastně semínka prosa, která vypadají jako malé žluté kuličky. Zpracovávají se v celku nebo umleté v podobě mouky. Obsahují bílkoviny, vlákninu, vitaminy skupiny B, hořčík, draslík, fosfor a jsou podobně jako quinoa bezlepkové. Hodí se pro diabetiky (srovnávají totiž hladinu cukru v krvi), působí pozitivně například na ledviny, žaludek a také na slinivku.

Bulgur je předvařená nalámaná pšenice, která je důležitou součástí arabské kuchyně (arabsky bulgur znamená vařený). Je zdrojem vlákniny, železa, hořčíku a dalších látek. Je lehce stravitelný a podporuje funkci střev i nervů. Připravuje se z něj zejména tabbouleh, ale používá se také jako příloha, do omáček či masitých pokrmů (třeba do karbanátků) nebo na sladko.

Quinoaneboli merlík čilský pochází z Jižní Ameriky. Je přirozeným zdrojem bílkovin, vitaminů (A, B2 a E), hořčíku, vápníku a dalších látek a navíc je bezlepková, takže vhodná i pro celiaky. Kromě toho pomáhá snižovat krevní tlak a působí proti migrénám. V kuchyni ji využijete nejen jako přílohu (podobně jako třeba rýži), ale můžete s ní zahušťovat polévky nebo ji použít jako základ pro přípravu zdravých kaší.

Kuskusje vlastně drobná těstovina připravená z tvrdozrnné pšenice, která je stálicí především v kuchyni severní Afriky. Můžete ho sehnat také v celozrnné variantě, která je bohatší na vitaminy a minerální látky. Je vhodnou přílohou k tažinům, omáčkám i masu, ale přidává se také do zeleninových či ovocných salátů nebo polévek. Jeho příprava je snadná, protože se nemusí vařit – stačí jen ochutit a na několik minut zalít horkou vodou nebo vývarem

Vyzkoušejte naše recepty

Snídaňová kaše z quinoy

2 porce, 30 minut + namáčení

Potřebujeme: 1 hrnek Quity, 1 hrnek plnotučného mléka, 1 větší jablko, med k oslazení ,1 lžičky skořice

Quinou přes noc namočte do studené vody a ráno ji slijte a několikrát propláchněte. Pak ji dejte do hrnce se dvěma hrnky vody a přiveďte k varu. Stáhněte plamen a asi 20 minut vařte.

Pokud je třeba, přidejte trochu vody. Když je quinoa měkká, přilijte hrnek mléka a ještě několik minut vařte do zhoustnutí. Mezitím omyjte jablko, zbavte ho jádřince a nastrouhejte nebo nakrájejte na menší kousky.

Vmíchejte do hotové kaše s medem a skořicí.

Náš tip: Můžete přidat také sekané oříšky a rozinky.

Jáhlové placičky s mrkví

20 ks, 45 minut

Potřebujeme: 200 g jáhel, 2 větší mrkve, 1 cibule (nemusí být), 1 lžíce čerstvého koriandru, 1 hrst lískových ořechů, 2–3 lžíce strouhaného sýra, 2 vejce, 1 lžička kari, sůl a pepř, olej na smažení

Jáhly několikrát propláchněte a zalijte vroucí vodou. Slijte a dejte do osolené vody vařit na 20 minut. Pak nechte dojít.
Mrkev očistěte a nastrouhejte, cibuli oloupejte a nakrájejte. Lístky koriandru a ořechy nasekejte.

Jáhly smíchejte s ostatními ingrediencemi a dochuťte. Tvarujte placičky a opékejte je v rozpáleném oleji z obou stran dozlatova.
Podávejte ještě teplé, nejlépe se zeleninovým salátem.

Tabbouleh

4 porce, 20 minut + chlazení

Potřebujeme: 1 hrnku bulguru, 2 hrsti nasekaných lístků čerstvé máty, 6 hrstí nasekané plocholisté petržele, 2 jarní cibulky, 2 střední pevná rajčata, šťáva z 1 citronu, 4 lžíce extra panenského olivového oleje, sůl a pepř

Bulgur zalijte vroucí vodou a nechte asi hodinu nabobtnat (pokud spěcháte, můžete ho asi 10 minut povařit). Pak ho slijte a vymačkejte vodu. Mátu a petržel nasekejte najemno.

Cibulky oloupejte a nakrájejte. Rajčata omyjte a nakrájejte na kostičky. Vychladlý bulgur v míse zalijte šťávou z citronu a olivovým olejem, dochuťte solí a pepřem a vmíchejte bylinky se zeleninou. Jemně promíchejte a podávejte vychlazený.

Náš tip: V Libanonu, odkud tabbouleh pochází, do něj přidávají také skořici a další aromatické koření.

Rajčatová polévka s kuskusem

4 porce příprava: 25 minut

Potřebujeme:1–2 hrsti kuskusu, 1 cibule, 2 stroužky česneku, olej, 400 g loupaných rajčat, sůl a pepř, petrželka, pečivo na krutony, 1 lžíce másla

Kuskus zalijte vroucí vodou a osolte. Nechte bobtnat.

Cibuli oloupejte a nakrájejte, česnek prolisujte. Na oleji orestujte cibuli, přidejte rajčata a dochuťte solí, pepřem a částí česneku. Zřeďte vodou nebo vývarem a povařte. Rozmixujte, přidejte kuskus a petrželku.

Podávejte s krutony opečenými na másle se zbylým česnekem.

(Recepty vyšly v časopise F.O.O.D. 5/2014)

Témata: Výživa a stravování, Časopis F.O.O.D.
Mohlo by vás zajímat
Tipy na vánoční dárky pro miminka od narození do šesti měsíců
Maminka vydává pohádkovou knížku plnou krásných ilustrací Pohádky od Maminky
Gelové kapsle na praní do děských rukou nepatří. Děti nevidí rozdíl
Chodí k vašim dětem zoubková víla? Děti milují fantazii a imaginaci

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu