Maminka.czZdraví

Výživu během těhotenství nepodceňujte

Reklama
21. 5. 2020
Konečně jste se dočkala a na testu objevila vytoužené dvě čárky. Možná jste se už se svým tajemstvím svěřila rodině a ti se začali smát, že konečně chápou vaše chutě. Vždyť teď jíte za dva. To ale není tak docela pravda. Za dva jíte, ale neznamená to, že budete jíst dvojité porce. Jak se během těhotenství stravovat?

Potraviny, které nastávající maminka sní, přímo ovlivňují vývoj plodu. Mají také vliv na zdraví maminky, formují i budoucí stravovací návyky dítěte. Jak se říká, těhotenství není nemoc, přesto je třeba si hlídat, co sníte. Některým potravinám je lepší se vyhnout, jiné si naopak můžete s klidem dopřát.

Víte, že během těhotenství se zdvojnásobí například potřeba železa? Jeho příjem je důležitý hlavně na konci těhotenství, kdy plod rychle roste. Nedostatek železa se projeví únavou, bolestí hlavy, poruchami spánku nebo chudokrevností.

Hodně nastávajících maminek trápí těhotenské nevolnosti

Hormony s vámi cloumají na všechny strany. Vadí vám různé pachy, ani váš oblíbený parfém vám nevoní. Jen ho ucítíte, chce se vám zvracet.

Těhotenská nevolnost není ničím neobvyklým, přesto ji nepodceňujte. Když budete zvracet několikrát za den nebo budete hubnout, konzultujte to se svým lékařem. Jak s nevolností bojovat?

  • Když to aspoň trochu jde, jezte často a malé porce.

  • Vyhýbejte se tomu, co nevolnost vyvolává.

  • Z postele vstávejte pomalu, nejdřív snězte třeba piškot nebo suchar.

  • Jezte to, co vám chutná.

  • Mějte pořád něco po ruce a uždibujte. Za nevolnost totiž často může hlad.

  • Hlídejte si pitný režim.

  • Odpočívejte.

Víte, že ačkoli se jí přezdívá ranní nevolnost, může vás přepadnout kdykoli během dne? Během prvního trimestru se většinou uklidní, některé ženy se s ní ale potýkají až do porodu.

Jak by měla strava v těhotenství vypadat?

Zase se vrátíme k oblíbenému „Jíš za dva“. Neznamená to dvojité porce, ale přísnější hlídání toho, co sníte. Na co si má dát těhotná žena pozor a co naopak do jídelníčku zařadit?

  • těhotenství se vyhněte kávě a alkoholu.

  • Pozor na nedostatečně tepelně opracované maso.

  • S uzeninami to nepřehánějte, stejně tak s masovými konzervami.

  • Pozor také na ryby s vyšším obsahem rtuti jako makrela, žralok nebo mečoun.

  • Místo umělých sladidel si dejte radši kousek ovoce.

  • Jezte kvalitní a pestrou stravu bohatou na vlákninu, vitamíny a minerály.

  • Konzumujte potraviny s vysokým obsahem kyseliny listové jako špenát, brokolici, některé luštěniny.

  • Stejně jako kyselina listová je pro těhotné ženy důležité také železo. Najdete ho v másle, rybách, bramborech, špenátu.

  • Z celozrnných těstovin, tvrdých sýrů a dýňových semínek doplníte do těla zinek.

  • Důležité jsou i omega-3 mastné kyseliny, jejichž zdrojem jsou třeba sardinky.

  • Nezapomínejte na kysané mléčné výrobky, které do těla doplní potřebný vápník.

  • Pijte hlavně čistou vodu nebo čaj. Dodržujte pitný režim.

Náš tip: Zdravá výživa vám není cizí, přesto nedokážete stravou pokrýt dostatek potřebných vitamínů a minerálů? Hravě je doplníte prostřednictvím vitamínů pro těhotné.

Témata: Zdraví

Mohlo by vás zajímat
Očekávání vs. realita. Kresby mateřství, které pobaví i uklidní! Jedeme v tom všichni
Poznáte moluska? Podívejte se, jak vypadají a jak se jich zbavit
Kojící matky jako bohyně! Kontroverzní fotky nafotila jako reakci na kritiku
Císař není hanba, vzkazuje všem mámám tahle žena. A hrdě ukázala jizvu!
Hračky, které se nepovedly. Výběr z těch nejšílenějších
Nechci, nejím! 40 podivných důvodů, kvůli nimž děti odmítají jídlo
Kolik dárků na Vánoce je akorát? Když jich je moc, děti si je stejně neužijí
Takhle vypadá porod! Neuvěřitelné detaily, dojemné první momenty, intimita
7 nečekaných způsobů, jak malé dítě vyznává lásku rodičům

Horoskopy

Ryby Ve finále pracovního týdne jste veselí a nápadití. Těšíte se na kamarády, se kterými chcete vyrazit do…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Běla, Gejza, Bianka





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné