Maminka.czŠkolák

Wellbeing ve škole: Jak připravit své dítě na budoucnost? Poradí metodička vzdělávání

Lenka Brožová 20.  12.  2022
Jistěže chcete, aby z vašeho potomka vyrostl spokojený člověk, který obstojí v džungli tohoto světa. Jenže! Až naše děti dospějí, bude tento svět passé. Realita bude za dvacet třicet let vypadat úplně jinak. Jak na ni děti připravit, když podle výzkumů jsou už teď úzkostné, vyčerpané a nepozorné?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Věděli jste, že aktuálně trpí 1 z 5 mladých lidí duševním onemocněním? Podle WHO (Světová zdravotnická organizace) bude v roce 2030 duševní onemocnění nejrozšířenější onemocnění v populaci vůbec! Stoupá i počet dětských sebevražd na úroveň, kterou odborníci označují za epidemii. 

A teď si s tím spojte skutečnost, že Česká republika patří v OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) do první pětice zemí s nejnižším podílem žáků, kteří vnímají jasný smysl svého života. I to má samozřejmě svůj podíl na tom, že české děti si v mezinárodních srovnáních výsledků vzdělávání nevedou dobře.

VIDEO: Zvykáme si na školu. „Ne vždy bude dítě všechno bavit,” říká speciální pedagožka. Jak to doma nastavit a kdy psát úkoly?

Aby se jim ve škole i v životě líbilo

Na tyto a další skutečnosti upozorňuje kampaň projekty Partnerství pro vzdělávání 2030+ s názvem Wellbeing ve školeWellbeing je totiž nejen důležitým prvkem péče o duševní zdraví dětí, mladých lidí i pracovníků škol, ale výzkumy zároveň opakovaně potvrzují souvislost se studijními výsledky!

Vedle pojmu wellbeing se ve škole stále častěji skloňuje tzv. koncept The 4 C's, který zahrnuje kritické myšlení (critical thinking), komunikaci (communication), spolupráci (collaboration) a tvořivost (creativity). Proč? Protože znalosti už v dnešní době zdaleka nestačí. Aby se s výzvami budoucího světa naše děti popasovaly, jim znalost kvadratických rovnic nebo rodové linie Přemyslovců moc neposlouží.

„Děti školou nestrašte, ale také si nevymýšlejte,“ říká psycholožka

Ukazujte dětem, že na světě se podílíme všichni

Nic proti algebře a prvním českým knížatům, samozřejmě, ale jejich biflování nijak zvlášť neposloužilo ani nám. Dříve ještě mělo smysl informace předávat, byly vzácné, často navíc cenzurované. Na dnešní děti se jich ale valí až moc. Nepotřebují memorovat další, potřebují si osvojit způsoby, jak se v tom informačním chaosu zorientovat.

A ve všem jim má pomoct právě zmiňovaná čtyřka dovedností, o které jsme si povídali s DOMINIKOU BALATKOVOU, koordinátorkou a metodičkou školního vzdělávacího programu Základní školy Vitae

Klepněte pro větší obrázek

Zatímco nám rodiče a učitelé informace předávali, případně nás učili, jak je vyhledávat, dnešní děti jsou jimi spíš přehlcené. Jak jim pomoct se v té změti zorientovat?

V pokračování pro předplatitele také najdete

Jak a jakými informacemi děti vybavovat, aby obstály ve světě plném změn?

Proč je víc než biflování důležité umění spolupráce, řešení konfliktů a respektování názorů druhých?

Plus 8 dovedností, které bychom měli podporovat nejen u dětí, ale i u sebe!

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Více informací
Témata: Školství, Školák, K tabuli půjde české školství, Vzdělání, onemocnění, wellbeing, Vzdělávání, WHO, Výzkum, Děti, Džungle, Škola, Přemyslovec, Česká republika, Dovednost