[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Věděli jste, že aktuálně trpí 1 z 5 mladých lidí duševním onemocněním? Podle WHO (Světová zdravotnická organizace) bude v roce 2030 duševní onemocnění nejrozšířenější onemocnění v populaci vůbec! Stoupá i počet dětských sebevražd na úroveň, kterou odborníci označují za epidemii.
A teď si s tím spojte skutečnost, že Česká republika patří v OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) do první pětice zemí s nejnižším podílem žáků, kteří vnímají jasný smysl svého života. I to má samozřejmě svůj podíl na tom, že české děti si v mezinárodních srovnáních výsledků vzdělávání nevedou dobře.
Na tyto a další skutečnosti upozorňuje kampaň projekty Partnerství pro vzdělávání 2030+ s názvem Wellbeing ve škole. Wellbeing je totiž nejen důležitým prvkem péče o duševní zdraví dětí, mladých lidí i pracovníků škol, ale výzkumy zároveň opakovaně potvrzují souvislost se studijními výsledky!
Vedle pojmu wellbeing se ve škole stále častěji skloňuje tzv. koncept The 4 C's, který zahrnuje kritické myšlení (critical thinking), komunikaci (communication), spolupráci (collaboration) a tvořivost (creativity). Proč? Protože znalosti už v dnešní době zdaleka nestačí. Aby se s výzvami budoucího světa naše děti popasovaly, jim znalost kvadratických rovnic nebo rodové linie Přemyslovců moc neposlouží.
Nic proti algebře a prvním českým knížatům, samozřejmě, ale jejich biflování nijak zvlášť neposloužilo ani nám. Dříve ještě mělo smysl informace předávat, byly vzácné, často navíc cenzurované. Na dnešní děti se jich ale valí až moc. Nepotřebují memorovat další, potřebují si osvojit způsoby, jak se v tom informačním chaosu zorientovat.
A ve všem jim má pomoct právě zmiňovaná čtyřka dovedností, o které jsme si povídali s DOMINIKOU BALATKOVOU, koordinátorkou a metodičkou školního vzdělávacího programu Základní školy Vitae.
Zatímco nám rodiče a učitelé informace předávali, případně nás učili, jak je vyhledávat, dnešní děti jsou jimi spíš přehlcené. Jak jim pomoct se v té změti zorientovat?
Jak a jakými informacemi děti vybavovat, aby obstály ve světě plném změn?
Proč je víc než biflování důležité umění spolupráce, řešení konfliktů a respektování názorů druhých?
Plus 8 dovedností, které bychom měli podporovat nejen u dětí, ale i u sebe!
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Už mám předplatné. Přihlásit se