Maminka.czZdraví

Jak zdravě grilovat? Jde to! Připravte marinádu a grilujte při nižší teplotě

redakce 21.  4.  2018
Jak zdravě grilovat? Jde to! Připravte marinádu a grilujte při nižší teplotě
Grilování patří mezi oblíbené jarní a letní kratochvíle. Je to dokonce jeden ze zdravějších způsobů přípravy jídel. Tedy, pokud se griluje správně. Přečtěte si, jak takové zdravé grilování vypadá.

Nutkání na zvracení, pocit plnosti, nafouklého břicha, plynatost a průjem. To vše jsou projevy nadměrné zátěže slinivky břišní a následné nedostatečné tvorby trávicích enzymů (amylázy na trávení cukrů, lipázy na trávení tuků a proteázy na bílkoviny). Špatně upečené maso může způsobit kromě běžných trávicích obtíží i pankreatický záchvat, často vyžadující hospitalizaci.

Průzkum ukázal, že lidé, kteří pravidelně konzumují grilované, smažené nebo opečené maso, mají navíc vyšší pravděpodobnost vzniku rakoviny pankreatu, žaludku, plic a prsů. Úprava masa při vysoké teplotě totiž podporuje tvorbu rakovinotvorných látek (karcinogenů) – a ne v zanedbatelném množství. Je proto vhodné dbát na následující doporučení.   

ČTĚTE TAKÉ: Jak grilovat maso: záleží na teplotě grilu, masu i marinádě. Co všechno si ještě pohlídat? 

1. Udělejte marinádu

Nešetřete červenou paprikou, pikantní marinády snižují tvorbu karcinogenů. Pomůže také přidání tymiánu, šalvěje nebo česneku. Obzvlášť silný je rozmarýn. Nezapomeňte, že děti nemají příliš rády pikantní marinády. Myslete na to při grilování s dětmi.

2. Nepečte při vysoké teplotě

Raději grilujte maso déle a při nižší teplotě, nejlépe pod 163 °C. Zajistěte ale minimální teplotu pro pečení. Můžete ji kontrolovat teploměrem – vnitřní teplota masa musí být alespoň 75 °C.

3. Předvařte pokrm

Jídlo, které plánujete grilovat, dejte na jednu až dvě minuty do mikrovlnné trouby a nastavte na střední výkon. Za 2 minuty v mikrovlnce se sníží obsah karcinogenů o 90 %. Nezapomeňte vylít šťávu, ta obsahuje nejvíc nebezpečných látek.

4. Grilujte zeleninu

Zelenina je skvělou, vydatnou a hlavně zdravou variantou grilování. Když si neumíte odepřít maso, zkuste spojení masa a zeleniny a připravte si třeba kebab.

Inspiraci na grilování najdete také na webu Recepty.cz

5. Připravujte krátce  

Nemá smysl marinovat přes noc. Nálev nepronikne hluboko do masa, takže chuť výrazně nezmění. Stačí pár hodin. Krátce před podáváním odstraňte z povrchu masa nadbytečnou šťávu, ta je největším zdrojem karcinogenů.

6. Odlehčené dresinky

Místo hutných kupovaných majonézových dresinků si připravte lehké domácí z jogurtu nebo zakysané smetany. Ochutit je můžete, česnekem, bylinkami. Dobrý je také dresink s modrým sýrem.

Pokud je pro vás chuť majonézy nenahraditelná, tak k vámi vytvořenému dresinku přidejte třeba jednu lžíci majonézy.

VIDEO: Jaké maso pořídit v řeznictví na steak, abychom neutratili jmění

Grilovačka pro malé divochy
Maso nemusí být každý den, zkuste naše vegetariánské recepty
Tipy pro víkendové grilování
Výživa a stravování

Tipy pro víkendové grilování

Témata: Zdraví, Výživa a stravování, Šalvěj, Nafouklé břicho, Zdravý způsob, Tip, Lípa, Střední výkon, Způsob přípravy, Tymián, SALVE, Nadměrná zátěž, Vysoká teplota, Vysoká pravděpodobnost, Modrý sýr, Dresink, Marináda, Schéma, Mikrovlnná trouba, Mári, Zakysaná smetana, Gril, Následující doporučení, Grilovačka, Největší zdroj
Mohlo by vás zajímat
8 divných věcí, které nám dělaly naše matky nebo babičky, když jsme byli malí
Procházková Simona
Mateřství
Marie Doležalová má syna, na svět přišel nečekaně. Jak se jmenuje?
kog
Slavné maminky
Otřesné! Chůva uhodila teprve šestidenní miminko. Natočila ji kamera
Video
Jak rychle utišit plačící dítě? Trik zkušeného pediatra, který zabere hned!
Kojenec
Nedávali jí šanci, nakonec má čtyřčata! Neuvěřitelné fotky před a po
Procházková Simona
Rodina
Přiznání matek! Nejtrapnější zážitky z porodnice. Tohle jsme nečekaly!
redakce
Porod
Miminko v manželské posteli? Nedělejte to, varuje tahle máma. Proč?
Prachařová Kateřina
Vaše příběhy
Šéf Pirátů Ivan Bartoš má syna. Opravdu se jmenuje Zářící havran?
kog
Slavní tatínci
Autismus u dětí: Pozor na první příznaky již u kojenců a batolat
Machová MartinaProcházková Simona
Autismus