Maminka.czZdraví

Zdraví do kapsy...

, Časopis Maminka
22. 6. 2010
Zdraví do kapsy...
Nemusíte zrovna louskat skořápky vlastními zoubky, každodenní konzumace hrsti ořechů vám ale v těhotenství jednoznačně prospěje.

Na rozdíl od mnoha dalších potravin, které nám v těhotenství většinou příliš nevoní, jsou ořechy nejen velice zdravé, ale zároveň i moc dobré.

Jejich prospěšnost spočívá především v tom, že obsahují látky, které pomáhají organismu dobře fungovat. V kombinaci s cereáliemi a ovocem vám poskytnou takřka dokonalý pokrm. Ořechy jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny a také na bílkoviny.

Esenciální aminokyseliny si náš organismus neumí vyrobit, přitom jsou ale nepostradatelné pro správný vývoj mozku a nervového systému nenarozeného miminka. Zatímco živočišné bílkoviny sice pomohou vašim kostem, ale zatíží organismus nebezpečným cholesterolem a toxickými odpadními látkami, ořechy vám jen prospějí. Vedle cholesterolu totiž při dobrém skladování neobsahují ani bakterie či parazity a nepodléhají procesu rozkladu.

A jako bonus dostanete ještě minerální látky - zejména v těhotenství vysoce ceněný vápník (například u lískových oříšků až 280 miligramů ve 100 gramech), dále také hořčík, fosfor a s chudokrevností bojující železo. A zapomenout nesmíme ani na vitaminy, především ty rozpustné v tucích (tedy A, D, E a K) a ve vodě (B a C).

Čerstvé a ve skořápce

Myslete na to, že výživová hodnota a obsah minerálních látek a vitaminů je nejvyšší u čerstvých ořechů.

Sledujte tedy datum doporučené spotřeby a kupujte co „nejmladší“. Ořechy kupujte zásadně ve skořápce a louskejte je až těsně před spotřebou, zabráníte tak oxidaci a žluknutí tuků, které pak ničí vitaminy, neprospívají zažívání a onu častou těhotenskou anemii nejen neřeší, ale naopak způsobují. Na druhou stranu mějte na paměti, že kalorická hodnota ořechů je vysoká, hrstička se vyrovná malému zákusku.

Odborníci proto doporučují malý trik na ošálení mlsných chutí - jezte jen ořechy, které si právě vylouskáte. Vyproštění pokladu ze skořápky vždycky chvilku potrvá, takže kromě toho, že budete konzumovat jen absolutně čerstvé plody, sníte jich méně, než když před vás někdo postaví misku těch vyloupaných.

Jedinou podobou ořechů, které je dobré se spíše vyhnout, jsou plody pražené a solené. Pokud se praží nasucho, riziko ještě není tak vysoké, s olejem se už ale z ořechů stává kalorická bomba nepříliš vysoké výživové hodnoty. Za ideální se považuje množství asi deseti velkých či dvaceti malých oříšků denně. Jestliže máte v těhotenství dentální problémy nebo potíže s dásněmi, zkuste šetrnější způsob. Nic vám nebrání skořepinové plody přidat do teplých pokrmů, nebo je rozmixovat.

Pozor na alergie

A ještě jedna zajímavost: vědci zjistili, že cholin, který většina ořechů obsahuje, se při konzumaci v těhotenství podílí na prevenci rakoviny prsu u dosud nenarozených holčiček. Jako u všeho i u ořechů ale existuje malý háček - jsou totiž silnými alergeny, tudíž pokud se chcete vyhnout vlastním problémům v těhotenství a navíc nechcete alergiemi ohrozit svoje dítě, pravděpodobně se jim budete muset po čas jiného stavu vyhýbat. V případě rodinné anamnézy proto raději vše konzultujte s alergologem.

Více se dočtete v aktuálním vydání časopisu Maminka.

Témata: Zdraví, Těhotenství, Časopis Maminka, Výživová hodnota, Malý trik

Mohlo by vás zajímat
V Motole se narodila čtyřčata. Doma už je čeká starší brácha
Známe semifinalistky soutěže Maminka roku. Vyberte tu nejlepší!
Zkusili jsme s dětmi vyrobit zmrzlinu. Jak se nám povedla?
Kluci mívají větší strach z odloučení než holky. Jsou větší mamánci?

Horoskopy

Váhy Máte štěstí, protože protějšek projeví ochotu promluvit si o nedorozumění, které mezi vámi leží jako…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Leoš, Leo, Alfred



Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu