Maminka.czSpánek

Změna času dětskému spánku rozhodně neprospívá. Těchto 6 tipů pomůže s adaptací na nový režim

redakce 1.  11.  2021
Změna času dětskému spánku rozhodně neprospívá. Těchto 6 tipů pomůže s adaptací na nový režim
Také jste po změně času vstávali s dětmi třeba už v pět ráno? Právě děti a citlivé osoby potřebují obvykle na adaptaci s novým režimem delší čas. Jak se dá proti negativním vlivům bojovat? A proč se v tomto období mění spánek nejen dětí?

Spánková poradkyně Lenka Danielová již několik let sbírá data spojená s potížemi dětského spánku a všimla si opakovaných vzorců. Protože je podle ní člověk tvor meteosensitivní, tak jeho vnitřní hodiny, orgány, žlázy reagují na množství slunečního svitu a střídání dne a noci. Došla tedy k závěru, že ke zhoršování kvality spánku dochází každoročně na přelomu podzimu a zimy. "S příchodem zimního času není příchod tmy a noci pozvolný, ale skokový, většina aktivit se přesune do šeré části dne, chybí možnost pohybu za světla," vysvětluje jednu z hlavních věcí, která na nás negativně působí.

VIDEO: Zdají se kojencům sny? A proč se ve spánku smějí?

Jak děti reagují na změnu času?

Lenka Danielová tvrdí, že často úplně paradoxně. "I když malé děti nechodí do školky, práce, tento posun vnímají. Pozoruji u některých dětí, že se posouvají o hodinu jiným směrem, než by rodiče očekávali, a poté se cca 14 dní rovnají do nového chodu rodiny. Školkové a školní děti potřebují delší čas na adaptaci." Velmi znatelná byla změna v roce 2020: "Dětem se změnil spánkový vzorec, začaly vstávat později, vynechávaly polední spánek, usínaly v podvečer, takže v noci byly aktivní a plné sil. Objevovalo se hodně pláče, nemocí, vzteků, buzení se v noci. S přibývajícím šerem se vše jen zhoršovalo, v období předvánočních stresů vše gradovalo."

Co můžeme udělat, abychom si i s dětmi na změnu času zvykli?

  1. Přijmout určité věci jako zákonitosti a nebojovat s nimi. Omezit stres a dělání věcí kvůli okolí, podporovat zdravou tvorbu hranic.
  2. Omezit zejména večerní vystavení se světlu z obrazovek, instalovat si filtr modrého světla, nosit brýle s filtrem modrého světla a osvětlovat místnosti, zejména ložnici světlem červeným.
  3. Nabídnout dětem co nejvíce prostotu na pohyb venku během světla.
  4. Natlačte na ně s rychlou adaptací. Dejte jim prostor, dopřejte postupné srovnání rytmů, ne hodinové skokové.
  5. Odpočívat podle signálů svého těla, změnit stravu na jiný typ: méně sacharidů, více tuků. Nezapomínejte doplňovat vitamin D a K2. Kvalitní forma hořčíku s vitaminem B také umí dělat divy.
  6. Otužování umí podpořit metabolismus hnědého tuku a tím tvorbu energie. U dětí s otužováním opatrně.
  7. Nebojte se sáhnout po alternativách. Při nespavosti jsou velmi nápomocné Bachovy květové esence. Dále pomáhá aromaterapie, teplá koupel cca 2 hodiny před usnutím nebo můžete využít tkáňových solí podle projevů.

Zdroj: Lenka Danielová 

Témata: Miminko, Praktické rady, Spánek, Batole, Adaptace, Bach, Negativní vliv, Změna času, Změna, Světlo, Dlouhý čas, Nový režim, Děti
Mohlo by vás zajímat
Orgasmický porod: Je vůbec možné ho opravdu zažít?
Víchová Tereza
Hypnoporod
Má 21 dětí a těší se na další! Budeme jich mít nakonec 105, říká hrdě mladá maminka
Formánková Simona
Galerie
RECEPT: Tato 3 sladká jídla děti zbožňují! Pamatujete si je ze svého dětství i vy?
Formánková Simona
Recepty
Pavlína Jágrová exkluzivně: První trimestr byl peklo, zachránil mě přítel. Teď už si těhotenství konečně užívám!
Mrázková Dita
Slavné maminky
GALERIE: Přáli si pro dceru sourozence a dočkali se paterčat! Jak žije rodina, kterou milují celé Spojené státy?
Formánková Simona
Instagram
10 věcí, které by měl vědět každý novopečený rodič
Procházková Simona
Kojenec
Emotivní vyznání táty, který přišel o svou těhotnou ženu. Fotografie s dcerkou, která přežila, berou za srdce...
Mrázková Dita
Láska a vztahy
Tahle máma zapsala 41 neuvěřitelných důvodů, proč tříletá dcera dostala záchvat vzteku. Pobavíte se
Procházková Simonakog
Mateřství
Na fotkách je vidí celý Londýn: Dost nerealistických očekávání, za své tělo po porodu se nestydíme!, říkají odvážné maminky
Mrázková Dita
Po porodu