„Co má dítě pochopit, musí nejdřív uchopit! Pouhým vysvětlováním se děti nic nenaučí,“ říká Katka Horáková, učitelka z mateřinky s třicetiletou praxí.
„Naprosto běžně vídám, že si i šestileté dítě neumí zapnout knoflík na kalhotách nebo s ním zuřivě zápasí i několik minut, dokonce už i zipy bývají problém a o tkaničkách na botách ani nemluvím. Ne že by se kvůli takovým prkotinám zbořil svět, to si pochopitelně nemyslím, tyto drobnosti však velmi názorně ukazují, kterým směrem se ubírá dětská zručnost a snad i jemná motorika,“ říká učitelka z mateřské školky Katka Horáková, která v mateřince učí už třicet let.
A dále vysvětluje, že je pro ni na jednu stranu pochopitelné, že rodiče chtějí svým dětem pobyt ve školce a škole ulehčit a pomoci jim k samostatnosti, a tak jim raději pořizují například boty bez tkaniček a oblečení bez knoflíků apod. Jenže ne každý dobrý úmysl má pozitivní efekt do budoucna.
„Nežehrám na staré dobré časy a dokonce si myslím, že dnešní děti jsou skvělé! Mají často neuvěřitelné vědomosti a rozhled, umí se ozvat a bývají i zdravě sebevědomé, ale bohužel musím otevřeně říci, že předešlá generace je strčila ve zručnosti i v obratnosti do kapsy. Myslím, že to jednou možná bude problém,“ vysvětluje Horáková.
5 jednoduchých tipů, jak dětem pomoci rozvíjet zručnost
- Dejte dětem prostor pro „volnou hru“, kdy jim hraní nebudete nijak organizovat. Možná se chvíli budou nudit a „zlobit“ – ale vydržte! Pakliže jim nezapnete televizi nebo nepodáte tablet, časem se naučí zabavit se samy, kreativně tvořit, vyrábět bez návodů a neustálého servisu dospělého za zády.
- Nechte děti hrát venku, ideálně v přírodě. Příroda poskytuje úžasný prostor a spoustu různorodého materiálu k tomu, aby děti zapojily ruce a fantazii. Hry v přírodě nutí k improvizaci i k neobvyklému použití různých předmětů, hra v přírodě rozvíjí nejen zručnost, ale i představivost a obratnost. Děti jsou navíc na vzduchu, otužují se a trénují imunitu. A hlavně – v přírodě nejsou televize, tablet, mobil apod.
- Jakákoliv činnost, která dítěti „zaměstná ruce“, je skvělá! Ať již jde o domácí práce, jako jsou kupříkladu krájení měkkého ovoce, loupání zeleniny, skládání ponožek nebo třeba i štípání třísek malou sekerkou. Skvělé je pochopitelně i „obyčejné“ modelování z plastelíny, kreslení, stříhání a klidně i zatloukání hřebíku do prkénka.
- Neulehčujme dětem činnosti, které zvládnou samy – v konečném důsledku jim tím vůbec neprospějete. Nic se skutečně nenaučí, nebudou umět překonávat překážky, a vezmete jim tak příležitost budovat důvěru v sebe sama!
- „Co má dítě pochopit, musí nejdřív uchopit!“ říká Katka Horáková a dodává, že ruční práce bývají mimo jiné i praktickým prostředkem k tomu, že dítě pochopí souvislosti, které pouhým sledováním druhých pochopit prostě nelze.
VIDEO: Jak si zavázat tkaničky během jedné vteřiny? Naučíme vás to