Montessori pedagogika je alternativní výchovně vzdělávací program, který postupuje dle zásad navržených Marií Montessori, italskou lékařkou a pedagožkou. Filozofií pedagogiky je, že učitel je průvodce dítěte. Stejně jako rodič mu má pomáhat k tomu, aby dokázal danou činnost zvládnout sám.
Hlavní zásady Montesssori:
- Dospělý je na stejné úrovni jako dítě. Nevyvyšuje se nad něj, přistupuje k němu s respektem a vstřícností.
- Učitel dětem nediktuje, kdy mají co dělat. Nechá je, ať pracují (hrají si) s pomůckami (hračkami), které je baví - v tempu, které je baví.
- Učitel zasahuje, jen když se dítě nudí, je nerozhodné nebo používá danou pomůcku špatně.
- Dítě je schopno se hluboce a dlouhou dobu soustředit (a tím se učit) pouze na věci, které ho baví.
- Každé dítě je vnímáno jako individualita a učitelem jsou respektovány jeho potřeby, zájmy a „pracovní“ tempo. Tímto se stejnému respektu učí i děti k sobě navzájem.
- Montessori hry nejsou založené na soutěživosti.
- Pracovní místo a pomůcky (místo na hraní a hračky) musí být dítěti dostupné bez cizí pomoci. Tím se učí samostatnosti.